Af Niels Lyksted
Det er ikke usædvanligt, at kvindelige kunstnere går i
glemmebogen og udskrives af kunsthistorien til trods for, at de
havde stor succes i deres samtid. Netop nu har tre af vores
førende kunstmuseer sat fornyet fokus på nogle af dem. Den
Hirschprungske Samling præsenterer os for Bertha Wegmann og
Louisiana kaster nyt lys over Sonia Delaunay. Og her kommer så
den tredje: Suzanne Valadon (født Marie-Clémentine Valadon,
1865-1938), som præsenteres på Glyptoteket.
De fleste med interesse for franske kunst fra omkring
1900-tallet kender utvivlsomt Suzanne Valadon af udseende. Hun
var nemlig en fortrukket model blandt kunstnere som
Pierre-Auguste Renoir, Puvis de Chavannes og Toulouse-Lautrec.
Glyptoteket har endda et portræt af hende malet af sidstnævnte i
1885. Men hvad med hendes egne malerier? De har indtil nu været
helt fraværende på museets vægge til trods for, at Glyptoteket
har en meget betydelig samling af fransk kunst fra netop denne
periode.
Model
Glyptoteket præsenterer os på den aktuelle udstilling for
Suzanne Valadon som model, maler og rebel. Valadon begyndte
karrieren allerede som 15-årig. Hun var blot 150 cm høj, havde
glat hud og lysende blå øjne. Hertil kom evnen til at posere.
Ser man ungdomsfotos af hende, forstår man straks, hvorfor hun
hurtigt blev populær hos kunstnere som Puvis de Chavannes og
Pierre-Auguste Renoir. Valadon havde, hvad vi i dag vil kalde
star-quality.
Henri de Toulouse-Lautrec, der malede Valadon ved flere
lejligheder, var hendes elsker for en tid. Han castede hende til
adskillige figurer i sine værker, men malede hende også som et
selvstændigt individ. På Glyptotekets maleri optræder hun i fin
kjole med opsat hår og kunstfærdig hovedbeklædning.
Maler
Maleren Edgar Degas (1834-1917) kom Valadon aldrig til at stå
model for. Alligevel udviklede de to et langvarigt venskab. Det
skyldtes utvivlsomt, at Degas var blandt de første, der
anerkendte hendes talent og derfor tilbød at vejlede hende. I
begyndelsen af karrieren begrænsede Valadon sig til tegninger i
rødt kridt, og det var netop dem, Degas satte stor pris på. Han
udtalte blandt andet: “Hende den djævelske Maria, hun har det
talent, der skal til”.
Langsomt begyndte Valadon at eksperimentere med arbejder i olie,
indtil hun i 1910 fremstod som en selvsikker maler. Nu blev
hendes tegninger og malerier udstillet under stor opmærksomhed
fra samlere, gallerister og kunstkritikere. Dengang var det
uhørt, at en autodidakt kvindelig kunstner opnåede en så
fremtrædende position i kunstkredse. Når det kunne lade sig
gøre, skyldtes det blandt andet, at hun havde lært faget ved at
studere de erfarne kunstnere, mens hun stod model for dem.
I 1920'erne fik Suzanne Valadon stor kommerciel succes nationalt
og internationalt. Hun tjente endda bedre end Mary Cassatt
(1844-1926) og Berthe Morisot (1841–1895), to betydelige
kvindelige kunstnere, der i dag er langt bedre kendt
internationalt end Valadon. Den franske stat købte i øvrigt
flere af hendes værker før hendes død. I dag er hun først og
fremmest kendt i sit hjemland.
Rebel
Det var ikke blot Suzanne Valadons ukonventionelle livsstil, der
provokerede borgerskabet, hun var også en rebel i sin
malerkunst. I det sene 1800-tals Paris var det kun mandlige
kunstnere, der malede nøgne kvindefigurer, mens det blev anset
for upassende, at kvinder gjorde det samme. Og så vovede Valdon
endda det utænkelige: at male en nøgen mand sammen med en nøgen
kvinde. Det skete med maleriet Adam og Eva, 1909. Værre
blev det, at det var hende selv og hendes 20 år yngre elsker,
Andre Utter, der stod model. Tvunget af omstændighederne måtte
Valadon dog udstyre Adam med en gren, der dækkede hans køn med
blade.
Valadon trodsede også tidens fasttømrede konventioner om at
fremstille den ideelle kvindekrop som perfekt, sensuel og
passiv. Hun valgte endda at gengive kroppen som et udtryk for
levet liv, og til tider endda et udslidt liv. Måske har hun
ligefrem inspireret Lucian Freud?
Mens Henri Matisse var utrolig optaget af at male scener med
”eksotiske” kvinder, som dasede forførende i farverige rum,
valgte Valadon i Det blå værelse (La chambre bleue),
fra 1923, at vise en kvinde i en moden alder, der slænger sig
som en odalisk midt i virvaret af mønstre, der støder sammen.
Modellen er iført en almindelig pyjamas - og så ryger hun endda
en cigaret. Måden, hun poserer på, peger i retning af en moderne
bevidsthed, hvilket understøttes af bøgerne i nærheden.
Valadon trækker dermed tæppet væk under Matisse, idet hun
fremtryller et tema, der traditionelt appellerede til mænd, -
for at afmontere det med moderne indslag, der går mod
konventionerne. Vi bliver gjort opmærksom på, at den afbildede
odalisk er en virkelig person, som spiller en rolle. Ved at
fremstille modellen som en aktiv og vidende deltager, saboterede
Valadon de falske forestillinger, hendes mandlige kolleger
forsøgte at sælge.
I den sidste del af karrieren malede Suzanne Veladon også
markante stilleben og portrætter med stor succes.
Vurdering
Når man ser Glyptotekets
udstilling om Suzanne Valadon er det uforståeligt, at en maler
med hendes kvaliteter kan gå i glemmebogen. Hun var af gode
grunde højt skattet af sine samtidige kunstnerkolleger som
Picasso, Van Gogh, Modigliani, Lautrec og Degas, endda så højt,
at de tilsammen købte 156 af hendes værker. I alt efterlod hun
475 malerier, 275 tegninger og 31 grafiske værker.
Valadon var tydeligt præget af Matisse, Van Gogh, Degas og ikke
mindst Gauguin, men hun fandt alligevel sin egen stil og
formåede undertiden at bringe sig selv på niveau med dem.
Udstillingen viser blandt andet Livsglæde, 1911, og
Violinkassen, 1923, - motiver, vi straks genkender fra
Matisse. Her det en smagssag, om man foretrækker den ene
kunstner frem for den anden. I disse tilfælde foretrækker jeg
måske ligefrem Valadon. Kort sagt en spændende kunstner, der
uforskyldt er blevet sat i skyggen af hendes samtidige kolleger.
Hun kunne i flere tilfælde matche dem!
Mange af de udstillede værker er udlånt af Weisman-Michel
Collection, der står bag Museé de Montmartre i Paris, men
herudover har Glyptoteket været vidt omkring for kunne realisere
denne udstilling. Blandt de øvrige bidragsydere kan nævnes MoMa,
New York, Centre Pompidou, Paris, museer i Schweiz og private
samlere. Der er altså al mulig grund til at benytte lejligheden
til at aflægge Glyptotekets udstilling et besøg. Den falder fint
i tråd med museets egen franske samling og er for en stund et
fornemt supplement. Se den!
Udstillingen “Suzanne Valadon –
Model, maler, rebel” er tilrettelagt af Ny Carlsberg Glyptotek i
samarbejde med the Barnes Foundation, Philadelphia. Den kan ses
på Glyptoteket frem til den 31. juli 2022. Et informativt og
rigt illustreret katalog ledsager udstillingen. OBS! Kataloget
indeholder fotos af en række malerier, der ikke er med på
udstillingen. Blandt andet går man forgæves, hvis man vil se
hovedværket “Det blå værelse”. Det bør dog ikke afholde nogen
fra at se udstillingen. Den er rig på billeder af høj karat!
|