Minguzzi: Til minde om
ukendte politiske fanger


Af Niels Lyksted

Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at kigge nærmere på min egen kunstsamling.

 

Minguzzi: Til minde om ukendte politiske fanger

 Luciano Minguzzi (1911-2004) var en af Italiens mest berømte kunstnere i det 20. århundrede. Han skabte bl.a. monumentale døre til Peterskirken i Vatikanet og domkirken i Milano. I 1996 fik han sit eget museum (Fondazione Museo Luciano Minguzzi) centralt i Milano.

 

Sit internationale gennembrud fik Minguzzi i forbindelse med den store internationale skulpturkonkurrence “The Unknown Political Prisoner”, der blev afholdt af Institute of Contemporary Arts i London i 1952. I konkurrencen deltog ca. 3.500 kunstnere fra 57 lande herunder Danmark. Finalen fandt sted i Tate Gallery i marts 1953 og Minguzzi fik juryens tredjepris. Museet købte hans bidrag, der i dag figurerer i samlingen som NO6165.

 

Og hvad har det så med min kunstsamling at gøre? Jo, Minguzzi udførte nemlig siden en ny version af konkurrencebidraget, og den havnede for omkring tyve år siden på auktion hos Bruun Rasmussen. I al ubemærkethed. I kataloget var skulpturen nemlig gengivet set bagfra, så man ikke kunne se, hvad den forestillede, og der var ingen titel knyttet til værket.

 

Jeg så bronzeskulpturen på eftersynet, hvor det var muligt at tage den i nærmere øjesyn. Ved at vende den om kunne man se, at den viste et eller andet, som hang fast i noget, der lignede pigtråd. Men hvad, kunne jeg ikke umiddelbart se. Den gådefulde skulptur fascinerede mig imidlertid så meget, at jeg bød kr. 9.000 for den. Siden har den været en del af min kunstsamling.

 

I 2002 udkom en værkfortegnelse over Minguzzis skulpturer. Dermed fik jeg mulighed for at sætte titel på skulpturen. Den lød “The Unknown Political Prisoner #2”. Og når den havde tilføjelsen nummer to, måtte der altså også være en nummer et. Og den befandt sig på Tate Gallery, viste det sig.

 

Når Minguzzi skabte en ny version af sin præmierede skulptur, skyldtes det formentlig, at han kunne “brande” sig med den på udstillinger som prisvinder af den store internationale konkurrence. Og hertil kom formentlig, at han kunne videreudvikle ideen om den ukendte politiske fange, der sad fast i fangelejrens pigtråd.

Jeg har siden ved hjælp af utallige udstillingskataloger og diverse bøger om Minguzzi fulgt skulpturens videre skæbne. Den har været vist på 29 udstillinger i 11 europæiske lande herunder Danmark (Louisiana 1962 og 1964). Første ejer var den svenske arkitekt og fotograf Bo Boustedt, der havde en af de største og bedste private samlinger af moderne skulpturer i Europa. Siden overgik den til kunstkritikeren, forfatteren og journalisten Marco Valsecchi (1913-1980), der have en betydelig samling af Minguzzi-værker, som ofte blev udlånt til retrospektive udstillinger.

 

Og hvordan er skulpturen så havnet hos Bruun Rasmussen? Auktionshuset oplyser normalt ikke sælgers navn, men man kunne oplyse, at den havde tilhørt en jysk samler, der rådede over en betydelig kunstsamling. Navnet fik jeg ikke oplyst, men måske kan man gætte på en kunstsamler fra Herning-egnen?


“The Unknown Political Prisoner #2”, (unik). Til minde om ukendte, politiske fanger, der har lidt i koncentrationslagre. Figur bag pigtråd, Patineret bronze,
40 x 41 x 19 cm. Udført i 1959. Signeret Minguzzi + monogran M på bagsiden.
Foto: Niels Lyksted


Skulpturens bagside. Foto: Niels Lyksted

 

 

Bo Boustedts s/h fotografi af skulpturen viser mere tydeligt den politiske fanges kamp med pigtråden. Det er optaget med særlig belysning i atelier.
I utallige kataloger benyttes dette foto.

 

Luciano Minguzzi (1911-2004) var en af Italiens
 mest berømte kunstnerei det 20. århundrede.

 

 

Katalog fra den internationale skulptur-konkurrence i Tate Gallery 1953. De to danske bidragsydere var Gert Nielsen og Ulrika Marseen. Dommerne i den danske del af konkurrencen var Astrid Noack, Søren George Jensen og Gottfred Eickhoff. Den blev afholdt på Det Kongelige Danske Kunstakademi, 1952.
Foto: Niels Lyksted

 

 Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
20. april 2020