Kunst i karantæne #5
af Niels Lyksted

Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt ikke muligt på grund af corona-krisen. I stedet har jeg valgt at kigge nærmere på min egen kunstsamling.

Peter Brandes: Isak
Peter Brandes (f.1944) er efter min opfattelse en af Danmarks mest betydningsfulde, nulevende billedkunstnere. Han er autodidakt kunstner med en spændvidde uden lige: maleri, skulptur, tegning, grafik, keramik, fotografi og glasmosaik.

Det er mere end 20 år siden, jeg første gang stiftede bekendskab med Brandes. Dengang kom jeg ofte i Bredgade og her var en forretning, som havde min store interesse: KLASSIK Copenhagen – en specialforretning for moderne danske møbelklassikere. I et af vinduerne hang på et tidspunkt et kunstværk, som fascinerede mig meget. Billedet forestillede en gård. Det stod endda skrevet med store bogstaver centralt i værket. Det var imidlertid ikke gården som sådan, der påkaldte sig min interesse. Det var derimod farverne, der spillede op til hinanden og gav billedet et utroligt liv. I forretningen fortalte de mig, at værket var en blanding af oliekridt og akvarel, men det viste sig ikke helt at være tilfældet.

Jeg købte billedet, og siden er det gennem årene blevet suppleret med mange andre Brandes-værker. På et tidspunkt mødte jeg kunstneren selv og spurgte, om han kunne huske værket. Det kunne Brandes bestemt, men han oplyste tillige, at han ikke havde benyttet akvarel. Det, der lignede vandfarve, var i virkeligheden et litografisk makulaturtryk, som han havde benyttet som inspirationsgrundlag. Metoden er tidligere blevet brugt af Dubuffet som en slags kunstnerisk genbrug. Trykkene giver iflg. Brandes et modspil til det spontane og følelsesladede.


Peter Brandes: Gård, 1982. Pastel på litografisk tryk. Sign. Peter Brandes. Foto: Niels Lyksted.

I offentligheden er Peter Brandes måske mest kendt i forbindelse med sine kirkeudsmykninger. Gennembruddet kom med totaludsmykningen af Vejleå Kirke i Ishøj. Især de seks store glasmalerier påkalder sig ens opmærksomhed. Besøger man kirken en solrig dag, vil man opleve, hvordan lyset brydes gennem malerierne og oplyser de hvide vægge i kirkerummet. Billederne fortæller dramatiske højdepunkter fra Det gamle og Nye testamente. Over for hinanden er temaet ofring illustreret. Fra Det gamle testamente gælder det Isaks ofring, og Det nye testamente er naturligvis Jesus på korset – det fuldbyrdede offer.

Samme motiver og ophængning har jeg i min egen kunstsamling. Motiverne er imidlertid ikke afbildet i glas, men på store fade af ler. Begrebet Isak er her dobbelttydigt. Der henvises dels til Abraham, der ville ofre sønnen Isak til Gud, dels til Peter Brandes jødiske bedstefar Isak, der blev henrettet i Auschwitz under 2. verdenskrig. Stregerne bag Isak skal symbolisere indhegningen af koncentrationslejren. Det andet lerfad har titlen “Ved Golgatha” og viser korsfæstelsen.

Motivet “Isak” indgår også i den såkaldte Sevilla-krukke, der blev skabt til Verdensudstillingen i 1992 (472 cm). I dag er krukken placeret uden for Clay Keramikmuseum Danmark i Middelfart. Motivet er også benyttet på Isak-krukken ved Yad Vashem, Jerusalem (1995).
Der er tale om et mindesmærke ved museet, der skal minde om de jødiske holocaust-ofre.
Krukken er fem meter høj.



Peter Brandes: Isak. Fad af polykromt, dekoreret keramik.
Sign. Peter Brandes, 1992. Tommerup Teglværk. Diam. 72 cm.
Udstillet på Sophienholm, 1993, og Tel Aviv Museum of Art, 1995.
Foto: Niels Lyksted.



Peter Brandes: Ved Golgatha. Fad af polykromt, dekoreret keramik.
Sign. Peter Brandes 98. Stemplet Keramisk værksted Tommerup 1998.
Diameter 69 cm. Udstillingen “Peter Brandes. Marselisborgkrukken.
Nye keramiske arbejder”, Galerie Moderne, Silkeborg. Foto: Niels Lyksted.

Jeg har produceret tre videoer om Peter Brandes. Se dem på YouTube:

 Vejleå Kirke, Ishøj.

Dyssegårdskirken, Gentofte

Brandes & Bindesbøll, Clay Keramikmuseum Danmark


Transformation
I 2011 besøgte jeg Kastrupgårds Peter Brandes-udstilling – endda flere gange. Et af højdepunkterne var præsentationen af den omfattende serie Transformation (2008-09). Den kristne cyklus omfatter ikke mindre end 95 raderinger. Serien beretter om Jesu korsfæstelse med Maria og Johannes ved korsets fod, hans nedtagelse, Maria med hans lig på skødet … Historien er kort sagt genfortalt i kirkekunsten i mere end sytten århundreder. Nyt er det, at Brandes kun har benyttet én kobberplade til samtlige tryk. Han har ridset, ætset, kradset, slettet, genskrevet igen og igen. Pladen er således blevet transformeret. Processen har betydet at selv det sidste tryk rummer fragmenter fra det første. Den endelige offentliggjorte serie består af 23 blade, der er trykt i 12 eksemplarer hver.

Kastrupgårds udstilling var ikke blot en almindelig udstilling. Den var tillige en salgsudstilling. Ud over Transformationsserien, som jeg købte blad nummer to af, kunne man erhverve monotypier, litografier og træsnit. Træsnit er særligt egnede til at udtrykke stærke følelser. Tænk blot på Edward Munch og de tyske ekspressionister, der brugte teknikken med stor virkning. For ekspressionisten Peter Brandes er det naturligt at udtrykke Jesu lidelser med træsnittets skarpkantede, takkede former. Det gælder fx serien Den sårede Kristus, der viser Kristi radbrækkede legeme. Dem måtte jeg have et par stykker af.

Telemachos
Peter Brandes holder også meget af de stærke fortællinger fra Homers “Illiaden” og “Odysseen”. Det gælder bl.a. beretningen om Telemachos. Han miste sin far, Odysseus, tidligt, da denne drager til Troja. Først tyve år senere vender han tilbage. I lang tid er Telemachos faderløs og ved ikke om han kommer tilbage eller hvornår. Imens udsættes han for ydmygelser fra moderens mange bejlere på borgen Ithaka. Hun nærmest overbeskytter ham. Føler, at det er det sidste hun har tilbage af sin mand. Dør han, mister hun alt.

Peter Brandes skildrer Telemachos som en bagbunden skikkelse. En ung mand, der er spændt som en fjeder. Benene og armene stikker bagud. Man kan i allerhøjeste grad fornemme, at en næsten gordisk knude holder fast på hans arme og ben. Blev knuden hugget over, vil han springe op med en fantastisk kraft og frigøre den styrke, der er bundet i ham.

Jo, Peter Brandes er en fabelagtig, visuel historiefortæller, hvadenten det gælder verdslige eller religiøse emner.


Peter Brandes: Transformation. Ætsning og koldnål. 56x76 cm.
Blad nr. to i serien. Sign. Peter Brandes 09-10. Foto: Niels Lyksted.


Peter Brandes: Den sårede Kristus, 2008. Træsnit 30x23 cm. Unika.
Foto: Niels Lyksted.


Peter Brandes: Telemachos, 2002. Sign. Peter Brandes. Akryl på papir.
Bladstørrelse 120x80 cm. Foto: Niels Lyksted.



Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
9. maj 2020

Karantæne #1
Karantæne #2
Karantæne #3
Karantæne #4