Farveglæde eller rædselskabinet?
– Kirchner og Nolde i kritisk lys
Inspireret af en Benin-bronze i det etnografiske museum i Berlin, malede
Emil Nolde denne træfigur.
Ved at udstyre den med store røde læber og barnlige runde øjne ændrede
Nolde dens udtryk frit uden
at tage hensyn til dens oprindelige betydning eller formål i den kultur,
den stammer fra.
Emil Nolde, “Holzfigur” (Træfigur), 1912. Olie på lærred, 60x38
cm.
Brücke-Museum, depositum fra privatsamling.
Af Niels Lyksted
Paul Gauguin blev sidste år taget under kritisk belysning af
Glyptoteket med udstillingen Paul Gauguin – Hvorfor er du
vred? Gauguin var nemlig en mester i tvivlsom
selviscenesættelse. Han hævdede, at have “integreret” sig med
den lokale befolkning, hvilket var en sandhed med
modifikationer. Selv efter adskillige år på Tahiti kneb det
gevaldigt med at tale og skrive det lokale sprog. På andre
områder var han primært en iagttager, der mente at kunne
verificere de mange utroværdige myter om Tahitianerne.
Nu er det Ernst Ludwig Kirchner og Emil Noldes tur til at blive
kigget nærmere efter i sømmene. Det sker på udstillingen
Kirchner og Nolde – til diskussion på Statens Museum for
Kunst.
Udgangspunktet for undersøgelsen er museets egen samling af Emil
Nolde-malerier, som blev skænket af kunstneren selv. Malerierne
præsenteres side om side med værker af Ernst Ludwig Kirchner.
Hertil kommer nogle af deres kunstneriske inspirationskilder fra
Afrika og Oceanien. Derved stilles der spørgsmålstegn ved
magtforholdet mellem de to forskellige “verdener”.
Kort sagt: Vi skal tilbage til årene 1910-1918 – de sidste år,
hvor Tyskland var kolonimagt.
Benin-relieffer
Dengang vendte de ekspressionistiske kunstnere sig bort fra det
moderne vestlige samfund og normerne i tidens borgerligere
kultur. I stedet hentede de inspiration fra fremmede kulturer,
som de så på etnografiske museer. Det gælder fx nogle af
udstillingens hovedværker: to bronzerelieffer fra det daværende
kongedømme Benin (i dag en del af Nigeria). Der er tale om
sofistikerede kunstværker udført af edo-folket i 15-1600-tallet
og højt beundrede allerede på Kirchner og Noldes tid.
Præsentationen af reliefferne står ikke alene. Samtidig
fortælles historien om den britiske kolonimagts blodige
straffeaktion imod Kongedømmet Benin i 1897, hvor bronzerne blev
røvet, og om nutidige indsatser for tilbagelevering af
genstandene til Nigeria. I den forstand giver udstillingen
“stemme” til de folk og kulturer, der blev brugt som inspiration
til at forny det tidlige 20. århundredes euroæiske kunst.
Fire temaer
Udstillingen viser, hvordan Kirchner og Noldes billedkunst
udviklede sig gennem et komplekst samspil mellem kunst,
antropologi og kolonialisme. Den er bygget op omkring fire
temaer: Museer, populærkultur, Kirchners atelier og Papua Ny
Guinea.
Kirchners og Noldes tilgange til den fremmede kunst var
forskellige, men alligevel forbundne. Nolde rejste sammen med
sin danskfødte kone Ada ud til den tyske koloni, der i dag er
Papua Ny Guinea, mens Kirchner blev hjemme i Tyskland og
eksperimenterede med indretningen af sit atelier. Udstillingen
fremhæver det særlige ved hver deres praksis, samtidig med at
den undersøger principielle spørgsmål om kolonialismens
betydning for kunsten i begyndelsen af det 20. århundrede.
Udstillingen er noget at en øjenåbner, når det gælder
menneskesynet omkring 1900-tallet. Dengang var det den gængse
opfattelse, at der eksisterede et hieraki mellen racerne,
hvilket fremgik af folks udseende. Dette racesyn har Nolde bragt
videre i en lang række akvareller, som han udførte, mens lægerne
undersøgte befolkningen ud fra datidens fysiske antropologi.
Disse karikaturer er afskyelige og formentligt bevidst fra SMKs
side anbragt i et mindre lokale sidst i udstillingen.
Desværre er det ikke muligt for Kunstnyt.dk at dokumentere dette
på grund af ophavsret, men akvarellerne foregriber nazisternes
racelære. Nolde nedskrev i øvrigt sine erindringer fra Papua Ny
Guinea i 1936, hvor han var medlem af det nationalsocialistiske
parti.
Kirchners børnemodeller
Ernst Ludwig Kirchner var ligeledes præget af datidens racelære,
men sammenlignet med Nolde var han nærmest et naivt
søndagsskolebarn. Han var fascineret af de fremmede, som han
mødte i datidens “folkeudstillinger”, i cirkus og på varieteer.
Det var her, europæere kunne møde og more sig over eksotiske
mennesker fra fremmede verdensdele. Kirchner inviterede endda
nogle af dem hjem, hvor han iagttog dem og fotograferede dem i
bar figur. Hvordan han behandlede dem, skal være usagt, men der
hersker tvivl om deres navne. Og det gælder ikke for de mange
andre personer, der gæstede Kirchners atelier.
Et tvivlsomt kapitel i Kirchners karriere var børnemodellerne.
Han havde en forkærlighed for at male børn, oftest småpiger,
nøgne både i atelieret og i naturen. Om han nogensinde begik
egentlige seksuelle overgreb på børnemodellerne, ved vi ikke.
Men der eksisterede uden tvivl en magtmæssig ubalance - både
mellem kunstneren og modellen generelt og mellem kønnene, men
her vigtigst af alt: mellem barnet og den voksne. I dag var det
næppe gået.
Uanset hvad man mener om de udstillede værker, rykker
udstillingen ikke ved, at der er tale to store kunstnere, som
fortsat fortjener en fremtrædende plads i kunsthistorien. Vi kan
formentlig fortsat glæde os over Kirchners storbyscener og
Noldes naturmotiver, men det er altid godt at bevare sin
kritiske sans, uanset hvor betydelige kunstnere, man
konfronteres med.
Statens Museum for Kunst: “Kirchner og Nolde – til diskussion”.
Udstillingen omfatter cirka 200 værker - heriblandt maleri,
skulptur, tegning og etnografika samt plakater, postkort, bøger
og dokumentarisk materiale. Udstillingen vises frem til den 1.
august 2021.
Den er blevet til i tæt samarbejde med Stedelijk Museum
Amsterdam i Holland, der viser
den efterfølgende. Til udstillingen er udgivet et fremragende
katalog med titlen
“Kirchner og Nolde. Ekspressionisme / Kolonialisme”.
|
Statens Museum for Kunst sætter Kirchner og Nolde til diskussion i lyset
af Tyskland som kolonimagt.
Oversigtsfoto. Midt for til højre: Karrikatur eller portræt?
Bedøm selv! Emil Nolde, “Mann, Frau und Katze” (Mand, kvinde og kat),
1912. Nolde Stiftung Seebüll.
“Man forestiller sig altid Tyskland som hvidt, men der har altid
været
Sorte tyskere eller Sorte mennesker i Tyskland “ (citat af Natasma
A. Kelly, 2020).
Midt i billedet: Ernst Ludwig
Kirchner, “Tanzende” (Dansende), 1911. Collection Stedelijk Museum
Amsterdam.
Close up af
Ernst Ludwig Kirchner, “Tanzende” (Dansende), 1911, bemalet træ,
87x36x28 cm.
Collection Stedelijk Museum Amsterdam.
Uli-figuren
blev brugt til store mindeceremonier, der skulle stimulere frugtbarheden
i lokalsamfundet.
Traditionen gik tabt som følge af den australske regerings
magtovertagelse i 1914.
Ironisk nok anskaffede Nolde sig skulpturen uden at vide, at det var et
kunstobjekt, som repræsenterede
en tradition, der i dag er gået tabt, alt imens han beklagede tabet af
originalkulturen på New Ireland.
Ikke registreret kunstner, New Ireland: Uli-figur, beg. 20. årh., træ
(Alstonia scholaris), jern, parinariumkit, konkylie.
86 x 20 x 19 cm. Nolde Stiftung Seebüll.
Et portræt af Picasso er måske ikke umiddelbart vellignende, alligevel
er det respektfuldt over for den afbildede.
Kan man sige det samme om Emil Noldes
“Danserinde”? (Tänzerin ), 1913. Städel Museum.
Russere ligner dig og mig, men ikke i Noldes gengivelse. Er gengivelsen
respektfuld?
Nolde rejste med eksprestog gennem Rusland på vej til Stillehavet.
Emil Nolde, “Frysende russere”, 1914.
Olie på lærred, 85x101 cm. SMK.
Ernst Ludwig Kirchner, “Siddende kvinde med træskulptur” (Sitzende Frau
mit Holzplastik), 1912.
Olie på lærred, 78x78 cm.Virginia Museum of Fine Arts, Richmond. Adolph
D. and Wilkins C. Williams Fund, 84.80.
Emil Nolde, “Palmer ved havet”, 1914, olie på lærred, 70x110cm, Nolde
Stiftung Seebüll.
Tekst og fotos Niels Lyksted
Kunstnyt.dk 18. april 2021
|