Kunstnytåret 2021

MAGNUMB. Arthur Jafa: I Don¨t Care About Your Past, I Just Want Our Love to Last, 2018. Diptych på tapet. Courtsey the artist and Gladstone Gallery, New York and Brussels.
© Arthur Jafa.


Af Niels Lyksted

Atter har corona-pandemien formået at spænde ben for landets mange kulturinstitutioner – herunder kunstmuseerne. Men nu er der lys for enden af tunnelen, når museerne igen åbner 21. april 2021. I denne artikel vil jeg fokusere på de mest interessante af dem.

Arthur Jafa - Louisiana

Arthur Jafa er en af de mest indflydelsesrige kunstnere netop nu. Det skyldes, at han gennem mange år har beskæftiget sig intensivt med den skaberkraft, som
den sorte amerikanske kultur rummer, og holdt den op mod den barske virkelighed, afroamerikanerne møder i deres dagligdag. Og den er stadig præget af Amerikas slavehistorie. Sorte amerikanere udsættes således fortsat for vold
og undertrykkelse i dagens USA, hvilket “Black Lives Matter” er et markant symbol på.

 

Internationalt er Jafa formentlig bedst kendt for sit samarbejde med sorte amerikanske musikere. Men han er langt mere end blot en original filmskaber tæt forbundet med musikverdenen, han er også en del af kunstverdenen i kraft af sine originale, rumlige installationer og markante fotomontager.
Fra 21. januar 2021

 

Til venstre: Valdemar Schønheyder Møllers fotografi af Anna Hammershøi.
Til højre: Vilhelm Hammershøis maleri af søsteren Anna Hammershøi.
Bemærk sensibiliteten i billederne, hvor lyset rammer hårgrænsen i det stramt friserede hår.
Fra bogen “På sporet af det åbne billede”.

 

“Fremkaldelser” på DHS

Den Hirschprungske Samling følger op på Annette Rosenvold Hvidt og Gertrud Oelsners monumentale bog “Vilhelm Hammershøi - på sporet af det åbne billede” med udstillingen “Fremkaldelser”. Den handler om Hammershøis interesse for fotografiet, der udvikles i nært samarbejde med kunstnervennen Valdemar Schønheyder Møller. Gennem en lang række nedslag undersøger udstillingen, hvordan fotografiet for Hammershøi blev afgørende for udviklingen af hans maleri. Fotografier og malerier præsenteres side om side. Der vises ikke alene en række værker fra danske og udenlandske museer, men også flere fra privateje, der ikke har været udstillet i mange år.
Fra  21. januar 2021.

 

Constructivist maternity dress, 1979 in collaboration with Antonio Lopez, New York, 1979.
© Jean-Paul Goude.


“MOR!” på Louisiana

Louisianas udstilling “MOR!” er en tematisk undersøgelse af moderskabet og moderfiguren i kunst og kultur fra det 20.- og 21.- århundrede. Udstillingen præsenterer kunstværker i samspil med kulturhistorie, religion, litteratur, musik, film, medicinhistorie og design. Den viser, at de billeder, der skabes i den moderne kunst, ofte trækker på en lang billedetradition. Det kan være religiøse sammenhænge såsom forhistoriske frugtbarhedsgudinder og kristendommens Jomfru Maria med barnet. Udstillingens tematiske fokus giver mulighed for at fortælle en kunsthistorie, der – uafhængigt af ismer – fokuserer på kunstens
rolle som fortolker af eksistentielle spørgsmål, og om tilværelsens store begivenheder som fødsel, tilknytning og død.
 Fra 21. januar 2021.


 

Thomas Hirschhorn – GL STRAND

GL STRAND ligger i ruiner! Vi befinder os i et rum, der minder om en ødelagt hule eller en forladt mine. Mursten har løsnet sig, flere er faldet på gulvet og har efterladt store huller i væggene. De bærende konstruktioner er ikke længere stabile. Gamle egetræsbjælker ligger på gulvet, og bunker med murbrokker og mursten er spredt over det hele.

 

Den internationalt anerkendte kunstner Thomas Hirschhorn har gennem en årrække arbejdet med ruinen som et konkret fysisk rum, og han udforsker begreber som ødelæggelse og fiasko, der knytter sig til ruinen. Men ruinen rummer ikke blot ødelæggelse – også optimisme og håb. Ruinen giver anledning til at bygge op på ny og starte forfra. Netop den ambivalens er omdrejningspunkt for udstillingen. Fra 21. april. Læs her mere denne udstilling.

 

Statens Museum for Kunst sætter Kirchner og Nolde til diskussion i lyset af Tyskland som kolonimagt. Ernst Ludwig Kirchner, “To gule modeller”, 1914. Olie på lærred.
Bündner Kunstmuseum, Chur (1972).

 

Kirchner og Nolde (SMK)

“Kirchner og Nolde – til diskussion” er titlen på Statens Museum for Kunsts kommende udstilling. Bemærk tilføjelsen! Lige som mange andre kulturinstitutioner verden over tager vores nationalgalleri samlingen op til revision. Udgangspunktet er museets egen samling af Emil Nolde-malerier, som kunstneren selv skænkede landet. Malerierne præsenteres side om side med værker af Ernst Ludwig Kirchner. Hertil kommer nogle af deres kunstneriske inspirationskilder fra Afrika og Oceanien. Derved stilles der spørgsmålstegn ved magtforholdet mellem de to forskellige “verdener”. SMK får således mulighed for at nuancere og udbygge fortællingen om de to store kunstnere, der er kendte og elskede for deres farvestærke og udtryksfulde værker. Hvordan kan vi se på disse værker i dag? Og hvordan relaterer de sig til temaer og diskussioner i vores egen tid? 

 

Svaret får vi, når dørene slås op den 21. april 2021.


Fotofremvisning og tekster:
Niels Lyksted

Kunstnyt.dk
10. april 2021