Falske eller ikke falske |
Billedet herover, et af van Goghs
talrige solsikkemotiver, er malet i slutningen af januar 1889.
Proveniensen, det vil sige tidligere ejere m.m., er så fornem, som den
kan være. Første ejer var van Goghs egen bror og kunsthandler, Theo,
som fik det sendt fra Arles til Paris den 2. maj samme år. Gennem årene vandrede maleriet fra ejer til ejer, efter Theos død først til enken Johanna van Gogh-Bonger, hvorefter mindst otte personer har ejet det. Den 30. marts 1987 dukkede det op hos Christie's i London fra boet efter afdøde Mrs. Helen Chester Beatty, hvor det satte ny verdensrekord for et maleri med en pris på 22,5 mio. pund, i danske kroner 247 mio., en pris der har holdt det på top ti-listen indtil sæsonen 2000. Billedet har lige siden været i japansk eje og kendes som Yasuda-Solsikkerne. Men en sommerdag i 1997, i juli-august-nummeret af tidsskriftet Art Newspaper, stod der pludselig: 45 falske van Gogh. Og i selve artiklen hed det sig, at der var mindst 45. Et af dem var Yasuda-Solsikkerne, ejet af et forsikringsselskab i Tokyo. Nu blev der skrevet kilometervis om sagen. Og i en stor tv-udsendelse blev der gjort store anstrengelser for at gøre billedet til en kopi, der aldrig havde været i nærheden af van Goghs pensler. Og naturligvis farede den engelske journalist, Geraldine Normann, der har skrevet flere bøger og mange artikler om kunstsvindel, til tasterne og forsvarede anklagen om det falske van Gogh. I maj 1998 afholdtes et seminar med deltagelse af over 100 van Gogh-eksperter (er der virkelig så mange van Gogh-eksperter?). De var ikke lige enige allesammen, men som en af de mere kendte eksperter, Dr. Walter Feilchenfeldt, sagde: "Vi ved alle, at Yasuda-Solsikkerne er ægte. Det er kun, fordi journalister elsker sensationer og falskneri-sager". Efterfølgende blev der sagt for og imod, og i foråret 2000, i samme Art Newspaper, hed det sig så, at den tyske kunsthistoriker, Dr. Roland Dorn, havde fundet ud af, at det meste af billedet var ægte, men at maleren Emile Schuffenecker, som havde købt billedet i starten af 1900-tallet, havde "forskønnet" det visse steder. Det var især den knækkede gren i højre side af billedet og flere visne blade, der fik nogle til at tro, det var falsk. Van Gogh malede altid efter helt friske blomster, var et af argumenterne. Men foreløbig er der altså tale om, at en del af billedet er malet af en anden end van Gogh. Måske får andre en anden mening i fremtiden. |
Kunsteksperter og falske van Gogh. Den hollandske kunsthistoriker J.-B. de le Faille havde længe arbejdet på et oeuvre-katalog over van Goghs produktion, og da det fire-binds store værk udkom i efteråret 1928 var medtaget 30 ukendte van Gogh-arbejder, alle med en proveniens førende tilbage til kunsthandler Otto Wacker. Og kun til ham. Kunsthandlere går ofte stille med dørene, farer sjældent på og anmelder kolleger. Men informationer har det med et spredes hurtigt i branchen. Derfor kom det også le Faille for øre, at de to ejere af det kendte Galerie Paul Cassier, ligeledes beliggende i Victoriastrasse, havde fået tilbudt fire van Gogh-malerier ef Otto Wacker, men et de begge havde erklæret dem for grove forfalskninger. Det fik le Faille til et foretage grundigere undersøgelser, og nogen tid efter forelå fra ham den foruroligende meddelse, et han stillede sig tvivlende over for ægtheden af de fra Wacker hidrørende 30 "van Gogh"-arbejder. Le Failles indrømmelse blev naturligvis en sensation i pressen, men Otto Wacker fastholdt, at billederne var ægte og at han havde erhvervet dem fra en aristokratisk russisk familie. Ægtheden blev bakket op af andre eksperter, bl.a. van Gogh-"kenderen" Meier-Graefe, kunstkritiker ved Frankfurter Zeitung, kunsthistorikerne Rosenhagen og Blumenreich m.fl. Politiet fik imidlertid interessere for
sagen, og de virkelige kunstkendere begyndte nu også at blande sig,
ligesom flere af Wackers kunder krævede pengene tilbage. Blandt de 30
malerier var der fire selvportrætter, mens øvrige var landskaber og
opstillinger, alle i van Goghs vante stil. Kunderne havde i de fleste
tilfælde været andre kunsthandlere, der så havde solgt billederne
videre. I en pressemeddelelse oplyste Wacker, at han ville retsforfølge
le Faille og alle, der viderebragte dennes beskyldninger. Wacker fik
endnu en "ekspert" konservatoren Mijnheer de Wilt, til et
udtale, at billederne var ægte, idet denne fastslog, at de var malet
for mere end 30-35 år siden, på et tidspunkt, hvor ingen ville finde
på at forfalske van Gogh. Der blev efterhånden ro om sagen, men den 4. september 1931 rejstes pludselig sigtelse mod Otto Wacker for bedrageri ved i årene 1925 til 1928 et have solgt 30 malerier til en gennemsnitspris af over 10.000 mark, billeder der alle havde givet sig ud for et være originale værker af Vincent van Gogh. Undersøgelser godtgjorde, et både Wacker selv og flere i hans familie var malere og konservatorer, og at der hos en af dem var fundet et påviseligt falsk van Gogh. Eksperterne uenige Tetzen-Lunds van Gogh-Løg Tetzen-Lund havde også anskaffet sig et
maleri signeret Vincent, købt for et være et ægte arbejde af van
Gogh. Les Oignons, 'Løgene', hed det, og var i 1919 købt i udlandet
for et beløb svarende til ca. 6.500 kr. På Tetzen Lunds store auktion
i 1934 fik billedet 'hammerslag' på kun 1.000 kr., men blev i
realiteten tilbagekøbt. På hans efterfølgende dødsbosauktion i 1936
var billedet imidlertid ikke med, og det fortælles, et hans
husbestyrerinde havde fået det som gave. Det forholdsvis lille maleri,
34x42 cm, dukkede så op igen i 1973 i Kunsthallen i København, hvor
det solgtes som ubekendt for 4.800 kr. til en dansk kunsthandler. Denne
solgte det videre til en udlænding, som lige siden har rejst verden
rundt for et få det anerkendt som ægte van Gogh. Men indtil nu er det
ikke lykkedes. Litograflærlingenes practical joke |