Minguzzi: Til minde
om
ukendte politiske fanger
Af
Niels Lyksted
Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger
præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt
ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at
kigge nærmere på min egen kunstsamling.
Minguzzi: Til minde om ukendte politiske fanger
Luciano Minguzzi (1911-2004) var en af Italiens mest
berømte kunstnere i det 20. århundrede. Han skabte bl.a.
monumentale døre til Peterskirken i Vatikanet og domkirken i
Milano. I 1996 fik han sit eget museum (Fondazione Museo Luciano
Minguzzi) centralt i Milano.
Sit internationale gennembrud fik Minguzzi i forbindelse med den
store internationale skulpturkonkurrence “The Unknown Political
Prisoner”, der blev afholdt af Institute of Contemporary Arts i
London i 1952. I konkurrencen deltog ca. 3.500 kunstnere fra 57
lande herunder Danmark. Finalen fandt sted i Tate Gallery i
marts 1953 og Minguzzi fik juryens tredjepris. Museet købte hans
bidrag, der i dag figurerer i samlingen som NO6165.
Og hvad har det så med min kunstsamling at gøre? Jo, Minguzzi
udførte nemlig siden en ny version af konkurrencebidraget, og den
havnede for omkring tyve år siden på auktion hos Bruun
Rasmussen. I al ubemærkethed. I kataloget var skulpturen nemlig
gengivet set bagfra, så man ikke kunne se, hvad den
forestillede, og der var ingen titel knyttet til værket.
Jeg så bronzeskulpturen på eftersynet, hvor det var muligt at
tage den i nærmere øjesyn. Ved at vende den om kunne man se, at
den viste et eller andet, som hang fast i noget, der lignede
pigtråd. Men hvad, kunne jeg ikke umiddelbart se. Den gådefulde
skulptur fascinerede mig imidlertid så meget, at jeg bød kr.
9.000 for den. Siden har den været en del af min kunstsamling.
I 2002 udkom en værkfortegnelse over Minguzzis skulpturer.
Dermed fik jeg mulighed for at sætte titel på skulpturen. Den
lød “The Unknown Political Prisoner #2”. Og når den havde
tilføjelsen nummer to, måtte der altså også være en nummer et.
Og den befandt sig på Tate Gallery, viste det sig.
Når Minguzzi skabte en ny version af sin præmierede skulptur,
skyldtes det formentlig, at han kunne “brande” sig med den på
udstillinger som prisvinder af den store internationale
konkurrence. Og hertil kom formentlig, at han kunne
videreudvikle ideen om den ukendte politiske fange, der sad fast
i fangelejrens pigtråd.
Jeg har siden ved hjælp af utallige udstillingskataloger og
diverse bøger om Minguzzi fulgt skulpturens videre skæbne. Den
har været vist på 29 udstillinger i 11 europæiske lande herunder
Danmark (Louisiana 1962 og 1964). Første ejer var den svenske
arkitekt og fotograf Bo Boustedt, der havde en af de største og
bedste private samlinger af moderne skulpturer i Europa. Siden
overgik den til kunstkritikeren, forfatteren og journalisten
Marco Valsecchi (1913-1980), der have en betydelig samling af
Minguzzi-værker, som ofte blev udlånt til retrospektive
udstillinger.
Og hvordan er skulpturen så havnet hos Bruun Rasmussen?
Auktionshuset oplyser normalt ikke sælgers navn, men man kunne
oplyse, at den havde tilhørt en jysk samler, der rådede over en
betydelig kunstsamling. Navnet fik jeg ikke oplyst, men måske
kan man gætte på en kunstsamler fra Herning-egnen?
|
“The Unknown Political Prisoner #2”, (unik). Til minde om
ukendte, politiske fanger, der har lidt i koncentrationslagre.
Figur bag pigtråd, Patineret bronze,
40 x 41 x 19 cm. Udført i 1959. Signeret Minguzzi + monogran M
på bagsiden.
Foto: Niels Lyksted
|
Skulpturens bagside.
Foto: Niels Lyksted |
Bo Boustedts s/h fotografi
af skulpturen viser mere tydeligt den politiske fanges kamp med
pigtråden. Det er optaget med særlig belysning i atelier.
I utallige kataloger benyttes dette foto. |
Luciano Minguzzi (1911-2004) var en af Italiens
mest berømte kunstnerei det 20. århundrede.
|
Katalog fra den
internationale skulptur-konkurrence i Tate Gallery 1953. De to
danske bidragsydere var Gert Nielsen og Ulrika Marseen. Dommerne
i den danske del af konkurrencen var Astrid Noack, Søren George
Jensen og Gottfred Eickhoff. Den blev afholdt på Det Kongelige
Danske Kunstakademi, 1952.
Foto: Niels Lyksted |
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
20. april 2020
|