Han kom nu i kontakt med
en amerikansk kunsthandler fra New York, Gerald C. Paget, som i 1961 fik
billedet sendt over i kommission vedlagt kataloget fra Sotheby's og en
erklæring fra arkitekten om, at det var et originalt arbejde af
Toulouse-Lautrec. I USA opstod imidlertid problemer, idet nogle
kunstkyndige over for Paget havde udtalt sig tvivlende om billedets
ægthed. Enden på det hele blev, at det så skulle sendes tilbage til
Danmark, men trods flere rykkere kom det ikke. Arkitekten satte en
advokat på sagen, men først ved udenrigsministeriets hjælp og en
sagkyndig fra Metropolitanmuseet i New York, der ud fra fotografier
skulle sikre at billedet var det rigtige, blev det afsendt.
Den
kommende tid befandt billedet sig skiftevis i
arkitektens hjem og i en bankboks i Handelsbanken. På et tidspunkt
henvendte Paget sig besynderligt nok påny som interesseret køber, men
arkitekten var da kommet i forbindelse med den norske antikvitets- og
kunsthandler, Erik Sinding-Larsen, der i februar 1964 fik billedet i
kommission til 200.000 kr. og tog det med til Frankrig, hvor han mente
at kunne sælge det. Han fik det også så godt som solgt til
kunsthandleren Alex Maguy i Paris, men da han skulle hente pengene
næste morgen, havde kunsthandleren i mellemtiden fået det undersøgt
hos nogle Toulouse-Lautrec-eksperter, en Madame Dortu og en komité ved
Musée d'Albi, som erklærede det for falsk. Derpå rejste
Sinding-Larsen hjem igen, afleverede billedet og (ifølge
Sinding-Larsen) fortalte arkitekten om erklæringerne. Sinding-Larsen
mente dog selv, trods ekspertudtalelserne, at billedet var ægte, og med
en ny aftalt pris på 130.000 kr. rejste han atter til Frankrig. Men
heller ikke denne rejse resulterede i salg.
Billedet
solgt til USA
Billedet havnede nu i kommission hos den københavnske
antikvitetshandler Arne J. Becker (mellem kolleger kaldet "revolver
Jack"), og i hans butik indfandt sig en dag den danskfødte
amerikanske kunsthandler, Lemon Saks, der blev meget begejstret for
billedet. Der aftaltes en pris på 200.000 kr., som skulle afregnes ved
modtagelsen i USA, hvilket skete marts 1965. Billedet havnede nu i
kommission hos den københavnske antikvitetshandler Arne J. Becker
(mellem kolleger kaldet "revolver Jack"), og i hans butik
indfandt sig en dag den danskfødte amerikanske kunsthandler, Lemon
Saks, der blev meget begejstret for billedet. Der aftaltes en pris på
200.000 kr., som skulle afregnes ved modtagelsen i USA, hvilket skete
marts 1965.
Få
måneder senere, i juni, krævede Saks imidlertid
handelen hævet og pengene refunderet, fordi han ved henvendelse til
Musée d'Albi og Sotheby's havde fået oplyst, at billedet allerede i
1959 var blevet erklæret falsk, og at arkitekten havde vidst dette hele
tiden, men fortiet det. Arkitekten nægtede at tage billedet retur,
hvorpå Saks sagsøgte ham og politiet blev indblandet. Sagen vakte stor
opsigt herhjemme.
I marts
1969 varetægtsfængsledes arkitekten sigtet for
bedrageri, en sigtelse som udvidedes til også at omhandle en anden
falsk akvarel. Tiltalen lød på i tre tilfælde at have forsøgt at
sælge – og i ét tilfælde at have solgt – en kopi af
Toulouse-Lautrec for værende ægte. Endvidere at have solgt en
akvarelleret tegning af Ludvig Find for at være et originalt arbejde af
den franske maler Pierre Bonnard.
Første
slag stod i Byretten, hvor tiltalte arkitekt forklarede,
at han havde fået "Toulouse-Lautree"-billedet af sin far, som
havde erhvervet det i en byttehandel i Paris omkring århundredskiftet.
Faderen havde aldrig nævnt, at det skulle være en kopi udført af ham
selv.
Angående
den akvarellerede tegning, som var solgt til
Sinding-Larsen for 6.000 kr. - for senere at blive solgt hos Bruun
Rasmussen for 15.300 kr. (Auktion 207, nr.29, 1967) - forklarede
arkitekten, at den var én ud af mange tegninger, som faderen havde
efterladt. Til Sinding-Larsen havde han fortalt, at han "ikke
vidste, hvad det var", men at tegningen vist var signeret Bernard
og muligvis med fornavnet Paul. Han havde ikke solgt den som en original
Bonnard-tegning.
Fra
anklagemyndighedens side blev vedrørende
"Toulouse-Lautrec"-billedet fremlagt fotografier af infrarøde
optagelser taget af Rigspolitichefens tekniske afdeling, der viste, at
en tekst var fjernet fra billedets bagside. Flere bogstaver kunne ikke
tydes, men politiet mente at kunne fastslå, at der ifølge teksten var
tale om en kopi af Toulouse-Lautrec udført i Zürich i 1900 af
anklagedes far, den kendte Politiken-tegner. Gennem Interpol havde
politiet modtaget oplysninger om, at faderen fra den 22. maj 1900 til
den 15 juni 1901 havde boet i Zürich (tegnede til schweiziske blade),
og at byens kunstindustrimuseum på det tidspunkt havde været i
besiddelse af det tyske kunsttidsskrift, Pan, hæfte III fra 1895, hvori
et originalt litografi af Toulouse-Lautrec med nøjagtigt det samme
motiv havde været publiceret.
Dansk
tegning solgt som ægte Bonnard
I sagen vedrørende den akvarellerede tegning fremlagdes
en kvittering skrevet af advokat Johan Asmussen, der forestod handelen
mellem arkitekten og Sinding-Larsen. På kvitteringen stod: "Salg
af tegning Paul Bonard til Erik Sinding-Larsen". Hvorfor der var
skrevet Paul og ikke Pierre, og Bo[n]nard med kun ét n, forklarede
Asmussen med, at han ikke havde kendskab til den pågældende maler, og
at det var arkitekten, som havde nævn navnet Paul Bonard.
Der blev
endvidere fremlagt en tegning angiveligt udført af
Ludvig Find, som til næsten mindste detalje svarede til det
Bonnard-signerede billede. Fra Kobberstiksamlingen i København forelå
en erklæring underskrevet af kunsthistorikeren Merete Bodelsen og
overinspektør Erik Fischer, hvori de bl.a. hed: "Efter bedste
overbevisning mener vi at kunne udtale, dels at akvarellen ikke
forekommer os at kunne være udført af Pierre Bonnard, dels at den
efter alt at dømme med rette vil kunne tilskrives den danske kunstner
Ludvig Find".
Som vidne
forklarede Arne Bruun Rasmussen, at billedet blev solgt
på hans auktion for værende udført af Pierre Bonnard til en pris af
15.300 kr. i hammerslag. Ingen havde ved eftersynet eller under selve
auktionen gjort indvendinger, og først da en søn af maleren Ludvig
Find efter auktionen henvendte sig med en tegning magen til, udført af
faderen, blev han klar over, at billedet var et falsum.
Byrettens
dom
Byretten frifandt arkitekten for forsøg på at sælge
"Toulouse-Lautrec"-billedet hos Sotheby's i London i 1959
(forhold A 1), idet det ikke kunne påvises, at han på det tidspunkt
havde haft kendskab til, at der var tale om en forfalskning. Også
forsøgene på at sælge til den amerikanske kunsthandler Paget og
nordmanden Sinding-Larsen (forhold A 2 og A 3) blev arkitekten frifundet
for. Derimod kendtes han skyldig i groft bedrageri vedrørende salget
til den anden amerikanske kunsthandler, den danskfødte Lemon Saks, samt
for salg af en falsk Pierre Bonnard (forhold B). Resultatet blev en dom
på to års fængsel.
Landsrettens
dom
Arkitekten ankede dommen til frifindelse, mens
anklagemyndigheden krævede dommen skærpet (så er der altid lidt at
"handle" om). Landsretten så en smule anderledes på tingene,
idet arkitekten her frifandtes for forhold A 1, som i Byretten, men til
gengæld fandtes skyldig i de øvrige forhold. Tidsrammen på to års
fængsel ændredes ikke.
I stort
opsatte artikler havde pressen fulgt sagen. De
indblandede navne, Frankrigs berømte og pikant malende Toulouse-Lautrec
samt en af Danmarks mest kendte tegnere, gjorde det hele mere
interessant.
Men
adskillige fandt dommene urimelige, heriblandt
overinspektør ved Kobberstiksamlingen, senere dens leder, Erik Fischer.
Små to uger efter Landsrettens domsafsigelse, den 24. august 1969,
havde Erik Fischer en kronik i Politiken. "En speget affære",
kaldte han den. Fischer mente, at dommen tog sig helt forkert ud, så
forkert, at den burde gøres om. "Det forekommer mig simpelt hen,
at retten ikke har godtgjort, at arkitekten har bedraget nogen".
Derpå
forklarer Erik Fischer i kronikken om sagens
handlingsforløb og skriver bl.a., uden på noget tidspunkt at nævne
den dømtes navn:
"Det er vigtigt, at retten ikke finder, at arkitekten på forhånd
har vidst, at det drejede sig om en kopi. Skønt Albi-museet, som det
danske politi under retssagen kunne bevise, havde ret i sin
udtalelse, må sagens centrale spørgsmål alligevel blive: skal man
under alle omstændigheder tillægge kunsteksperters udtalelser (selv
henkastede bemærkninger) så megen vægt, at en kunstsælger bør
forelægge dem for kunstkøberen?
Her skal
gentages, at beviset for at billedet er en kopi,
først præsteredes af politiet, efter at bedragerisigtelsen var rejst.
Albi-museets folk præsterede et skøn. Hvad en dommer eller en
bredere almenhed næppe kan vide er, at i ægthedsspørgsmål og inden
for den kategori af kunsthistorisk virksomhed, der kaldes
tilskrivninger, opererer man i overvejende grad med skøn, d.v.s. (meget
populært!): på fornemmelser hvilende afgørelser. Fornemmelser, som
den enkelte kunsthistoriker naturligvis søger at gøre ansvarsbevidste
og erfaringsrige. Skøn kan rumme og føre til væsentlige sandheder,
men de adskiller sig fra beviser derved, at de netop ikke beviser, men
kun sandsynliggør ud fra brede eller snævre, mere eller mindre
erfarne, men ofte udefinerbare kriterier. Enhver kunsthistoriker ved, at
skøn kan være vanskelige at foretage og vanskelige at overbevise andre
med. I højt anerkendt og højkompetent kunsthistorisk litteratur møder
man ofte den ene specialists skøn stående stejlt og uargumenteret over
for den andens, således at man selv må tage stilling ved et nyt skøn
mellem de to uforenelige standpunkter".
Erik
Fischer sluttede sin kronik: "Dersom selve
retsgrundlaget ikke ligefrem er forkert - hvad jeg er tilbøjelig til at
tro - virker dommen under alle omstændigheder ret naiv, når den måles
overfor virkelighedens kår".
Højesterets
dom
Normalt kan retssager kun behandles ved i alt to
instanser. Men i særlige tilfælde kan der søges dispensation, hvilket
arkitekten gjorde, og med justitsministeriets tilladelse kom sagen nu
for i Højesteret. Her stadfæstede fem af de syv dommere Landsrettens
afgørelse, dog med nedsættelse af straffen til 1 år og 6 måneders
fængsel, mens de to sidste i store træk stadfæstede landsrettens
afgørelse vedrørende forholdene A 2 til A 4, men ønskede frifindelse
for forhold B og straffen nedsat til 8 måneders fængsel. Men
flertallet bestemmer som bekendt, og hele sagen afsluttedes med en dom
på 1 år og 6 måneders fængsel.
© kunstnyt.dk
|