Af Niels Lyksted
MAGNUMB et titlen på Louisianas nye udstilling med den
afroamerikanske kunstner Arthur Jafa. Ordet er en sammensætning
af det latinske ord magnum, der betyder stor, og det engelske
ord numb, der betyder følelsesløs. Den nærmest selvmodsigende
sammenstilling peger på en en kombination af enorm livskraft og
melankoli på samme tid. Og her er vi ved noget helt centralt i
Arthur Jafas værk: modsætninger. De mest markante modsætninger
er kombinationen af skønhed og gru. Herom senere. For et
dansk publikum er det formentlig nødvendigt, at præsentere
kunstneren først, da han formentlig er relativt ukendt her i
landet. Helt anderledes forholder det sig med hans popularitet i
hjemlandet.
I USA er Arthur Jafa er en af de mest indflydelsesrige kunstnere
netop nu. På ArtReviews seneste liste over de hundrede mest
markante personer i kunstverdenen optræder han som nummer seks.
Det skyldes, at han gennem mange år har beskæftiget sig
intensivt med den skaberkraft, som den sorte amerikanske kultur
rummer, og holdt den op mod den barske virkelighed,
afroamerikanerne møder i deres dagligdag. Og den er til
stadighed præget af Amerikas slavehistorie. Sorte amerikanere
udsættes som bekendt fortsat for vold og undertrykkelse i dagens
USA. Tænk blot på “Black Lives Matter” bevægelsen.
Jafa har gennem sin lange karriere bevæget sig ind og ud af
filmverdenen, musikverdenen og kunstverdenen uden at have slået
rod nogen af stederne. Hvor han end har opholdt sig, har han
først og fremmest været drevet af ambitionen om at skabe en
afroamerikansk filmkultur med ”samme skønhed, kraft og
fremmedgørende effekt som sort musik.”
Cut and paste
I barndommen var det en hel mani for Jafa at klippe billeder ud
af blade og bøger og sætte dem ind i nye sammenhænge i sine egne
billedbøger. Den arbejdsform fortsatte han med som voksen, men i
dag er den naturligvis digital. Når Jafa er på rejse medbringer
han således altid en stor Mac-computer. Den er hans arkiv og
instrument. På den findes tusinder og atter tusinder af billeder
og videoklip, som Jafa har fundet på nettet.
På udstillingen bliver vi præsenteret for en masse “ready-made”
materialer, som han sætter sammen, så de får ny betydning i
film, fotografier og rumlige installationer. Materialet låner
han fra populærkulturen, nyhedsudsendelser og folks egne videoer
på internettet. Det gælder fx Jafas hovedværk, videoen The White
Album, der indgik i hans udstilling ved Venedig Biennalen i
2019. Bidraget fik hovedprisen Den Gyldne Løve. Videoen indgår
naturligvis i Louisianas udstilling.
The White Album tematiserer begrebet “hvidhed”. Her har Jafa
samlet en lang række klip, der på forskellig vis kredser om,
hvad hvide privilegier og hvidt overherredømme er. Og hvad det
ikke er. Fra en hvid fundamentalist, der dræber ni sorte
amerikanere til en nørdet fyr, der danser til Bon Jovi.
Jafas gennembrud som kunstner fik han for alvor i 2016 med
videoen “Love is the Message, The Message is Death”. Filmen
bombarderer gennem godt 7 1/2 minut beskueren med billeder af
politivold, modstand mod samme, borgerrettighedsbevægelsen,
intimitet, broderskab og sammehold. Smukke øjeblikke, storslåede
øjeblikke og rædselsfulde øjeblikke. Men sådan opfattes
hverdagen af mange afroamerikanere.
Er der håb forude? En pige i videoen spørger undrende og fuld af
håb: “What if people loved black people as much as they like
black music?”
Nye værker
“MAGNUMB” indeholder tillige et nyt videoværk, “Aghdra”, 2020,
60 min., som kunstneren har produceret specielt til
udstillingen. Værket er alene skabt ved hjælp af
computergenererede billeder. Vi ser et hav, på en gang flydende
og massivt, skræmmende og smukt. Havet som motiv er centralt for
efterkommere af slavegjorte. Det er afstanden mellem deres
mistede afrikanske ophav og deres nuværende eksistens. Selvom
teknikken og fremgangsmåden er ny, så er værket nært beslægtet
med Jafas øvrige film: det tætte forhold mellem det bedste og
det værste i den sorte amerikanske kultur.
Udstillingen byder også på nyere værker i andre medier. Det
første, vi støder på i udstillingen er den væghængte skulptur
Ex-slave Gordon 1863 (2017). Værket er baseret på et af de mest
berømte fotografier, der knytter sig til Amerikas slavehistorie.
Det viser slaven Gordons maltrakterede ryg, som han viser frem
med stor værdighed og ynde. Ved at gøre fotoet til en
tredimensionel skulptur er arrene fra piskeslagene blevet
fortegnet eller forstærket og blevet til forhøjninger på Gordons
ryg. På en gang et markant billedligt udtryk og samtidig et
bevis på en grufuld behandling.
Den enorme skulptur Big Wheel II kan ses som en stand-in for for
en sort krop og forbinder dermed den sorte krop til slaveriet,
til tvang og lemlæstelse. Arrene er her erstattet af hjulets
kæder, som på en gang forekommer dekorative og som symbol på
undertrykkelse. Jafa er af den opfattelse, at sorte mennesker i
Amerika har evnen til at transformere en uretfærdighed eller
ugerning til noget enestående. Det er det grufulde, der bliver
til det smukke.
Håb
Udstillingens gennemgående budskab er “hope”. Og vi må håbe på,
at forholdene i USA kan blive bedre fremover. Dommen over den
polibetjent, der slog George Floyd ihjel, tyder på, at Amerika
omsider er parat til omfattende reformer af politiets
virksomhed. Men det er ikke nok. Det er på tide, at
afroamerikanerne endelig opfattes som ligeværdige i det
amerikanske samfund. Men det vil tage tid. White Supremacy er
dybt rodfæstet i det amerikanske samfund - ikke mindst blandt
den gruppe hvide amerikanere, der betegnes som White Trash dvs.
dem, der befinder sig allernederst bunden af samfundet. En
gennemgribende reform at uddannelsessystemet vil således være en
betingelse for en fremtidig accept af den afroamerikanske
befolkning.
Louisiana: “MAGNUMB” med den markante og internationalt
anerkendte kunstner Arthur Jafa vises frem til den 31.oktober
2021. Til udstillingen er udgivet et spændende katalog med
masser af fotos fra Jafas videoer og skulpturer. Særligt
anbefalelsesværdige er artiklerne “Skønhed gennem grufuldhed” af
M. U. Seeberg og dialogen mellem Jacob Holdt og Arthur Jafa.
|