Af Niels Lyksted
“Ved
nytårstid i 1917 må beboerne i Palægade i det indre København
have undret sig. Den nydelige, pensionerede forretningsmand i
nummer 6 var stadig nytilflyttet fra provinsen, men siden han
var rykket ind et halvt år for inden, var der ankommet en
stadig strøm af pakkasser fulde af malerier. Nu åbnede han sine
døre for offentligheden en dag om ugen – lejligheden var blevet
et museum for moderne kunst. På væggene hang allerede malerier
af Renoir, Seurat, Toulouse Lautrec, van Gogh, Gauguin,
Picasso, Braque, Matisse og mange andre. Og han var kun lige
begyndt.”
Suspense!
Så medrivende indleder kunsthistoriker Jesper Svenningsen sin
uhyre velskrevne bog “Tetzen-Lunds kunstsamling - 400 moderne
mesterværker spredt for alle vinde”. Herpå går historien om de
utallige kunstindkøb over stok og sten i et hæsblæsende tempo.
Kan det virkelig blive ved? Ja, i hvert fald gennem en længere
årrække.
En vidende kunstsamler
Trods det høje indkøbstempo
blev Christian Tetzen-Lunds (1852-1936) samling ikke til gennem
vilkårlige indkøb. Tværtimod blev den nøje kurateret af den
vidende kunstsamler. Ofte søgte han indbyrdes parallelle eller
kontrasterende kunstværker. Fx hang et herreportræt af Monet ved
siden af et Van Gogh-billede. Ophængningen skulle nemlig lægge
op til debat blandt de besøgende. Og debatteret det blev der.
Alting var nyt og spændende.
Guldgraverstemning
Der var kamp om de gode tilbud
på franske kunstmarked. Man kan måske bedst beskrive det som
guldgraverstemning, da Tetzen-Lund begyndte som kunstsamler.
Hvem opsporer først et potentielt salg. Hvordan skubber man
konkurrenterne væk. Hvordan køber man ind til fordelagtige
priser? Og hvad med provisioner? Jo, der var tvivlsomme
mellemhandlere, der ønskede at realisere en pæn profit, når de
handlede på Tetzen-Lunds vegne.
Læg hertil, at man nærmest måtte købe ind i blinde sammenlignet
med i dag, hvor vi på forhånd kan orientere os på internettet,
studere kataloger og se kunstværkerne gengivet i farver.
Dengang måtte man holde sig godt orienteret gennem personlige
forbindelser om eventuelle kommende salg og undertiden træffe
beslutning om køb på baggrund af s/h fotografier suppleret med
skriftlige redegørelser for de benyttede farver.
Trods disse betydelige forhindringer lykkedes det Tetzen-Lund at
perfektionere denne indkøbsmetode, så han var i stand til at
træffe forbløffende sikre valg. Det skal dog understreges, at
han tillige var en flittig gæst i Paris, Berlin og München for
selv at kunne tage billederne i øjesyn. Allerede dengang var
forfalskninger langt fra sjældne. Tetzen-Lund fik fx brændt
fingrene ved køb af værker af van Gogh.
Handelstalent
Privat støttede Tetzen-Lund
gerne trængende, unge kunstnere. Alligevel holdt han sig ikke
tilbage for at forhandle om prisen på deres udstillede værker.
Han var trods alt handelsmand. Det viste sig også, når han
udnytte valutakursernes undertiden
store udsving. Ved at udskyde betalingen i et tilfælde fik han
malerierne 25% billigere. Men det kan også gå den anden vej,
hvilket Tetzen-Lund også fik at mærke.
Da
Tetzen-Lund i 1917 forsøgte at overtale Edvard Munch til at
sælge hans “To piger” for 8.000 kr. gik det galt. Maleriet var
prissat til 12.000 kr. Tetzen-Lunds begrundelse var, at han
ingen forretning havde og kun få renteindtægter. Munch faldt
imidlertid ikke for dette klagende tilbud. Man kan også smøre
for tykt på!
Konkurrenter slutter fred
Tetzen-Lund konkurrerede oprindeligt med to af tidens
store samlere af fransk kunst herhjemme: Helge Jacobsen og
Wilhelm Hansen. Efterhånden opstod dog en naturlig fordeling af
genrerne. Helge Jacobsen fik en slags eneret på at samle
Gauguins værker, mens Wilhelm Hansen tog sig af de
impressionistiske malerier.
Tetzen-Lund valgte fremover at koncentrere sig om kunstnere som
Van Gogh, Picasso, Matisse, Derain og Henri Rouseau. Med stor
succes. Han endte faktisk med at få verdens bedste
Matisse-samling.
Et mysterium
At Tetzen-Lund ikke fik sin
egen kunstssamling på et museum i lighed med samlere som Helge
Jacobsen (Glyptoteket), Wilhelm Hansen (Ordrupgaard) og Heinrich
Hirschprung (Den Hirschprungske Samling) er et af de største
mysterier i dansk kunsthistorie og et af de største tab for den
danske museumsverden. Jesper Svenningsen henviser blandt andet
til Tetzen-Lunds noget særprægede personlighed, og at der ikke
rigtig var nogle personer i museumskredse, som forstod at
kommunikere hensigtsmæssigt med ham. I hvert fald blev et
storslået tilbud om at donere en række hovedværker til Statens
Museum for Kunst endeligt taget af bordet i efteråret 1922.
Hensynet til arvingerne
I vinteren 1923-1924 blev
Tetzen-Lund ramt af et apoplektisk anfald, der lod han lammet i
sengen i flere uger. Han følte sig gammel, træt og syg. Og hvad
nu med arvingerne? Det ville uden tvivl være en bedre idé at
lade dem arve en formue end en kunstsamling, som de måske ikke
havde den store interesse i.
Tetzen-Lund besluttede derfor at sælge ud. Først på det danske
marked uden større held. Herpå satsede han på det internationale
marked. Det hjalp. I juni 1927 var samlingen, der engang bestod
af 180 franske værker nedbragt til blot 32. De resterende blev
solgt i de følgende år. Mange af værkerne er siden indgået i
betydelige museumssamlinger i Europa samt i USA.
Ved salget af den nordiske samling høstede Tetzen-Lund stor
anerkendelse for sin fremsynethed i forbindelse med den nye
danske kunst. Auktionen bød nemlig på opsigtsvækkende
prisrekorder for både Harald Giersing og Olaf Rude.
Samlingens betydning
Ved salget af Tetzen-Lunds
kunstsamling blev 400 moderne mesterværker spredt for alle
vinde. Alligevel har samlingen sat sig markante spor i det
danske kunstliv. Det skyldtes blandt andet, at banebrydende
malerier af Picasso og Braque ankom til Tetzen-Lunds lejlighed,
umiddelbart efter at de var blevet skabt.
Samlingen gav derfor de mange skandinaviske kunstnere, som
aflagde lejligheden i Palægade hyppige besøg, en enestående
mulighed for at følge med i den kunstneriske udvikling i Paris.
Det var fx her, at man første gang blev introduceret for
kubismen. Særlig indflydelse fik det for Olaf Rude, William
Scharff og Vilhelm Lundstrøm.
Vurdering
Selv om Tetzen-Lund var en
fremragende forretningsmand, var det så som så med at få
registreret samtlige værker. Kilderne er få og spredte, og en af
de væsentligste kilder er gået tabt. Det gælder Tetzen-Lunds
egne fotografier af de franske kunstværker. Hertil kommer, at
hans søstre sørgede for at tilintetgøre hans notater og
korrespondence. Alligevel var der tilstrækkeligt med materiale
til at historien om kunstsamlingen og dens ejer kunne stykkes
sammen. Et imponerende detektivarbejde.
At redegøre for 400 maleriers skæbne kunne let resultere i
uendelige opremsninger. Men sådan føles det slet ikke at læse
bogen. Jesper Svenningsen er uhyre vidende og formår at bygge en
spænding op, så man absolut må læse videre. Hertil kommer de
mange fornemme illustrationer - som oftest i stort format. Man
får derfor umiddelbart lyst til at blade frem i bogen.
Et enestående dokument om en fantastisk malerisamling. I tilgift
får vi interessante fortællinger om op- og nedture på
kunstmarkedet i begyndelsen af 1900-tallet. Hvad mere kan man
forlange?
Kan absolut anbefales!
“Tetzen-Lunds kunstsamling - 400 moderne mesterværker spredt for
alle vinde” af Jesper Svenningsen. 272 sider, rigt illustreret.
Pris: 399,95 kr. Udgivet af Strandberg Publishing.
|