Normalt rapporterer jeg fra aktuelle kunstudstillinger
præsenteret af nogle af de førende museer i Danmark. Det er pt
ikke muligt på grund af corona-krisen.
I stedet har jeg valgt at kigge nærmere på min egen
kunstsamling.
Henry Moore: Elephant Scull Plate IV
Henry Moore (1898-1986) var en af de mest betydelige britiske
kunstnere i det 20. århundrede. Mest kendt er han for sine
utallige skulpturer af liggende kvinder. Besøger vi kunstmuseet
Louisiana møder vi den første ved indgangen, og der er et par
mere i skulpturparken.
Moore kom på The Royal College of Art i 1927, og allerede i
1930’erne fik han adskillige kommissioner på skulpturer og
tilbud om kunstudstillinger. Det gav ham et ry som en betydelig
avantgarde-kunstner.
Under 2. verdenskrig blev Moore udnævnt til “officiel
krigskunstner”. Hans opgave bestod i at producere tegninger, der
illustrerede krigens effekt på borgerne i London. Det
resulterede i en lang række medfølende og foruroligende
tegninger. Mest kendt er billederne af Londons borgere, der
sover på perronerne i de underjordiske metrostationer
Efter krigen supplerede Moore skulpturarbejdet med grafiske
arbejder – i første omgang med litografi. I 1960’erne tillige
med koldnålsraderinger, ætsninger og akvatinte. I 1970 blev det
til en omfattende serie af tryk under titlen “The Elephant
Skull”. Den udkom i en standardudgave med 28 tryk og en
særudgave med yderligere fem tryk.
Henry Moore holdt af at samle på ting fra naturen som fx flint,
sten, muslingeskaller og dyreknogler. I 1966 fik han foræret et
elefantkranie af en god ven. Det satte for alvor nogle tanker i
gang. Han valgte nu at betragte dele af kraniet, som ville man
fotografere en detalje af et helt landskab. I kraniet så han
ørkenlandskaber, klippelandskaber, store huler, søjler og endog
fangehuller. Kort sagt kædede han iagttagelser og fantasi sammen
til de mange grafiske tryk.
Og hvad har det så med min kunstsamling at gøre? Jo, jeg ejer et
eksemplar af Elephant Scull serien plate IV, ætsning og koldnål.
Karakteristisk for billedet er de stærke kontraster kombineret
med mange fine detaljer udført med koldnål. Efter min mening det
bedste i hele serien.
Jeg købte mit eksemplar på online auktion hos Bruun Rasmussen
for omkring 10 år siden. Det var sat til salg sammen med to
andre grafiske værker, der forestillede liggende kvinder –
Moores bedst kendte tema. Kvindeportrætterne blev straks solgt,
mens mit blev sat til omsalg i to omgange. Jeg blev eneste byder
og fik trykket for hammerslagspris kr. 4.000. Siden er andre
tryk fra serien blevet solgt på traditionelle auktioner for
mindst det dobbelte.
Det betaler sig at lære spillets regler at kende!
|