Af
Niels Lyksted
På kanten af 1900-tallet kastede en række eksperimenterende
europæiske kunstnere sig over fotografiet både som medie og som
inspirationskilde. Det gjaldt fx Edvard Munch og
udstillingsaktuelle Ernst Ludwig Kirchner (SMK). Men det gjaldt
i høj grad også Vilhelm Hammershøi. Denne interesse var
imidlertid nærmest ukendt i den store offentlighed indtil for et
par år siden. Men så kom Gertrud Oelsner og Annette Rosenvold
Hvidts anmelderroste bog Vilhelm Hammershøi. På sporet af det
åbne billede fra 2018. Den skabte stor opmærksomhed for
dette aspekt ved Hammershøis virke, og Den Hirschprungske
Samlings nye udstilling kan derfor ses som en naturlig
videreførelse af denne udgivelse.
Udstillingen har har fået titlen FREMKALDELSER. Vilhelm
Hammershøi, Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet. Det
skyldes, at Vilhelm Hammershøis interesse for fotografiet
udvikledes i nært samarbejde med kunstnervennen Valdemar
Schønheyder Møller. De havde begge P.S. Krøyer som lærer på
Kunstnernes frie Studieskoler, og begge beskæftigede sig med
både malerkunst og fotografi.
Vilhelm Hammershøi var ikke alene om interessen for fotografiet
i familien. Alle fire søskende og hustruen Ida var ivrige
fotografer. Familien Hammershøi var derfor en af de mest
fotograferende og fotograferede familier fra slutningen af det
19. århundrede. Selv om mange fotos i tidens løb er gået tabt,
findes der i dag omkring 250 fotos af og med familien
Hammershøi.
Allerede som ung var Hammershøi særdeles optaget af fotografiet
som visuelt og æstetisk udtryk. Han købte og samlede på fotos fx
fra det gamle København. Hertil kom fotos af kunstværker, som
det ikke var let at få adgang til dengang uden Google og
flyrejser. Men han fotograferede også selv i hjemmet og ikke
mindst på bryllupsrejsen til Paris. Det erfarede vi allerede i
den omtalte bog. Men hvordan han konkret arbejdede med
fotografiet, og hvordan det fik indflydelse på hans maleri, får
vi nu for alvor belyst på den aktuelle udstilling. Det sker
måske bedst ved præsentationen af Vilhelm Hammershøis malede,
sanselige close-up portrætter af søsteren Anna. Det sker i
dialog med Valdemar Schønheyder Møllers fotografier af hende fra
midt i 1880erne. Udstillingens først rum er viet til denne
fascinerende suite af billeder.
Fremkaldelse af en forelskelse
I det følgende rum fremkaldes en forelskelse, idet fokus her er
på Hammershøis kommende hustru, Ida Hammershøi. Her finder vi en
klar kobling mellem maleri og fotografi, da
forlovelsesportrættet af Ida er baseret på et fotografi. Et grid
på fotografiet angiver, at det er brugt til overførsel til
lærredet. Måske skyldes det, at modellen ikke var tilgængelig
under hele skabelsesprocessen. Ida boede nemlig på det tidspunkt
i Stubbekøbing. Bortset fra dette tilfælde er det ikke altid
muligt at afgøre, hvad der kom først: fotografiet eller
maleriet.
I udstillingens tredje rum er temaet “Lys og mørke”. De lyse
motiver er samlet på en væg, mens de mørke er samlet på den
modstående væg. Hammershøi må være den hvide farves mester, da
næppe nogen anden kunstner har skabt så mange nuancer af hvid
som han. Og med stor effekt. På to af billederne er det ligefrem
lykkedes ham at gøre en hvid borddug til hovedmotivet. På den
modsatte side er den store overraskelse, hvor klart “Job”
fremstår på Hammershøis monumentale billede. Det skyldes museets
nye belysning af kunstværkerne.
I det følgende rum er temaet “Forgreninger og modlys”. Både
Hammershøi og Schønheyder satte stor pris på at male i
naturen. Særligt træer i modlys blev valgt som motiver.
Schønheyder gik dog mere radikalt til værks, idet han lagde
særlig vægt på de farver, der opstår på øjets nethinde
umiddelbart efter, at man har kigget lige op mod solen.
Hammershøis billedsprog
“Fixeringer” er temaet for de følgende rum. Her udfoldes
Hammershøis nye, markante billedsprog for alvor i såvel
interiører som portrætter. Han arbejder med dæmpede farver i en
begrænset farveskala, markant sidelys, sort/hvide kontraster og
uskarp baggrund. Hertil kommer markante perspektiver og
beskæringer.
Udstillingen afsluttes med temaet “Tilsynekomster”. Hermed
tænker man måske først og fremmest på motiverne, der dukker op
på papiret i fremkaldervæsken. Men det gælder også med hensyn
til et formentlig ufuldendt værk af Hammershøi med titlen
“Interiør med bord, skab og windsorstol, Strandgade 25”, (1913).
Her får vi indblik i et maleris skabelse. Dele af maleriet
kommer først til syne, når vi betragter det fra bestemte
vinkler. Bevæger vi os foran værket, toner motivet frem som et
fotografi, der opstår i mørkekammerets fremkaldende bad.
Ud over udstillingens fokus på fotografiet kan vi glæde os over
et gensyn med en række værker fra danske og udenlandske museer
samt værker fra privateje. Nogle af malerierne har kun sjældent
været vist her i landet.
Udstillingen er ikke til at komme uden om, hvis man har blot den
mindste interesse for Hammershøi!
Den Hirschprungske Samling: “FREMKALDELSER. Vilhelm Hammershøi,
Valdemar Schønheyder Møller og fotografiet” er kurateret
af Gertrud Oelsner og Annette Rosenvold Hvidt. Udstillingen
vises fra den 21. april - 22. august 2021. Til udstillingen er
tilknyttet en formidlingsfilm samt et spændende katalog, der
bringer seneste nyt inden for Hammershøi-forskningen.
Niels Lyksteds anmeldelse af Gertrud Oelsner og Annette
Rosenvold Hvidts bog
Vilhelm Hammershøi. På sporet af det åbne
billede fra 2018
kan læses her:
http://kunstnyt.dk/hammershoi-lyksted-bog.html
|