Kunstnytåret 2021
MAGNUMB.
Arthur Jafa: I Don¨t Care About Your Past, I Just Want Our Love
to Last, 2018. Diptych på tapet. Courtsey the artist and
Gladstone Gallery, New York and Brussels.
© Arthur Jafa.
Af Niels Lyksted
Atter har corona-pandemien formået at spænde ben for landets
mange kulturinstitutioner – herunder kunstmuseerne. Men
nu er der lys
for enden af tunnelen, når museerne igen åbner 21. april 2021.
I denne artikel vil jeg fokusere
på de mest interessante af dem.
Arthur Jafa - Louisiana
Arthur Jafa er en af de mest indflydelsesrige kunstnere netop
nu.
Det skyldes, at han gennem mange år har beskæftiget sig
intensivt med den skaberkraft, som
den sorte amerikanske kultur
rummer, og holdt den op mod den barske virkelighed,
afroamerikanerne møder i deres dagligdag.
Og den er stadig
præget af Amerikas slavehistorie. Sorte amerikanere udsættes
således fortsat for vold
og undertrykkelse i dagens USA, hvilket
“Black Lives Matter” er et markant symbol på.
Internationalt er Jafa formentlig bedst kendt for sit samarbejde
med sorte amerikanske musikere. Men han er langt mere end blot
en original filmskaber tæt forbundet med musikverdenen, han er
også en del af kunstverdenen i kraft af sine originale, rumlige
installationer og markante fotomontager.
Fra 21. januar 2021
|
Til venstre: Valdemar
Schønheyder Møllers fotografi af Anna Hammershøi.
Til højre: Vilhelm Hammershøis maleri af søsteren Anna
Hammershøi.
Bemærk sensibiliteten i billederne, hvor lyset rammer hårgrænsen
i det stramt friserede hår.
Fra bogen “På sporet af det åbne billede”.
“Fremkaldelser” på DHS
Den Hirschprungske Samling følger op på Annette Rosenvold Hvidt
og Gertrud Oelsners monumentale bog “Vilhelm Hammershøi - på
sporet af det åbne billede” med udstillingen “Fremkaldelser”.
Den handler om Hammershøis interesse for fotografiet, der
udvikles i nært samarbejde med kunstnervennen Valdemar
Schønheyder Møller. Gennem en lang række nedslag undersøger
udstillingen, hvordan fotografiet for Hammershøi blev afgørende
for udviklingen af hans maleri. Fotografier og malerier
præsenteres side om side.
Der vises ikke alene en række værker
fra danske og udenlandske
museer, men også flere fra privateje,
der ikke har været udstillet i mange år.
Fra 21.
januar 2021.
|
Constructivist maternity dress, 1979 in collaboration with
Antonio Lopez, New York, 1979.
© Jean-Paul Goude.
“MOR!” på Louisiana
Louisianas udstilling “MOR!” er en tematisk undersøgelse af
moderskabet og moderfiguren i kunst og kultur fra det 20.- og
21.- århundrede. Udstillingen præsenterer kunstværker i samspil
med kulturhistorie, religion, litteratur, musik, film,
medicinhistorie og design. Den viser, at de billeder, der skabes
i den moderne kunst, ofte trækker på en lang billedetradition.
Det kan være religiøse sammenhænge såsom forhistoriske
frugtbarhedsgudinder og kristendommens Jomfru Maria med barnet.
Udstillingens tematiske fokus giver mulighed for at fortælle en
kunsthistorie, der – uafhængigt af ismer – fokuserer på kunstens
rolle som fortolker af eksistentielle spørgsmål, og om
tilværelsens store begivenheder som fødsel, tilknytning og død.
Fra 21. januar 2021.
|
Thomas Hirschhorn – GL STRAND
GL STRAND ligger i ruiner! Vi befinder os i et rum, der minder
om en ødelagt hule eller en forladt mine. Mursten har løsnet
sig, flere er faldet på gulvet og har efterladt store huller i
væggene. De bærende konstruktioner er ikke længere stabile.
Gamle egetræsbjælker ligger på gulvet, og bunker med murbrokker
og mursten er spredt over det hele.
Den internationalt anerkendte kunstner Thomas Hirschhorn har
gennem en årrække arbejdet med ruinen som et konkret fysisk rum,
og han udforsker begreber som ødelæggelse og fiasko, der knytter
sig til ruinen. Men ruinen rummer ikke blot ødelæggelse – også
optimisme og håb. Ruinen giver anledning til at bygge op på ny
og starte forfra. Netop den ambivalens er omdrejningspunkt for
udstillingen. Fra 21. april.
Læs her mere
denne udstilling.
|
Statens Museum for Kunst
sætter Kirchner og Nolde til diskussion i lyset af Tyskland som
kolonimagt. Ernst Ludwig Kirchner, “To gule modeller”, 1914.
Olie på lærred.
Bündner Kunstmuseum, Chur (1972).
Kirchner og Nolde (SMK)
“Kirchner og Nolde – til diskussion” er titlen på Statens Museum
for Kunsts kommende udstilling. Bemærk tilføjelsen! Lige som
mange andre kulturinstitutioner verden over tager vores
nationalgalleri samlingen op til revision. Udgangspunktet er
museets egen samling af Emil Nolde-malerier, som kunstneren selv
skænkede landet. Malerierne præsenteres side om side med værker
af Ernst Ludwig Kirchner. Hertil kommer nogle af deres
kunstneriske inspirationskilder fra Afrika og Oceanien. Derved
stilles der spørgsmålstegn ved magtforholdet mellem de to
forskellige “verdener”. SMK får således mulighed for at nuancere
og udbygge fortællingen om de to store kunstnere, der er kendte
og elskede for deres farvestærke og udtryksfulde værker.
Hvordan
kan vi se på disse værker i dag? Og hvordan relaterer de
sig til
temaer og diskussioner i vores egen tid?
Svaret får vi, når dørene slås op den 21. april 2021.
|
Fotofremvisning og tekster:
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
10. april 2021
|