Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger
præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt
ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at
kigge nærmere på min egen kunstsamling.
Per Kirkeby: Komposition, Mixed media på papir, Bezzo, 1991
Per Kirkeby (1938-2018) er en verdensberømt maler, grafiker,
billedhugger, digter og filmskaber. Han var oprindelig uddannet
geolog med speciale i kvartærgeologi. I midten af 60erne blev
han tiltrukket af miljøet omkring Eks-skolen – den alternative
københavnske kunstskole. Han begyndte imidlertid hurtigt at gå
sine egne veje som abstrakt maler og billedhugger. I dag kan man
finde Per Kirkeby-malerier overalt i verden – endog down
under. Jeg har selv set et af hans kæmpemalerier i
Nationalgalleriet i Sydney.
Per Kirkeby var min lærer i gymnasiet, dog ikke som underviser i
kunst. I begyndelsen af 1960erne skulle han afslutte sin
uddannelse som geolog med et såkaldt pædagogikum. Det ville
kvalificere ham til at undervise gymnasieelever i
geografi/geologi. Det var jo ikke sikkert dengang, at han ville
blive i stand til at leve af sin kunst!
På gymnasiet havde jeg en kunstinteresseret geografi- og
geologilærer. Han introducerede vores kommende gæste-underviser
som et stort og lovende malertalent. Det var dengang Per Kirkeby
beskæftigede sig med tegneserieagtige figurer malet med cykellak
på masonit. Kirkeby repræsenterede en dansk variant af den
amerikanske pop art, som dengang bl.a. blev præsenteret
af Andy Warhol.
Jeg må blankt erkende, at det ikke var Per Kirkebys talent som
geolog, der fangede min store interesse. Men det var dog
utroligt, hvad han kunne fortælle, når han gik på oplevelse i
skolens omfangsrige samling af sten. Det, der fascinerede mig,
var hans kunstneriske side. Og den interesse har holdt sig til i
dag.
Overmalinger
Siden gymnasietiden har jeg mødt Per Kirkeby to gange: ved den
retrospektive udstilling “Avantgardens Blå” og udstillingen “Per
Kirkeby & Niels Borch Jensen – 36 års samarbejde” i Møstings Hus
på Frederiksberg i 2018. Dengang var det som journalist og
fotograf. Det resulterede i en serie portrætter af Kirkeby, som
indgik i mine videoer fra arrangementerne.
Per Kirkebys abstrakte malerier i storformat sætter jeg særlig
pris på. Hvordan de blev til, får man et glimrende indtryk af i
Jesper Jargils prisbelønnede film “Vinterbillede” fra 1998.
Tilblivelsen af billedet strækker sig over perioderne efterår,
vinter og forår. Først efter måneders maling og utallige
overmalinger når Kirkeby frem til det ønskede resultat.
Per Kirkeby på auktion
Har man, som jeg, ikke råd til at anskaffe sig et af de store
oliemalerier, må man finde andre veje, hvis man vil have Kirkeby
på væggene. Hvad fx med et stort værk på papir? For år tilbage
så jeg et sådant værk på en traditionel auktion hos Bruun
Rasmussen. Vurderingen lød på kr. 30.000-40.000, hvilket
åbenbart var for højt sat. I hvert fald blev det ikke solgt.
Sælgeren forsøgte sig kort tid efter på Lauritz.com. Her
erhvervede jeg værket for omkring kr. 22.000 alt inklusive. En
god pris – ikke mindst når tilsvarende værker i dag typisk
sælges for en hammerslagspris på kr. 50.000 hos Bruun Rasmussen.
Hertil kommer 35% i omkostninger.
Jeg sætter især pris på de Kirkeby-værker, der har klare
geologiske referencer. Det gælder fx et litografi i s/h, som jeg
også købte hos Bruun Rasmussen. Det blev produceret for Galleri
Bo Bjerggaard i 2000. Kirkebys bedste værk i denne genre, efter
min mening.
Per Kirkebys silketryk er også overkommelige, hvad pris angår.
Børsen havde for over tyve år siden en kunstklub, hvor læserne
kunne købe kunst af høj kvalitet. Kirkeby var repræsenteret med
to større værker – det ene i højformat, det andet i bredformat.
De hænger i hhv. soveværelse og dagligstue hjemme hos mig.
Murstensskulpturer
Per Kirkeby er også internationalt kendt for sine
murstensskulpturer. En af dem passerer jeg jævnligt, når jeg
skal til Amager Fælled for at fotografere. Skulpturen, der
angiver Ørestad Nord, er placeret ved metrostationen DR. For år
tilbage lavede jeg en video om skulpturen, som siden blev set af
Torsten Bløndal fra Edition Bløndal. Forlaget beskæftiger sig
udelukkende med kunst og arkitektur med specielt fokus på Per
Kirkeby og Jørn Utzon. Flere af forlagets bøger er
prisbelønnede.
Anledningen for Bløndals interesse var, at han stod for at
skulle udgive en ny bog om Kirkebys murstensskulpturer. Og han
var fascineret af mine fotos, som han fandt bedre end dem, han
selv havde til rådighed. Forfatteren insisterede imidlertid på,
at billederne skulle tages af bogens gennemgående fotograf. Det
blev de så – efter mit forlæg.
Det betød imidlertid ikke, at jeg ikke fik bidraget til
udgivelsen. Torsten Bløndal valgte nemlig at benytte mine
videoer om Kirkeby-skulpturerne i Ørestad og Humlebæk til
lancering af bogen. Hertil kom min video om Grundtvigskirken,
som for Per Kirkeby havde været den væsentligste
inspirationskilde for arbejdet med murstensskulpturer. Kirken
betød så meget for ham, at den blev rammen om hans ægteskab med
Mari Anne Duus Jørgensen.
|