Af Niels Lyksted
“Vi har brug for kunst i lige så høj grad som for at spise,
drikke og sove”, udtalte den schweiziske kunstner Thomas
Hirschhorn for nyligt på Louisiana Channel, mens han var i fuld
gang med at opbygge den nye udstilling Community of Fragments
i kunsthallen GL Strand og tilføjede:
“Derfor bør kunstmuseerne være åbne for publikum trods
corona-pandemien!”
Selv har han løst udfordringen ved at arrangere en lille
udstilling uden for sit atelier i Paris som protest imod
museumslukningerne. Den løsning kan GL Strand dog ikke benytte
til den aktuelle udstilling. Den er nemlig særdeles omfattende.
Faktisk fylder den kunstforeningens smukke, gamle lokaler på 2.
og 3. sal til bristepunktet.
Udefra ligner GL Strand sig selv. Der er som sædvanlig plakater
for den nye udstilling ved hoveddøren. Heller ikke
museumsshoppen antyder, at det er en noget anderledes
udstilling, der bydes på. Der er dog en undtagelse: der er
gratis adgang.
Når man begiver sig op ad trappen til udstillinglokalerne, ser
man straks, at der er noget usædvanligt på færde. Det er som at
træde ind i en forladt hule. Aftryk af hænder på væggene giver
associationer til hulemalerier, men tiden er en anden. Vi er i
GL Strands lokaler, der ligger i ruiner. Mursten har løsnet
sig, flere er faldet på gulvet og har efterladt store huller i
væggene. De bærende konstruktioner er ikke længere stabile.
Gamle egetræsbjælker ligger på gulvet, og bunker af murbrokker
er spredt over det hele. Måske befinder vi os i en forladt mine?
Men tag det roligt, alt er “fake”!
Normalt er det ikke tilladt for publikum at berøre de udstillede
genstande, men i dette tilfælde er det lige omvendt. Alle
københavnere og byens besøgende opfordres nemlig til at deltage
i arbejdet med at bygge op efter det, der er revet ned. De
besøgende kan fx benytte murbrokkerne til at skabe skulpturer
som et supplement til udstillingen. Og så er det tilladt at
skrive eller tegne på væggene. Har man lyst til diskussioner om
den tid, vi lever i eller noget helt andet, kan det ske i mindre
møblerede enheder. Og her er vi ved noget helt centralt ved
Hirschhorns idé med udstillingen: den konstruktive diskussion.
Thomas Hirschhorn udforsker i sin kunst begreber som ødelæggelse
og fiasko, der knytter sig til ruinen. Men ruinen rummer ikke
blot ødelæggelse – også optimisme og håb. Den giver nemlig
anledning til at bygge op på ny og starte forfra. Netop den
ambivalens er omdrejningspunkt for udstillingen. Hvad coronaen
har revet ned, skal vi alle være med til at bygge op!
Forhåbentlig får vi alle snart mulighed for at deltage i
genopbygningsarbejdet - ikke blot i GL Strands lokaler, men også
ude i samfundet. Har vi lært af krisen, står vi bedre rustet til
at løse hverdagens mange problemer, når samfundet genåbnes.
Hvornår vi får mulighed for at opleve og deltage i udstillingen,
afgøres af politikerne med udgangspunkt i pandemiens nøgletal.
Havde det stået til Thomas Hirschhorn, var udstillingen allerede
åbnet. Vi har brug for kunst!
GL Strand: Udstillingen “Thomas Hirschhorn - Community of
Fragments” vises frem til 11. april 2021. Der er gratis adgang.
Hirschhorn har allerede kontaktet grupperinger af enhver slags
og opfordret dem til at benytte udstillingen. De besøgende vil
ikke møde kunsthallens faste stab, men en lille gruppe af
særligt instruerede medarbejdere, der skal servicere de
fremmødte gæster.
|