![]() Nyt fokus på Bertha Wegmann ![]()
“En ung pige” er en ultramoderne Venus – frigjort, ligestillet,
munter, skamfri.
Af Niels Lyksted
Den Hirschsprungske Samling kalder Bertha Wegmann (1847-1926) en
af de bedst bevarede hemmeligheder i dansk kunst. Og det er der
mange gode grunde til. Wegmann opnåede nemlig stor succes på
betydelige udstillinger i ind- og udland. I København
portrætterede hun samfundets spidser i skarp konkurrence med
P.S. Krøyer, hyldet af samtidens kunstkritikere for evnen til at
karakterisere sine modeller. Men allerede i årene omkring 1900,
dvs. inden hun døde, gik Wegmann totalt i glemmebogen. Hendes
værker blev ikke købt af de danske kunstmuseer. Hun malede
ifølge kritikerne i en “udansk” stil.
Det er ganske ufortjent, mener man på Den Hirschprungske
Samling, der gennem de seneste år har arbejdet på at
genindskrive hende i dansk kunsthistorie. I den forbindelse har
man siden 2017 målrettet erhvervet værker af Wegmann, så
samlingen nu rummer i alt ti af hendes malerier. Hertil kommer
en betydelig samling breve, skitser mv.
Netop nu sætter museet for alvor nyt fokus på den glemte
kunstner med udstillingen Bertha Wegmann. At male på mange
sprog. I samme anledning udgives Bertha Wegmann, den
første forskningsbaserede bog om kunstneren, af Strandberg
Publishing.
Situationsmaler
En simpel optælling af hendes p.t. kendte værker viser, at
omtrent 40% af hendes malerier og tegninger udelukkende
forestiller kvinder. Det tilsvarende tal for mænd er kun en
tredjedel heraf, ca. 13% af det samlede værk. Hendes samlede
oeuvre synes dermed at være et katalog over mange forskellige
kvinderoller, som hun gav synlighed og ret som fuldgode
kunstneriske temaer. Wegmanns samlede værk danner dermed på sin
egen stilfærdigt insisterende måde en slags feministisk
manifest.
Pussy Power
Ja, konstaterer Bencard med henvisning til Édouard Manets
herostratisk berømt venstrehånd på skandaleværket Olympia,
der blev udstillet i 1865 på Parisersalonen. Det gengiver en
prostitueret og stillede dermed kritiske spørgsmål til
billedkunstens og Salonens gængse og dobbeltmoralske
seksualisering af kvinder.
Bencard understreger, at Wegmanns model inviterer til sex, men
til sex på hendes egne præmisser. Hun lader sig ikke reducere
til et passivt sexobjekt. Wegmann agiterer dermed for en
ligestilling mellem kønnene ved at vise, at også en kvinde kan
have en seksualitet, spille den seksuelt udfarende rolle og
aktivt og åbent kaste begærende blikke.
Se den historie fik vi ikke fortalt af Jesper Bruun Rasmusen, da
han svingede hammeren i Bredgade januar 2021. Havde han gjort det, var
hammerslagsprisen måske blevet endnu
Taget til nåde igen
Bogen Bertha Wegmann er et vigtigt supplement til
udstillingen. Den er rigt illustreret med både kendte og
nyopdagede værker, fotografier og arkivmateriale og rummer
bidrag fra en række kunsthistorikere, der fra hver deres vinkel
udfolder Wegmanns liv og værk. Bogen kommer bl.a. rundt om
Bertha Wegmanns position på kunstscenen, de kvindelige
kunstnerfællesskaber og det jødiske netværks betydning for
Wegmanns karriere. En enkelt indvending: jeg savner mål på
malerierne. Et af udstillingens absolut mindste malerier
Kunstnerinden Hildegard Thorell får en langt større
gengivelse end fx portrættet af Cecilie Trier - et af
udstillingens største.
Med udstilling og bog er Bertha Wegmann taget til nåde igen. Og
mon ikke publikum vil værdsætte initiativet? Det fortjener det!
Udstillingen er smukt iscenesat med datidens foretrukne farver
på væggene og med store gardiner fra loft til gulv, som hørte
sig til i tidens mode omkring år 1900. Endnu en fornem
udstilling i Den Hirschprungske Samling. Se den!
Udstillingen “Bertha Wegmann. At male på mange sprog” kan
opleves på
Bogen “Bertha Wegmann” af Gertrud Oelsner og Lene Bøgh Rønberg
(red.). ![]()
Detalje af “En ung pige”. Venstre hånd i skødet viser ifølge
kunsthistorikeren Ernst Jonas Bencard ![]()
Bertha Wegmann: to portrætter af kunstneren Jeanna Bauch.
|
Tekst og fotos Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
9. februar 2022