Haegue Yangs
 forunderlige univers

 

 Installationsfoto, Haegue Yang: “Double Soul”.

 

Af Niels Lyksted

 

Den anerkendte sydkoreanske kunstner Haegue Yang er kendt for sine særegne skulpturer og store installationer, der pirrer sanserne og består af alt fra tørrestativer og ventilatorer til påfuglefjer, kunstige planter og pomponer af nylon. Hertil kommer roterende persienner, lysende elpærer, raslende bjælder og en lugt af krudt og blomster.

 

Udstillingstitlen Haegue Yang: Double Soul refererer til Yangs interesse for dobbeltheder. I sine værker undersøger hun sammenhænge mellem tilsyneladende modsætninger, som fx traditionel og moderne kultur, industriel masseproduktion og håndværk, fakta og fiktion samt det hverdagsagtige og det exceptionelle.

 

Dobbelthed

Dobbeltheden gør sig også gældende i Yangs eget liv. Hun er uddannet fra kunstakademier i Sydkorea og Tyskland og bor i dag skiftevis i Seul og Berlin. I sin kunst beskæftiger hun sig med temaer såsom dobbelte, flerfoldige eller manglende tilhørsforhold, og i flere af værkerne fokuseres på hendes egen følelse af ikke helt at høre hjemme nogen steder.

 

Udstillingen Haegue Yang: Double Soul rummer 50 værker lige fra tidlige værker til kendte hovedværker og helt nye skulpturer. Udstillingen dækker således kunstnerens omfattende produktion fra 1994 til 2021 og spænder over både installation, skulptur, tekst og lyd. 

 

Blandt andet kan man opleve Silo of Silence - Clicked Core: En 16 meter høj silo bestående af persienner, der skaber flimrende og foranderligt rum, når man træder ind i skulpturen, som langsomt drejer sig rundt. Flere andre af Yangs skulpturer vil fra tid til anden blive sat i bevægelse af museets ansatte iført hvide handsker.

Dansk inspiration

Yang har tradition for at hente inspiration fra de lande, hvor hun udstiller, med henblik på at øge udstillingens relevans for de besøgende. Når Yang skal skabe en ny udstilling, går hun går derfor straks på jagt efter lokale soulmates, som hun kan gå i dialog med. Målet er nemlig at skabe stedsspecifikke skulpturer. Til udstillingen i Danmark har Yang skabt skulpturduoen Sonic Intermediates - Double Soul. Den er inspireret af to banebrydende kunstneres liv og arbejde: grønlandsk-danske Pia Arke (1958-2007) og danske Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984), som boede det meste af sit liv i Frankrig. I duoen udforsker Yang deres kunsts styrke med en respekt for deres særlige ånd og liv.

 

Begge kunstnere vækker på hver deres måde genklang i Yangs kunstneriske undersøgelser og tilgang til det at have mere end ét tilhørsforhold. Lige som Yang lod de sig ikke binde til monokulturelle og nationale rammer.

 

Den ene del af værkduoen er inspireret af Sonja Ferlov Mancobas skulpturelle væsner, mens den anden udspringer af Pia Arkes kritisk anlagte udsagn om koloniseringens konsekvenser. Med sine mange detaljer, mangfoldige referencer og subjektive fortolkninger står værkduoen som et eksempel på Yangs komplekse skulpturpraksis.

 

En anderledes og forunderlig udstilling, der giver stof til omtanke. Se den! Eller rettere: Oplev den!

 

Statens Museum for Kunst viser “Haegue Yang: Double Soul”
frem til den 31. juli 2022. Til udstillingen har SMK udarbejdet
et lille hæfte, der går i detaljer med de enkelte værker.

 


Silo of Silence - Clicked Core”.
En 16 meter høj silo bestående af persienner, der skaber et flimrende og foranderligt rum, når man træder ind i skulpturen.


“Sonic Intermediate - Six-Fingered Wayfarer after Arke”. (Udsnit).


“Sonic Intermediate - Tripodal Shapeshifter after Ferlov Mancoba”. (Detalje).


Statens Museum for Kunst præsenterer den første store udstilling af den anerkendte
sydkoreanske kunstner Haegue Yang i Danmark.


Installationsfoto fra SMKs skulpturgade.


“Lacquer Painting”. Trælak på spånplade med organisk materiale.


“Sonic Rotating Whatever Openings on Hemisphere”, 2021. Kuglelejer og stålbjælder.


“Umbra Creature by Rockhole”.


Tekst og fotos: Niels Lyksted

 Kunstnyt.dk
4. marts 2022