Af Niels Lyksted
Den verdensberømte kunstner Sean Scully (f. 1945, Irland) er
formentlig bedst kendt for sine ofte monumentale, farverige og
abstrakte malerier, men han er også en betydelig skulptør. Det
sidste har utvivlsomt været af afgørende betydning, da
Thorvaldsens Museum valgte at inkludere ham i serien
Thorvaldsen i Tiden. Til den aktuelle udstilling har Scully
nemlig fået til opgave at skabe tre nye skulpturer, der fra den
2. september skal spille sammen med Thorvaldsens værker i den
farvestrålende bygning i de næste seks måneder.
Malerier
Skulpturerne
står i centrum i udstillingen, som derfor har fået titlen
Sean Scully Material World. Men vi bliver heldigvis
ikke snydt for at stifte bekendtskab med Scullys markante og let
genkendelige malerier og værker på papir.
Da Sean Scullys værker ikke tidligere har været udstillet i
Danmark, er det formentlig en god idé at indlede med en
introduktion til Scullys oeuvre.
Scullys malerier består typisk af lodrette og vandrette
strukturer med farver, som spiller op mod hinanden - ikke
sjældent med en ekstraordinær farveintensitet. Inspirationen
hertil fik han på en rejse i Marokko (1970), hvor han
begejstredes for de farvede striber stof, som marokkanerne syede
sammen til tæpper og telte.
Scully inddrog snart striberne i sine malerier horisontalt såvel
som vertikalt, så de dannede såkaldte grids. Disse simple
grundelementer har kunstneren på forbløffende vis skabt utallige
variationer over lige siden.
Insets
Scully har fx sat flere lærreder af varierende størrelse sammen
- undertiden forskudt i dybden - så de nærmest får reliefagtig
karakter. En ny variation opstod, da han skar firkantede felter
ud af lærrederne og indsatte nye malerier (insets) i de
udskårne felter.
Undertiden antager værkerne med insets ligefrem
menneskelig karakter, da de nu får en slags ansigt og derved
inviterer til kommunikation med beskueren.
Scullys værker rummer altså mere end blot geometri og
abstraktion. Inspiration til malerierne med insets har
Scully fået fra Matisse, der ofte inkluderede et malet vindue i
sine billeder. I Scullys verden er “vinduerne” imidlertid
reelle. Senest har Scully inspireret af corona-pandemien indsat
sorte firkanter i sine malerier. De skal markere, at vi ser ud
mod en dyster fremtid.
Landlines og portrætter
I de senere år har Scully holdt pause med sine grids og i
stedet udført serier af malerier udelukkende med horisontale
linjer - de såkaldte landlines. Der er ikke tale om
landskaber, men abstraktioner over landskabsmotiver. Disse
værker har en mere romantisk karakter.
I landline serien glider de vandrette striber over i
hinanden og symboliserer landskab, vand og himmel. Landline
Star fra 2017, der kan ses på udstillingen, er
inspireret af William Turners berømte The Evening Star,
1830. Begge malerier blev udstillet sammen på The National
Gallery i London for tre år siden.
I 2016 skabte Scully undtagelsesvis en
serie særdeles farvestærke figurative malerier, som portrætterer
Scullys hustru og søn ved stranden. Et af dem rummer endda såvel
personer som striber.
Mondrian og Rothko
For at variere farvernes udtryk maler Scully på forskellige
overflader som fx lærred, linned og metal. Som det fremgår af
udstillingen udtrykker han sig desuden i akvareller, pasteller
og tryk.
Skal man forsøge at beskrive Scullys malestil, kan man
overordnet set genfinde Piet Mondrians strukturer og Mark
Rothkos mediterende farvepoesi i hans billeder. Visse
kunsthistorikere læser tillige en menneskelig dimension ind i
farveblokkene.
Oak Stacks
Mange af Scullys skulpturer har de horisontale og vertikale
strukturer til fælles med malerierne. Inspirationen hertil har
han fået i Irland og Skotland, hvor man i landdistrikter gennem
århundreder har opført hegn af flade sten, som findes i
landskabet.
På
Bertel Thorvaldsens Plads finder man det første eksempel
på den kategori af skulpturer, Scully kalder stacks,
stacked frames og towers. Skulpturen Oak Stacks,
2022, består bl.a. af to hundrede år gammelt egetømmer, som
stammer fra Papirøen. Skulpturen refererer til Thorvaldsens
hjemkomst til København, hvor han
blev mødt af en hel flotille af træskibe med danskere, der
ønskede at byde ham velkommen hjem efter årtiers ophold i Rom.
Opulent Ascension North
Når man træder ind i museets store forhal, der rummer nogle af
Thorvaldsens allerstørste skulpturer, finder vi centralt i
rummet et ti meter højt tårn opført i træ beklædt med filt.
Naturligvis i nøje afstemte farver - også i forhold til rummets
farver. Man kan endda gå ind i skulpturen, der har titlen
Opulent Ascension North og kigge op. Her ser man et udsnit
af det smukke loft. Det giver en særlig oplevelse, at rummet er
lyddødt som i et studie - i modsætning akustikken i den enorme
sal, der har en betydelig efterklang.
Scully udfører også skulpturer i andre materialer. I museets
gård finder vi således en fire meter høj skulptur af sort marmor
fra Carrara i Italien. Den er specielt skabt til lejligheden. Og
i et af de større rum i stueetagen finder vi skulpturen Glass
Stack 2, 2020, fint afstemt efter rummets farver.
Begiver man sig op ad trappen mod første etage finder man
skulpturen Zinc Block Tall, 2021. Den er fremstillet af
galvanisrede vandtanke. Sidste skulptur finder vi på gangen, der
fører ind til de todimensionale værker. Vinyl Stack,
2021, består af stablede trærammer beklædt med kunstlæder.
Malerier og tryk
Som nævnt rummer udstillingen også malerier og arbejder på
papir. Disse finder vi i de små rum på første sal. Arbejderne er
udstillet i omvendt kronologisk rækkefølge begyndende med de
seneste værker.
Det første, man får øje på, er en hel vægt med mange, mindre
værker. De et udført på en iPad og siden trykt på kraftigt
papir. Den teknik genkender vi fra den britiske maler David
Hockney, da han for nogle år siden udstillede på Louisiana.
Scullys malerier er oftest enormt store, og undertiden indgår
der måske op til fire kæmpelærreder i et enkelt værk. Det er der
naturligvis ikke plads til i de små rum på Thorvaldsens Museum,
men vi får alligevel et godt indblik i Scullys måde at male på
med grids og landlines. Bemærk: han er ikke
detaljens mand. Oliemalingen smøres på lærred eller kobberplader
med store pensler i et rask tempo. Det skaber mange smukke
overgange, hvor flere lag af maling lapper over hinanden. Zoomer
man kraftigt ind på detaljer, finder man ofte små kunstværker i
sig selv.
Og så skal det selvfølgelig også fremhæves, at Scully arbejder
særdeles minutiøst, når det gælder akvareller og pasteller.
Vurdering
Sean Scully Material World
er en imponerende udstilling - ikke blot størrelsesmæssigt, men
også kvalitativt. Hvem havde umiddelbart tænkt på at bringe to
så forskellige kunstnere sammen på tværs af århundreder og
alligevel få en sammenhængende udstilling, hvor alt spiller
fornemt sammen? Alene de smukke farvekombinationer er en
enestående oplevelse.
En anden grund til det vellykkede resultat er, at både Scully og
Thorvaldsen stræber efter at udtrykke grundlæggende menneskelige
følelser i et universelt billedsprog. Hertil kommer, at de begge
er inspireret af antikken, men fortolker den med udgangspunkt i
hver deres samtid.
Godt tænkt og fremragende udført!
Udstillingen fortjener at blive en kæmpe succes!
Thorvaldsens Museums udstilling “SEAN SCULLY MATERIAL WORLD” er
en del af museets program “Thorvaldsen i Tiden”. Udstillingen er
kurateret af Per Haubro Jensen i samarbejde med Thorvaldsens
Museum, herunder direktør Annette Johansen og udstillingsleder
Siri Buric. Den kan opleves til og med den 5. marts 2023. Der
vil blive udgivet et katalog med fotos fra udstillingen.
|