Kunst i karantæne #2
af Niels Lyksted
Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger
præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt
ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at
kigge nærmere på min egen kunstsamling.
Gustav Seitz: Kvindetorso af bronze
Gustav Seitz (1906-1969) var en af de
væsentligste billedhuggere i Tyskland i det 20. århundrede. I
1946 blev han professor i Berlin ved Technische Universitet
Berlin og siden ved Universitet der Künste Vestberlin. Han
mistede imidlertid begge stillinger, da han modtog DDRs
Nationalpris af 3. klasse for et mindesmærke for ofrene under
nazismen og samtidig blev medlem af DDRs kunstakademi. Dengang
var det bestemt ikke populært i Vesttyskland at være anerkendt
af det kommunistiske diktatur i DDR. Da Seitz havde store
problemer med at tilpasse sig DDRs kunstpolitik, prøvede
han på ny at skabe sig en karriere i Vesten. Det lykkedes
omsider. I 1958 fik han nemlig et professorat ved Hochschule für
Bildende Künste i Hamburg. Jo, den kolde krig gav store
problemer for Seitz, der var fanget mellem to systemer. “I
Østtyskland kæmper jeg for den moderne kunst, mens jeg i
Vesttyskland blot anses for at være en kommunist”.
Seitz er især velkendt for sine markante portrætter af nogle af
samtidens store digtere fx Heinrich Mann, Thomas Mann, Francois
Villon og Bertolt Brecht. Hans portrætter gengiver i præcis form
de afbildede med deres karakteristiske træk. Mest kendt er han
for monumentet for den internationalt anerkendte billedkunstner
Käthe Kollwitz. Det befinder sig i dag på Käthe Kollwitz-Platz i
Berlin-Prenzlauer Berg.
Den
prestigefyldte opgave fik han, mens han var professor i DDR.
Inden skulpturen var færdiggjort og stillet op, flyttede Seitz
imidlertid til Hamburg i datidens Vesttyskland. For enhver anden
ville det blive opfattet som republikflugt, og Seitz forventede,
at projektet aldrig ville blive færdiggjort. Men nej, Seitz
havde på dette tidspunkt opnået så stor anerkendelse, at
monumentet alligevel blev opstillet et par år senere. Det skal
dog bemærkes, at kunstneren ikke blev informeret om
begivenheden. I dag er monumentet en af de mest populære
seværdigheder i Berlin.
Og hvad har det så med min
kunstsamling at gøre? Jo, Gustav Seitz udførte utallige
skulpturer af kvindelige modeller. Altid med tilstedeværende
erotiske aspekter. Et højdepunkt nåede han med de 42 relieffer,
der indgår den såkaldte Porta d’amore – en dobbeltdør med
erotiske motiver (1963-1969). Da Seitz var fysisk svækket i de
seneste leveår og arbejdede han nu i mindre formater. I 1968 fik
han til opgave at skabe en årsgave til kunstforeningen i
Düsseldorf. Resultatet blev en kvindelig torso i bronze støbt i
100 eksemplarer. Et af dem fandt jeg for omkring 20 år siden på
auktion hos
lauritz.com. Som eneste
byder fik jeg den 21 cm høje skulptur for ca. kr. 10.000 alt
inklusive. Er godt køb, da et af de øvrige eksemplarer på samme
tidspunkt blev solgt for det dobbelte på auktion i Tyskland.
Den
kvindelige torso går igen i de efterfølgende værker
Jungfraubrünnlein (1969) og det nævnte hovedværk Porta d’amore.
Porten blev fuldført umiddelbart efter kunstnerens død i 1969 af
en af hans elever, Edgar Augustin. Kærlighedsporten befinder sig
i dag på Museum für Kunst und Gewerbe i Hamburg.
Efter hustruens død i 1989 blev Gustav Seitz' efterladte
skitser, modeller og skulpturer overdraget til en til formålet
etableret Gustav Seitz Stiftung i Hamburg. Siden 2017 har
samlingen haft til huse i Seitz’ eget museum i den lille by
Treibnitz, Müncheberg. Museet råder over 110 skulpturer, næsten
alle originale gipsmodeller og omkring 4.000 tegninger. |
“Idol” (kvindelig torso), patineret bronze, 1968.
Forfra, fra siden og bagfra.
Signeret i bunden og med støberistempel. H. 21 cm.
Foto: Niels Lyksted
|
Portrætfoto af Gustav Seitz, 1959, af Agathe Bunz
fra ældre DDR udstillingskatalog.
|
Gustav Seitz portrætterede en række af samtidens store
kulturpersonligheder. Skulpturerne gengiver i præcis form de
afbillede med deres karakteristiske træk. Her ses Bertolt
Brecht.
Foto fra ældre DDR udstillingskatalog. |
Jungfraubrünnlein,
h 23,4 cm (1969), patineret bronze.
Bemærk, hvordan den kvindelige torso er genanvendt i værket.
Fundet på nettet uden angivelse af fotograf.
|
Porta d’amore. Dobbeltdør ved
Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg. Foto fra ældre DDR
udstillingskatalog.
|
Detalje af Porta d’amore viser inspiration fra skulpturen
Kvindelig torso.
Foto fra ældre DDR udstillingskatalog.
|
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
24. april 20120
Se Kunst i
karantæne #1
|