Rodin-sagen De tre forsvarsadvokater gjorde et fremragende arbejde for deres klienter, de havde virkelig sat sig ind i materialet. Fra venstre Frantz Sigersted-Rasmussen, der var advokat for den ene, der stadig er navneforbud mod. I midten Henrik Høpner, advokat for Claus Poulsen, som skimtes bag ham, og th. Thomas Høilands advokat, Anders Nemeth. Den fjerde person tv. var blandt tilhørerne alle dage.
|
Næste gang klapper den!
Udenfor retten før dagens retsmøde 21. juni. Forsvarsadvokat Frantz
Sigersted-Rasmussen giver Politikens
stjernejournalist, Sandra Brovall, en overhaling for en af hendes
usandheder i dagens avis. Nu har hun været med til
samtlige retsmøder, hvor hun gang på gang har hørt, at der ikke er skygge
af bevis for anklagemyndighedens påstand
om, at de tre anklagede har forsøgt at sælge Rodin-skulpturen som ægte.
"Næste gang klapper den", truede advokaten hende med. Vi kommer senere på dagen med lidt mere fra sagen
sidste retsmøde, hvor der mod forventning ikke blev afsagt dom. Det sker
først 4. juli.
Har Rodin-sagen udelukkende
I dag, 20. juni, var der procedure i sagen. Anklagemyndighedens Per
Justesen lagde for. Det var i store træk identisk med det, Per Justesen
flere gange havde nævnt, med hovedvægt på mails og telefonsamtaler
mellem de anklagede. Anklageren krævede fængselsstraf for bedrageri
under særlig grove omstændigheder. Per Justesen skulle så sammenligne
andre sager om bedrageri, for at retfærdiggøre strafudmålingen. En af
dem han nævnte var Toulouse-Lautrec-sagen fra år tilbage, hvor det
handlede om 200.000 kr. Det var i 2014-kroner omkring 1,5 mio. kr.,
sagde Justesen. Selve sagen fra dengang er på ingen måde sammenlignelig
med Rodin-sagen, som kan læses om
her.
været beskæftigelsesterapi
for anklagemyndighed og retsvæsen?
Så blev det forsvarsadvokat Anders Nemeths tur. "Er der kommet noget nyt
frem siden grundlovsforhøret", spurgte han og svarede selv: NEJ! Der er
intet at komme efter, intet der berettiger til domfældelse. Nemeth
sagde, denne sag om skulpturen udelukkende var fremkommet pga en anden
sag vedr. hans klient. Og Nemeth krævede naturligvis frifindelse.
"Nu er det min tur, og det har jeg glædet mig til", sagde
forsvarsadvokat Henrik Høpner, og krævede straks frifindelse af sin
klient. Og så blev det ellers til en sønderlemmende kritik af den
påståede Rodin-ekspert, Jérome le Blay fra hans egen selvopfundne Comité
Rodin, som havde erklæret skulpturen falsk og hvis troværdighed Høpner
gav udtryk for, han ikke gav fem flade øre for. Han nævnte så en række
dokumenterede usande udtalelser le Blay havde fremsat som vidne. Man han
anklagede også Kasper Nielsen og Martin Hans Borg for hærværk mod
skulpturen ved at Borg havde ridset to X'er på indersiden.
Sidste procedure af Frantz Sigersted-Rasmussen nåede man ikke. Det
bliver først i morgen, hvor der muligvis også afsiges dom.
Normalt må der ikke fotograferes i retssale, så billedet herover er
faktisk ulovligt. Men der er ingen personer på, så det er svært at se,
hvad det kan skade. På et tidspunkt måtte lokalet rømmes pga kraftig
larm fra en boremaskine, og alle flyttede til retssal 1.
Og så er navneforbuddet ophævet. Hvorfor det skete dagen før dommen, er
lidt uforståeligt. Men Politikens Sandra Brovall gik før retsmødet var
slut for at skynde sig hjem og skrive om det.
Så nu er hun glad igen.
Men det varer nok ikke længe.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
20. juni 2016
Ritzau havde en journalist til stede i retten i dag. Det var kun anden
gang under retssagen.
Her skal blot citeres: "At
forsøge at sælge en billig kopi af den berømte billedhugger Auguste
Rodins skulptur "Grubleren" bør koste tre års fængsel".
I retten sagde jeg til ham: Skriv nu noget rigtigt! Det gør jeg altid,
sagde han.
Men gjorde han nu det?
Der er ikke tale om en billig kopi. Der er tale om en skulptur, der hos
verdens største auktionshus, Christie's i New York, er købt som ægte
Rodin for over 1,5 mio. kr.
Og så bliver Politikens Sandra Brovall ved med at skrive, at den har
kostet omkring én million.
1,5 mio. kr. er ikke omkring én miliion.
Se herunder det originale katalog fra 14. november 1996, som stadig
findes som ægte på Christie's homepage.
En
urimelig retssag
I 16
år var Rodin-skulpturen herover at betragte som ægte, og det er den nu
20 år senere fortsat hos Christie's, som solgte den. Dokumenter ovenfor
er hentet i dag, 16. juni 2016, fra Christie's hjemmeside. Fotoet er
fjernet. Proveniensen til M. Josephson fra 1939 og Mr. Donald J. Christal har ifølge Rodin-eksperten Jérôme le Blay vist sig at være falske. Jérôme le Blay har også, i 2012, erklæret selve skulpturen falsk til trods for, den er fremstillet fra den originale støbeform. Jérôme le Blay fralægger sig ansvaret for ægtheden i 1996, dengang var han ikke ansat hos Christie's, påstår han, først fra året efter, i 1997. Det strider imod hans egne oplysninger på hans hjemmeside, hvor det efter en tid tilknyttet Musée Rodin hedder: "Jérôme Le Blay was later recruited by Christie's the international auctioneer, for his knowledge and expertise in Modern Sculpture. After 7 years, not only in Paris but also in New York and London where he contributed to the sale of numerous collections including the highly successful sale of 50 works by Paul Cézanne coming from the Chappuis collection and the second Estate sale of Alberto and Annette Giacometti in September 2002, Jerome Le Blay left the auctioneer to develop his own business". Lad os glemme, at han ikke var ansat hos Christie's i 1996, så var han det i hvert fald på Musée Rodin. Og som den store Rodin-ekspert, han påstås også at have været dengang, må man formode, han har fulgt nøje med i, hvad der solgtes af Rodin-skulpturer, og derfor af indlydende grunde også må have haft kendskab til salget af den aktuelle skulptur. Verdens førende Rodin-ekspert har altså i de 16 år haft kendskab til den skulptur, der solgtes 14. november 1996, uden at reagere. Der sælges jo ikke 10 af Grubleren om dagen, så det kræver ikke overvældende tid og besvær at holde øje med markedet. Sagens kerne påstås at være den, at de tre anklagede skulle have forsøgt at sælge skulpturen som ægte, selv om de vidste, den var blevet erklæret falsk af le Blay. Nej, sagens kerne er den indlysende, at skulpturen i 1996 fuldt lovligt var erhvervet som ægte fra verdens største auktionshus, Christie's. At en privatmand opretter et privat firma, kalder det Rodin Comité, og i 2012 erklærer den aktuelle Rodin-skulptur for falsk, en skulptur han har haft kendskab til i henved 16 år uden så meget som at løfte et øjenbryn, virker betænkeligt. Meget tyder da også på, ifølge vidneudsagn fra Anne Kristine Rathnov fra Bruun Rasmussen, som viste skulpturen frem for ham i Paris, at han vidste mere, end han umiddelbart gav udtryk for, da han dagen forinden selv vidnede. Mandag den 20. juni er der procedure. Det burde der ikke have været. Anklagerne virker fornuftstridige og uanstændige, og sagen skulle aldrig have været sat i gang. Preben Juul Madsen Kunstnyt.dk 16. juni 2016 |
I 16
år var Rodin-skulpturen herover at betragte som ægte, og det er den nu
20 år senere fortsat hos Christie's, som solgte den. Dokumenter ovenfor
er hentet i dag, 16. juni 2016, fra Christie's hjemmeside. Fotoet er
fjernet. Proveniensen til M. Josephson fra 1939 og Mr. Donald J. Christal har ifølge Rodin-eksperten Jérôme le Blay vist sig at være falske. Jérôme le Blay har også, i 2012, erklæret selve skulpturen falsk til trods for, den er fremstillet fra den originale støbeform. Jérôme le Blay fralægger sig ansvaret for ægtheden i 1996, dengang var han ikke ansat hos Christie's, påstår han, først fra året efter, i 1997. Det strider imod hans egne oplysninger på hans hjemmeside, hvor det efter en tid tilknyttet Musée Rodin hedder: "Jérôme Le Blay was later recruited by Christie's the international auctioneer, for his knowledge and expertise in Modern Sculpture. After 7 years, not only in Paris but also in New York and London where he contributed to the sale of numerous collections including the highly successful sale of 50 works by Paul Cézanne coming from the Chappuis collection and the second Estate sale of Alberto and Annette Giacometti in September 2002, Jerome Le Blay left the auctioneer to develop his own business". Lad os glemme, at han ikke var ansat hos Christie's i 1996, så var han det i hvert fald på Musée Rodin. Og som den store Rodin-ekspert, han påstås også at have været dengang, må man formode, han har fulgt nøje med i, hvad der solgtes af Rodin-skulpturer, og derfor af indlydende grunde også må have haft kendskab til salget af den aktuelle skulptur. Verdens førende Rodin-ekspert har altså i de 16 år haft kendskab til den skulptur, der solgtes 14. november 1996, uden at reagere. Der sælges jo ikke 10 af Grubleren om dagen, så det kræver ikke overvældende tid og besvær at holde øje med markedet. Sagens kerne påstås at være den, at de tre anklagede skulle have forsøgt at sælge skulpturen som ægte, selv om de vidste, den var blevet erklæret falsk af le Blay. Nej, sagens kerne er den indlysende, at skulpturen i 1996 fuldt lovligt var erhvervet som ægte fra verdens største auktionshus, Christie's. At en privatmand opretter et privat firma, kalder det Rodin Comité, og i 2012 erklærer den aktuelle Rodin-skulptur for falsk, en skulptur han har haft kendskab til i henved 16 år uden så meget som at løfte et øjenbryn, virker betænkeligt. Meget tyder da også på, ifølge vidneudsagn fra Anne Kristine Rathnov fra Bruun Rasmussen, som viste skulpturen frem for ham i Paris, at han vidste mere, end han umiddelbart gav udtryk for, da han dagen forinden selv vidnede. Mandag den 20. juni er der procedure. Det burde der ikke have været. Anklagerne virker fornuftstridige og uanstændige, og sagen skulle aldrig have været sat i gang. Preben Juul Madsen Kunstnyt.dk 16. juni 2016 |
Verdens eneste Rodin-ekspert afhørt i Rodin-sagen Efter vidneafhøringerne 7. juni kunne meget tyde på, at hans troværdighed ikke er helt på samme niveau, som han praler med.
Ved retsmødet 6. juni, var verdens eneste Rodin-ekspert, Jérome le Blay, indkaldt som vidne. Han slog fast, at han ikke havde vurderet skulpturen, da den i 1996 solgtes af Christie's som ægte. Nu har han erklæret den falsk. Retten, eller rettere politiet, gav lov til at fotografere skulpturen, hvilket adskillige benyttede sig af. Her holder en af forsvarsadvokaterne sagens genstand, mens der tages billeder af indersiden. Th. anklageren, Per Justesen, som også ønskede et foto.
Et kig ind i den hule bronzeskulptur med Rodins signatur og den hvide mærkat fra salget i 1996. Endvidere de to X, på hver side af signaturen, sat på af Martin Hans Borg fra Bruun Rasmussen for på den måde at kunne kende den senere hen, skulle den dukke op igen. Der var stor trængsel foran skulpturen. Alle ville fotografere. Her snupper venlige og imødekommende protokolfører, Anne Lorentsen, et billede eller to, mens Per Justesen holder den oppe. Med ryggen til en advokat. Det var småt med tilhørere til retsmøderne. Kun en enkelt eller to samt enkelte andre med tilknytning til sagen. Herover er det den kendte møntspecialist, Morten Eske Mortensen, som i årevis har udgivet værdifulde møntbøger på Grelbers Forlag. I baggrunden Politikens Sandra Brovall og et par advokater. Til venstre den politimand, som bragte skulpturen frem og tilbage. Per Justesen sagde, at alle måtte fotograferes og billederne offentliggøres, da alle frivilligt havde taget ophold på stedet. |
Kunstnyt.dk 5. juni 2016 Styrer Politiken Rodin-sagen? Og ender den som ren farce?
Figuren er et udsnit af den "falske" Rodin, gengivet fra
auktionskataloget 14. november 1996. |
||
|
Rodin-sagen
31. maj 2016
Politikens
Sandra Brovall benytter herretoilettet
Og retten overtræder groft loven
Seks vidner afhørt
Læs det her
Kunstnyt.dk
21. juni 2016