TAL R. ALENE HJEMME

Hovedmotiverne: fugle, husfacade og blomster. Alle olie på lærred.
 Fra venstre: “Gibraltar, 2019-2020, 264 x 200 cm, “Midnatshus 21”, 2021, 300 x 157 cm. “Blomster uden titel”, 2020.
(Mål er vanskeligt tilgængeligt, da mange værker har denne titel).

Af Niels Lyksted

 

Fugle i bur, blomster i vase og husfacader er hovedingredienserne i Ordrupgaards nye særudstilling Tal R. Alene hjemme. Alle tre motiver går igen i museets faste malerisamling, men Tal R forholder sig til den kunsthistoriske tradition på sin helt egne måde. Med naivt legende og koloristiske virkemidler får han os til at spærre øjnene op, så vi oplever noget uventet nyt.

 

Udstillingen består af omkring 150 nye værker - hvoraf 20 er malerier. Malerierne er alle i den helt store størrelse - op til fire meter i højden. De øvrige værker er papirarbejder. En hel sal, udstillingens største, er ligefrem dedikeret til denne kategori. Papirmediet ligestilles herved med maleriet, hvilket yderligere understreges af papirarbejdernes til tider store formater.

 

Tal Rs interesse for husfacader er ikke ny. Vi har tidligere set hans serier med sexbutikker, swingerklubber, homobarer, stripperklubber mv. Her gælder det folks fascination af, hvad der mon foregår bag facaden. Det sjove ved det er, at folk udmærket ved, at de som regel bliver skuffede, når de kommer indenfor. Det er ligesom, når man betragter et fantastisk maleri, og så lidt efter lidt opdager, at man blot betragter maling på et fladt lærred. Ifølge Tal R er det vigtigt altid at give sig hen til trods for risikoen for at blive skuffet.

 

Stilleben

 Når det gælder blomster i vase, udfordrer Tal R en af kunsthistoriens ældste genrer stilleben eller nature morte-motivet - altså opstillinger af livløse genstande, der ofte er hentet fra naturen som fx blomster, frugter og jagtudbytter. Blomsterne kan tillige opfattes som vanitas- eller forgængeligheds-motiver, da de har mistet livet samtidig med, at blev afskåret fra deres rodnet.

 

Fugle i bur er også et velkendt motiv. På lidt ældre malerier ser vi ofte kvinder, der står ved siden af et fuglebur - som en metafor for deres egen manglende frihed i et samfund, som ikke tillod dem af slippe fri og forfølge deres drømme. I disse corona-tider symboliserer fuglen i bur måske snarere, at hele befolkningen i lang tid har måttet leve isoleret i deres hjem. Det er imidlertid ikke Tal Rs tanke bag værkerne. Han skabte dem nemlig umiddelbart inden udbruddet af covid 19 pandemien. I dag kan det være vanskeligt at abstrahere fra de sidste års corona-trængsler, når man ser de overdimensionerede fugle i de alt for små bure.

 

Farver og s/h

 Tal Rs farveskala er begrænset til de såkaldte mellemtoner modsat spektralfarverne, som Farshad Farzankia benytter på den aktuelle solo-udstilling Hvis jeg står på Arken. Når det gælder de utallige papirarbejder, bruger Tal R primært sort og gråtoner. De påføres med farveblyant og oliekridt. Det fremgår underlig nok ikke af kataloget, at der også er raderinger og træsnit på udstillingen. Men det kan jo være vanskeligt at bevare overblikket over de 130 papirarbejder, som er udstillet i det enorme rum fra loft til gulv.


Tal R er som bekendt en uhyre produktiv mand. For blot et år siden stod han som skulptør bag udstillingen “Tal R - Dyr og mennesker” på Glyptoteket. Her lykkedes det Tal R at skabe sit yderst personlige udtryk, der binder skiftende tider og æstetiske idealer sammen i et nyt kunstnerisk udtryk. Hans skulpturer skulle nemlig spille sammen med værker fra Glyptotekets egne samlinger. Også i dette tilfælde udtrykte han sig primært i sort/hvid.
(Se min video fra udstillingen her) 

 

Hvad enten Tal R udtrykker sig i sort/hvid eller farver, får han os til at spærre øjnene op, så vi oplever noget uventet nyt og for længst glemt, der hvor vanetænkningens træghed har taget over. Derfor er der al mulig grund til at aflægge dennne udstilling et besøg.

 

Ordrupgaard: “Tal R. Alene hjemme” vises frem til den 19. september 2021. I forbindelse med udstillingen er udgivet et katalog i stort format, der gengiver de vigtigste af de udstillede værker. Udstillingen ledsages af filmen “Gyldne Dages Tårer” skabt af kunstnerens hustru, filminstruktøren Emma Rosenzweig. Tal R har udsmykket børnerummets vægge, og her kan børnene lade sig inspirere af udstillingens motiver.
Børnerummet går under navnet “Sol står op. Fugl falder ned”. 

 

Fire oliemalerier på lærred.
Fra venstre: “Pan”, 2019-2020, 212 x 172 cm. “Horisontalt gardin”, 2021, 200 x 172 cm. “Blomster uden titel” 2020-2021.
(Mål ikke uden videre tilgængelig, da mange værker har denne titel). “Tuesday”, 2019-2020, 200 x 200 cm.

 


“Harlekim”, 2019-2020, 212 x 172 cm.



Et kig ind i Zaha Hadid salen med billeder fra loft til gulv (1).


 Et kig ind i Zaha Hadid salen med billeder fra loft til gulv (2).

 

 
Et kig ind i Zaha Hadid salen med billeder fra loft til gulv (3).

 

Et kig ind i Zaha Hadid salen med billeder fra loft til gulv (4).

 

 
 
Et kig ind i Zaha Hadid salen med billeder fra loft til gulv (5).

 

 

Tekst og fotos

Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
5. juli 2021