Af Niels Lyksted
Med udstillingen “Det kolde øje - Tyskland i 1920’erne” sætter
Louisiana i de kommende måneder fokus på den kunstgenre, som går
under betegnelsen “Neue Sachlichkeit” eller på engelsk “New
Objectivity”. Indtil nu har denne stilart ikke fået et dansk
navn, hvilket utvivlsomt skyldes, at den ikke har været
præsenteret i større udstrækning for et dansk publikum.
Louisiana forsøger sig med navnet “Det kolde øje”, men denne
betegnelse er mindre sigende end det tyske navn.
Vi skal nemlig tilbage til begyndelsen af 1900-tallet, hvor
diverse ismer afløste naturalismen. I Tyskland var man specielt
optaget af ekspressionismen, men så kom første verdenskrig, som
mange af kunstnerne deltog aktivt i. Erfaringerne herfra, måtte
de naturligvis reagere på kunstnerisk i de følgende år. Det
førte til en tilbagevenden til naturalismen, men på en ny måde.
Resultatet blev en nøgtern realisme, der spænder fra det krasse
og satiriske til det knivskarpe, nærmest kliniske. Da
kunsthistorikeren og kuratoren G.F. Hartlaub i 1925 skulle
navngive en udstilling med samtidskunst, forsøgte han med
fællesbetegnelsen “Neue Sachlichkeit”. Betegnelsen er blevet
fastholdt lige siden.
Mammutudstilling
Det er en ordentlig mundfuld,
Louisiana har gabt over med udstillingen “Det kolde øje”. Den
rummer nemlig over ikke mindre end 600 værker og dokumenter af
over 90 kunstnere. Foruden maleri, tegning og fotografi vises
også arkitektur, design, film, teater, litteratur og musik.
Og så er der tillige en udstilling i udstillingen: den tyske
fotograf August Sanders (1876-1964) ikoniske livsværk ”Menschen
des 20. Jahrhunderts” (Mennesket i det 20. århundrede). Et
banebrydende, dokumentarisk "gruppeportræt" af det moderne
menneske i Weimartidens Tyskland (1918-1933). I dag en
enestående klassiker i stil med Diane Arbus’ samling af fotos af
en række skæve eksistenser, som Louisiana viste tidligere på
året. Sanders værk er dog langt mere omfattende. Det består af
over 600 sort-hvide fotografier. (Fås i bogform!)
Sanders udnyttede ikke de nye fotografiske teknologier som fx
tidens populære Leica kamera. Han foretrak et kamera i stort
format med glas-negativer og lange eksponeringstider (to til
fire sekunder). Det giver den mest nøjagtige gengivelse, hævdede
han med rette. Heldigvis er alle 250 fotos på udstillingen
fremkaldt af Sanders selv.
Det nye koncept
Tilbage til
hovedudstillingen:
“Neue Sachlichkeit” illustrerer hele
det tyske samfund, der i Weimartiden var præget af store
omvæltninger og modsatrettede kræfter - socialt, politisk og
økonomisk. Bevægelsens kunstnere forsøgte at indfange den nye
moderne hverdag og at fremstille almindelige menneskers liv og
virke på en realistisk og nøgtern måde, renset for enhver form
for følsomhed og i en ofte detaljeret udtryksform.
Louisianas udstilling fokuserer på således på livet i storbyen,
den moderne, funktionalistiske arkitektur, en hurtig
industrialisering og tekniske landvindinger, et ophedet
forlystelsesliv med natklubber og kabareter, den seksuelle
frigjorthed, promiskuitet og prostitution. Hertil kommer
socialkritiske skildringer af arbejderklassens svære levevilkår,
kvindernes nye rolle og overklassens dekadente livsstil.
Altsammen på tværs af kunstneriske udtryksformer.
Den mishandlede underklasse
Persongalleriet i “Neue
Sachlichkeit” adskiller sig klart fra de personer, som
afbildedes før krigen. Nu fokuseres på krøblinge, prostituerede,
hjemløse, sociale urimeligheder, politisk opportunisme såvel som
den underrepræsenterede underklasse. Kunstnernes virkemidler er
ofte overdrivelser, forvrængning og forsimpling. Man fremviser
det hæslige og foruroligende i tiden fx Otto Dix’ beskrivelse af
prostituerede i alle aldre. Han er langt fra Gustave Courbets
malerier af smukke prostituerede kvinder, når han viser de
værste sider af prostitutionen i form af udslidte og mishandlede
kroppe og personer uden sjæl.
Ude i kulden - og inde igen
Perioden med “det kolde øje”
fik en brat ende med nazisternes magtovertagelse. Selv om
udenrigsminister Joachim von Rippentrop kortvarigt overvejede at
lade Otto Dix male et portræt af hans familie, blev genren
forkastet pga dens “kulde”. Hertil kom, at den var uforenelig
med nazismens ideologi, der var baseret på myter, race og
nationalfølelse.
Neue Sachlichkeit blev taget til nåde igen i 1960erne såvel i
Vesttyskland som i Østtyskland. I vest kædede man perioden
sammen med socialrealismen, mens billederne i øst blev vist som
“eksempler på den revolutionære revolution”.
Her i landet har “Neue Sachlichkeit” ikke fået større
opmærksomhed indtil nu. Næppe nogle danske museer ejer kunst fra
perioden, og på auktionsmarkedet har den heller ikke været
repræsenteret.
Vurdering
Nu er chancen der endelig for
at stifte bekendtskab med “Tysklands kolde øje”. Udstillingen er
helt overvældende såvel i omfang som med hensyn til kvalitet.
Alle de mest betydelige kunstnere fra perioden er repræsenteret
- tilmed med nogle af deres bedste værker. Og så står kunsten
ikke alene. Skal vi for alvor forstå værkerne fra 1920erne, må
vi have kendskab til den tidsånd, de er skabt i. Det får vi til
fulde på Louisiana. Af største betydning hertil er “udstillingen
i udstillingen” - præsentationen af fotografen August Sanders
ikoniske livsværk “Mennesket i det 20. århundrede”.
“Det kolde øje - Tyskland i 1920’erne” er kort sagt et sandt
overflødighedshorn af billeder og anden form for dokumentation
fra en - her i landet - overset periode i tysk kunst. Sæt god
tid af til udstillingen. Der er oplevelser til mange timers
fordybelse. Vil man have det hele med, kan flere besøg
anbefales.
Udstillingen er ikke til at komme uden om!
Louisianas udstillingen “Det kolde øje
- Tyskland i 1920’erne” vises frem til den 19. februar 2023.
Louisiana Revy (63. årg. Nr 1, 2022) indeholder en lang række
spændende og indsigtsfulde artikler, der uddyber udstillingens
mange temaer.
|