Hammershøi og fotografiet

Nyt storværk om Hammershøi benytter fotografiet
som katalysator til at øge forståelsen af hans værk

Vi kender alle begrebet en murstensroman, men med den nye biografi “Hammershøi – på sporet af det åbne billede” skal vi op i et endnu større format. Tænk på Taschens megaværker om Caravaggio, Da Vinci og Michaelangelo og du får et indtryk af bogens størrelse. Det er altså et bogværk, man skal læse ved skrivebordet og ikke sidde med i skødet.

 

Det lønner sig imidlertid at give afkald på lænestolen. Takket være storformatet er det muligt at få et godt indtryk af Hammershøis mange skitser, tegninger og malerier, men også af breve og morens scrapbøger med danske og udenlandske avisudklip. For en gangs skyld kan man selv læse avisartikler og håndskrevne kilder fra samtiden, som man normalt kun får adgang til via fodnoter. Hermed får man fornemmelsen af at komme endnu tættere på Hammershøi.

 

Og så har jeg endnu ikke nævnt fotografierne. Dem er der naturligvis mange af. Adskillige af dem er taget af Hammershøi selv, familiemedlemmer eller hans gode ven og kunstnerkollega Valdemar Schønheyder Møller. Endvidere er inkluderet fotos taget af samtidens professionelle fotografer.

 

Bogen er skrevet af kunsthistorikerne Gertrud Oelsner, direktør for
 Den Hirschprungske Samling, herover fotograferet ved et arrangement
hos Bruun Rasmussen, og Annette Rosenvold Hvidt, SMK.

 

Nøje iscenesat familiefoto i det Hammershøiske hjem. Vilhelm og hans mor
 Frederikke Hammershøi sidder begge dybt koncentrerede i deres læsning, mens
Ida Hammershøis figur stikker ud.

 

Schønheyder Møller

 Bogen inddrager som nævnt også fotografier af vennen og kunstnerkollegaen Valdemar Schønheyder Møller. Han satte sig for at udforske fotografiets muligheder bl.a. i Hammershøis hjem. Møller tog fx billeder af Anna Hammershøi  i en række kunstnerisk set betagende optagelser. Hertil kom mere eller mindre iscenesatte fotos af de øvrige familiemedlemmer i haven samt i stuerne på Frederiksberg Allé. Billederne har påfaldende paralleller til Vilhelm Hammershøis kunstneriske univers. Men hvem blev inspireret af hvem? Måske gik inspirationen begge veje? Deres særlige tilgang til, hvordan man kan vise lys og mørke i billeder, skaber via samspil mellem fotografi og maleri en ny sensibilitet inden for billedkunsten.

Venstre: Valdemar Schønheyder Møllers foto af Anna Hammershøi. Højre: Vilhelm Hammershøis maleri af Anna Hammershøi. Begge fra samme periode.

Hammershøi benyttede i visse sammenhænge fotografier som forlæg for malerier. Det gælder fx maleriet af Christians Kirke i Strandgade og forlovelsesportrættet. I begge tilfælde foreligger egne fotos med tilføjede kvadrater med henblik på overføring af motivet til lærredet. Fotografierne vidner desuden om, hvordan Hammershøi har benyttet dem til at fastlægge billedæstetiske virkemidler. De mange  professionelle fotos i Hammershøis samling benyttede han på samme måde.

 

Forholdet mellem foto og maleri/tegninger belyses endvidere i kapitler med overskrifterne Close up, Hvidhed og Mørke.

 Valdemar Schønheyder Møller. Fotografier af Anna Hammershøi.

 

Fotografiet som prisme

 At se Hammershøis værk i lyset af fotografiet er ikke noget nyt. Poul Vad kom i 1988 ind på det i biografien “Hammershøi. Værk og liv” – en milepæl i Hammershøi-litteraturen. Dengang skrev han blandt andet:

 “Hammershøi benyttede ikke fotografiet for at opnå billedmæssige virkninger, som kun fotografiet kan formidle, men betjente sig af det som en nødløsning; og dog er der en korrespondance mellem Hammershøis kunst og det fotografiske billede.”

 

Poul Vad fraskriver således Hammershøi en interesse i fotografiet. Og alligevel insisterer han på, at der må være en sammenhæng mellem Hammershøis værk og fotografiet.

 

Det er netop her de to forfattere tager tråden op. Begge har tidligere beskæftiget sig med krydsfeltet mellem billedkunst og fotografi. Annette Rosenvold Hvidt var endda kurator på Ordrupgaards udstilling “Hammershøi – Dreyer. Billedmagi” i 2006.

 

Den Hirschprungske Samling er formentlig den væsentligste kilde til information om Hammershøi. De to forfattere har imidlertid også inddraget Det Kongelige Biblioteks samlinger, der tillige rummer fotografier af alle fire Hammershøi-søskende – fotograferet hver for sig eller i forskellige konstallationer med de øvrige medlemmer af familien. Billederne er i mange tilfælde taget af samtidens førende fotografer, som der var mange af dengang.

 

  Stærkt beskåret “Gårdinteriør, Strandgade”, 1905. To versioner.

 

Beskæring

Karakteristisk for Hammershøis interiørmalerier er den stramme fotografiske beskæring. Det samme gælder gårdmiljøerne på Christianshavn. I mange tilfælde har han malet et større parti af motivet og derefter ved brug af en flytbar kartonramme beskåret sig ind til billedet, indtil han ramte det – ofte trange – rum, han ville have. Derefter bukkede han resten af lærredet om bag rammen eller skar det væk. Gennem beskæring kunne Hammershøi gøre selv et ubetydeligt motiv interessant. Det gælder fx “Et gammelt pakhus, Brogade, Christianshavn”, der pirrer ens nysgerrighed takket være de lodrette master i venstre side af billedet.

 

Forfatterne konkluderer i deres omfattende analyse, som kun kort er gengivet her, at Hammershøis billedunivers ofte opfattes som handlingstomt og uforståeligt, men som samtidig er yderst fascinerende eller gådefuldt. Værkerne refererer til virkeligheden og viser velkendte motiver, men måden, det gøres på, forskyder og forstørrer det kendte og gør opmærksom på alt det fænomenale, lyset og mørket og mellemrummene, der ikke kan styres og fastholdes, men som altid holder billedet åbent for nye måder at se og mærke det på.

 

Nu er det op til os læsere med fotografiet som prisme at åbne Hammershøis værker for nye betydninger og muligheder.

 

En fornemt skrevet, illustreret og layoutet bog i det helt store format. Den er sin vægt værd i guld, men fås for mindre.

 

“Hammershøi – på sporet af det åbne billede” af Annette Rosenvold Hvidt og Gertrud Oelsner, Lindhardt og Ringhof 2018. Fås billigst hos Saxo for 420 kr. incl. levering.

 


Tekst og fotos:
Niels Lyksted

 

Kunstnyt.dk
11. november 2018