Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger
præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt
ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at
kigge nærmere på sin egen kunstsamling.
Giovanni Benedetto Castiglione: Portrætter af to orientalere
Giovanni Benedetto Castiglione (1609-1664) var italiensk
maler og grafiker. Berømt i sin samtid, men gik snart i
glemmebogen. I dag er han velkendt blandt kunsthistorikere, men
næsten ukendt blandt det almindelige kunstpublikum. Det kan der
være gode grunde til, for der er indtil videre blot skrevet tre
bøger om ham, og han udstilles sjældent. Første gang i nyere tid
var på Philadelphia Museum of Art i 1971. Kataloget fra dengang
har forord af Sir Anthony Blunt, der var leder af den engelske
dronnings kunstsamling. I dag kendes Blunt måske bedst for sit
virke som spion for datidens Sovjetunion. I 2013 blev der atter
sat fokus på den italienske kunstner. Det skete på Royal Library
på Windsor Castle, der huser den største samling af Castigliones
værker. Samtidig med udstillingen blev udgivet en bog med de
seneste forskningsresultater. For første gang var det muligt at
fastslå de præcise datoer for hans fødsel og død.
Castiglione blev født i Genova, der dengang var en international
handelsby på niveau med Venedig. Siden rejste han til Rom og
andre betydelige, italienske byer med et rigt kulturliv. Han lod
sig inspirere af tidens største kunstnere, men fandt altid sit
eget personlige udtryk.
I begyndelsen af sin karriere malede Castiglione især dyr og
landskaber. Siden fokuserede han på mytologiske og religiøse
temaer. Og så var han en efterspurgt portrætmaler. Han kastede
sig straks ud i opgaverne uden at indlede med en undertegning,
hvilket røntgenundersøgelser viser.
Castiglione udviklede sin helt egen stil, idet han som noget nyt
blandede tegning og maleri. Han tegnede på papir med en pensel
dyppet i linolie tilsat lidt farve – i reglen okker. Undertiden
tilsatte han en ekstra farve. Hertil kommer, at han opfandt
monotypiet. Teknikken går ud på, at kunstneren maler på en
metalplade, som køres gennem en trykpresse. Trykket overføres
til et fugtet papir. Der kan normalt kun trykkes én gang – deraf
navnet. Benyttes pladen endnu engang fås et svagere aftryk. I
Danmark har Peter Brandes, Maja Lisa Engelhardt og Per Kirkeby
benyttet teknikken med stor succes.
Rembrandt var en af de få kunstnere, der aldrig besøgte Italien.
Til gengæld nåede hans grafiske værker meget hurtigt til landet,
hvor de blev eftertragtede samlerobjekter. Castiglione lærte
meget fra Rembrandt. Især var han fascineret af den særlige
chiaroscuro teknik, hvor lys og mørke kontrasteres med
stor effekt.
Og hvad har det så med min kunstsamling at gøre? Jo, ligesom
Rembrandt lavede Castiglione serier med såkaldte “tronies” dvs.
typeportrætter – ofte med overdrevne ansigtstræk. Især var
orientalske typer med særprægede hatte et yndet motiv. Jeg fandt
to af disse til en særdeles fordelagtig pris på en Bruun
Rasmussen online auktion for et par år siden. Jeg tror, at
totalprisen var på under 3.000 kr. Castigliones “tronies” var så
populære i samtiden, at de i stor udstrækning blev kopieret. Man
ser det tydeligt, fordi kopierne er spejlvendte.
Ingen seriøs kunstsamling uden en Rembrandt. Men de færreste
kunstinteresserede har midler til at købe et oliemaleri af
kunstneren. Et tryk er derimod til at komme i nærheden af
prismæssigt. En traditionel auktion for et par år siden rummede
en håndfuld grafiske værker af Rembrandt. De blev alle solgt på
nær et. Dagen efter bød jeg på trykket og fik det til halv pris
dvs. en hammerslagspris på kr. 5.000. Motivet er to omrejsende
musikere, der spiller på sækkepibe og drejelire. Et godt
eksempel på Rembrandts “chiaroscuro” teknik.
|