Arthur Jafa på Louisiana
En tour de force i billeder og lyd
Arthur Jafa: “Le Rage”, 2017, 213 x 196 x 47 cm, farveprint på Dibond, aluminimumstativ.
Courtsey the artist and Gladstone Gallery, New York and Brussels.
 
“Le Rage” indgår i installationen “Large Array”, 2020.
 

Den markante afroamerikanske kunstner Arthur Jafa gæster Louisiana i det kommende halve år med en omfattende udstilling, der har fået titlen MAGNUMB. Internationalt er han formentlig bedst kendt for sit samarbejde med førende, afroamerikanske musikere som Jay-Z, Solange Knowles og Kanye West. Men Jafa er langt mere end blot en original filmskaber tæt forbundet med musikverdenen, han er også en del af kunstverdenen i kraft af sine originale, rumlige installationer.
Niels Lyksted har besøgt Louisianas udstilling.
Se hans reportage her.

Hammershøi, Schønheyder
og fotografiet

Fremkaldelse af en forelskelse. Hammershøis forlovelsesbillede af Ida. (1890).
Olie på lærred, 106,5x86 cm. (SMK). Basis for maleriet et et fotografi, som Hammershøi
overførte til lærred med et kvadratnet, et såkaldt grid.
 I dette tilfælde kan vi være sikrepå, at fotoet kom først. I andre tilfælde ved vi ikke, om
et foto er inspireret af et malerier eller omvendt.

Med udstillingen FREMKALDELSER. Vilhelm Hammershøi, Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet præsenterer Den Hirschsprungske Samling for første gang en udstilling med fokus på Hammershøis interesse for og brug af fotografiet i samarbejde med vennen og kunstnerkollegaen Valdemar Schønheyder Møller. Udstillingen præsenterer værker fra danske og udenlandske museer samt værker fra privateje. Nogle af malerierne har kun sjældent været vist her i landet Niels Lyksted har besøgt udstillingen, som han er meget begejstret for.
Hans reportage kan opleves her.

Farveglæde eller rædselskabinet?
– Kirchner og Nolde i kritisk lys

Med udstillingen Kirchner og Nolde – til diskussion ønsker Statens Museum for Kunst at nuancere og udbygge fortællingen om de to store kunstnere Ernst Ludwig Kirchner og Emil Nolde. Begge er kendte og elskede for deres farvestærke og udtryksfulde værker. Men hvordan kan vi se på deres værker i dag? Og hvordan relaterer de sig til temaer og diskussioner i vores egen tid? 

Niels Lyksted har besøgt udstillingen for at få svar på disse spørgsmål.
Hans reportage kan opleves her
.

 

 


Karrikatur eller portræt? Bedøm selv! Udstillingen er rig på Emil Noldes afbildninger af den lokale befolkning set ud fra datidens afskyelige racelære. Desværre er det ikke muligt for Kunstnyt.dk at dokumentere dette på grund af ophavsret. Ovenstående billede er nærmest harmløst i forhold til, hvad man i øvrigt kan se på udstillingen. Emil Nolde, “Mann, Frau und Katze” (Mand, kvinde og kat), 1912.
Olie på lærred, 67x53 cm. Nolde Stiftung Seebüll.

Tekster og fotos:
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
april/maj 2021