Kunstforfalskninger
forekommer på mange måder. De kan udføres naivt og amatøragtigt, og
de kan fremstilles så raffineret, at de sætter eksperter grå hår i
hovedet.
En stor del af det efterfølgende er taget fra bogen »Kunst &
Kunstforfalskning«, udsendt i 1989 af Forlaget Palle Fogtdal i
forbindelse med udstillingen »Kunst, Forfalskning, Kopi« på Aarhus
Kunstmuseum og senere på Nivaagaard.
Bogen havde fire forfattere: Nina Damsgaard, dengang Aarhus Kunstmuseum
(ARoS),
nu leder
af Vejle Kunstmuseum, daværende leder af Nivaagaard, Claus M.
Smidt, konservator
på Statens Museum for Kunst, Henrik Bjerre samt
undertegnede, som skrev afsnittet om kunstforfalskning og samtidig var
bogens redaktør.
Det er kun bogens afsnit om forfalskning, der er medtaget her.
Men nyere
sager, som fx den falske Piranesi-tegning, købt af Kobberstiksamlingen,
er omtalt.
Samt Krøyer-forfalskningen fra Skagens Museum. Endvidere er en del opdateret, fx om
falske van
Gogh-malerier. Og løbende vil der opdateres, hvis noget hænder.
Hvilket nok sker.
Hele tiden arbejder politiet over hele verden på sager
om falske malerier
|