Hammershøi og fotografiet
Nyt storværk om Hammershøi benytter fotografiet
Vi kender alle begrebet en murstensroman, men med den nye
biografi “Hammershøi – på sporet af det åbne billede” skal vi op
i et endnu større format. Tænk på Taschens megaværker om
Caravaggio, Da Vinci og Michaelangelo og du får et indtryk af
bogens størrelse. Det er altså et bogværk, man skal læse ved
skrivebordet og ikke sidde med i skødet.
Det lønner sig imidlertid at give afkald på lænestolen. Takket
være storformatet er det muligt at få et godt indtryk af
Hammershøis mange skitser, tegninger og malerier, men også af
breve og morens scrapbøger med danske og udenlandske avisudklip.
For en gangs skyld kan man selv læse avisartikler og håndskrevne
kilder fra samtiden, som man normalt kun får adgang til via
fodnoter. Hermed får man fornemmelsen af at komme endnu tættere
på Hammershøi.
Og så har jeg endnu ikke nævnt fotografierne. Dem er der
naturligvis mange af. Adskillige af dem er taget af Hammershøi
selv, familiemedlemmer eller hans gode ven og kunstnerkollega
Valdemar Schønheyder Møller. Endvidere er inkluderet fotos taget
af samtidens professionelle fotografer.
Bogen er skrevet af kunsthistorikerne
Gertrud Oelsner, direktør for
Nøje iscenesat familiefoto i det Hammershøiske hjem. Vilhelm og hans mor
Beskæring
Karakteristisk for Hammershøis interiørmalerier er den stramme
fotografiske beskæring. Det samme gælder gårdmiljøerne på
Christianshavn. I mange tilfælde har han malet et større parti
af motivet og derefter ved brug af en flytbar kartonramme
beskåret sig ind til billedet, indtil han ramte det – ofte
trange – rum, han ville have. Derefter bukkede han resten af
lærredet om bag rammen eller skar det væk. Gennem beskæring
kunne Hammershøi gøre selv et ubetydeligt motiv interessant. Det
gælder fx “Et gammelt pakhus, Brogade, Christianshavn”, der
pirrer ens nysgerrighed takket være de lodrette master i venstre
side af billedet.
Forfatterne konkluderer i deres omfattende analyse, som kun kort
er gengivet her, at Hammershøis billedunivers ofte opfattes som
handlingstomt og uforståeligt, men som samtidig er yderst
fascinerende eller gådefuldt. Værkerne refererer til
virkeligheden og viser velkendte motiver, men måden, det gøres
på, forskyder og forstørrer det kendte og gør opmærksom på alt
det fænomenale, lyset og mørket og mellemrummene, der ikke kan
styres og fastholdes, men som altid holder billedet åbent for
nye måder at se og mærke det på.
Nu er det op til os læsere med fotografiet som prisme at åbne
Hammershøis værker for nye betydninger og muligheder.
En fornemt skrevet, illustreret og layoutet bog i det helt store
format. Den er sin vægt værd i guld, men fås for mindre.
“Hammershøi – på sporet af det åbne billede” af Annette
Rosenvold Hvidt og Gertrud Oelsner, Lindhardt og Ringhof 2018.
Fås billigst hos Saxo for 420 kr. incl. levering.
Kunstnyt.dk |