
Dansk Journalistforbund
10-året for Muhammed-tegningerne
markeret på Borups Højskole


Udenfor Borups Højskole i Frederiksholms Kanal
stod en politibil og lige indenfor tre betjente og
tre længere inde. Selv om ingen Muhammed-tegnere deltog, blev mødet
alligevel betragtet som højrisiko.
Men ikke mere højrisiko end at politiet ikke var udstyret med
maskinpistoler, kun almindelige håndvåben. Der var dog ikke optakt til
noget. Vi fik lov til at fotografere de to betjente, men den kvindelige
vendte ryggen til. Det har vi stor forståelse for.

På forreste række sad formanden for
Journalistforbundet, Lars Werge,
kulturminister m.m., Bertel Haarder, og journalisten Anja Bo.

Mødet startede med korsang, Nytårsballonen,
hed den. Meget smukt. Bagefter var der fællessang fra Højskolebogen, som
lå på pladserne. Det lysner over agres felt, sang vi. Vi var jo
på en højskole.

Lars Werge introducerede Bertel
Haarder. Kulturminister og kirkeminister, sagde han, mens
Haarder på første række tilføjede: ... og højskoleminister.
Haarder talte udfra emnet: Det er pressefrihed for mig,
og fortalte, at han ikke havde lagt mærke til tegningerne, da de
første gang blev vist i pressen. Men det havde han så siden hen.
Han tog naturligvis stærk afstand fra de efterfølgende
terrorhandlinger, og mente, at terroristerne fra Krudttønden
handlede iht Jyske Lov fra 1683, hvor det blandt andet hedder:
Hvem som overbeviises at have
lastet Gud, eller bespottet hans hellige Navn, Ord og
Sacramenter, hannem skal Tungen levendes af hans Mund udskæres,
dernæst hans Hoved afslaaes, og tilligemed Tungen sættes paa en
Stage". Haarder mente ikke, at
"Puplic Service" dækkede, hvad det handlede om, og havde udlovet
en kasse øl, til de, der kunne finde bedre ord. Hidtil var det
bedste bud "Fælles forening", men det mente Haarder ikke fængede
nok. Og det havde han sikkert ret i. |
Professor Erik Albæk omtalte en undersøgelse:
"Hvad presser medierne". Slutfacit blev, at de fleste
journalister følte sig godt tilpas på deres arbejdspladser. Kun i
sjældne tilfælde følte de, at
chefredaktørerne blandede sig. Det var der imidlertid efterfølgende stor
uenighed om.

Panelet bestod
af forfatteren Peter Øvig, journalisterne Anja Bo og Henrik
Kaufholz.
Øvig havde emnet: "Mine erfaringer med
selvcensur", som han måtte ty til efter at have mærket censur på
Facebook, hvor en af hans bøger om hippier med mange
nøgenbilleder var blevet bortcensureret. Som bekendt tillader
Facebook ikke nøgenbilleder, hvilket adskillige har oplevet. Men
Facebook har ikke noget imod tvivlsomme russiske datingannoncer.
Det rene hykleri. Al den censur havde imidlertid gjort Øvig
bange, sagde han, og da han af en af de kendte Muhammedtegnere
blev opfordret til at medvirke ved en offentlig debat, sagde han
nej. Men grunden han havde brugt, var sønnens fødselsdag samme
dag. Øvig var glad for al den støtte, han havde fået i
Facebook-sagen, men mente, at Salman Rushdie i forbindelse med
"De sataniske vers" ikke havde fået samme opbakning i dag, som
han fik dengang.
Anja Bo havde ikke bemærket mikrofonen foran
sig, hvorfor hendes tale var at sammenligne med DRs mumlerier i
TV-serierne. Men på et tidspunkt sagde hun, at hun var bekymret,
når chefredaktører udtrykte sig med "Det her taler vi ikke om".
Og det er vist noget, der sker altfor ofte.
Henrik Kaufholz fra Politiken fortalte, hvor
godt beskyttede de var på avisen. En dag kiggede han ud ad
vinduet, da en bil stoppede lige overfor avisen og en dame
forlod den. Et øjeblik efter kom en politibil og en kranvogn,
som kørte vognen væk. Vi fik ikke at vide, hvorfor bilen blev
fjernet. Det er forståeligt, der skal passes på på Politiken,
men man kan også blive for hysteriske. Fx har undertegnede
skriftligt fra Politiken, at jeg er en sikkerhedsrisiko for
avisen, fordi jeg ved en kunstudstilling i forhallen havde
fotograferet billedet herunder:
Læs om den tragikomiske sag.

Kaufholz fortalte, at han blev noget overrasket over dagens
avis, da han så Muhammed-tegningerne var erstattet med et hvidt
stykke. Noget alle aviser i øvrigt var enige i. |

Her er højt humør. Husker desværre ikke
navnet på den velfriserede herre til venstre. Men til højre er
det Journalistens ansvarshavende redaktør, Øjvind Hesselager, og
i midten Journalistforbundets nyligt afgåede formand, Mogens
Blicher Bjerregård. Årsagen til morskaben er den, at Hesselager
fortæller historien om en hest. For at kunne skrive indlæg på
Journalisten, skulle man engang gætte første bogstav i ordet
hest. Det synes overkommeligt. Men ikke for alle. En af
dem var undertegnede, som hver gang jeg skrev h, fik at vide, at
det var forkert. Det kørte i flere år. Henvendelser til alle
ansvarlige blev besvaret med total tavshed. Det er den historie,
Hesselager her fortæller og som får de tre til at flække af
grin. Morsomt er det også. Hvordan det lykkedes at holde en
enkelt ude af debatten, har Hesselager aldrig afsløret. Men det
kunne kun lade sig gøre ved at sætte en kode ind.
Journalistforbundet kæmper uafbrudt for retten til at ytre sig.
Det er dog mest deres egen ret, andres er de ligeglade med. |

Preben Wilhjelm, mangeårigt medlem af
Folketinget m.m., får sig en snak
med den kendte journalist og filmmand, Ulrik Holmstrup.

Bladtegnernes formand, Lars Refn, tegnede
undervejs satiriske kommentarer til talerne.
Og de er bestemt ikke uden humor. Lad dem tale
for sig selv.



Journalistforbundets forholdsvis nye formand,
Lars Werge, styrede mødet.
Og det gjorde han på bedste vis.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
30. september 2015
|