Af Niels Lyksted
J.M.W. Turner (1775-1851) har i mange år hørt til mine absolutte
favoritter i kunstverdenen. Især hans sene værker, har gjort
stort indtryk på mig. Jeg har studeret dem nærmere i
bogen/kataloget Late Turner
– Painting set free, som blev udgivet i
forbindelse med udstillingen af samme navn på Tate Britain i
2014. Siden blev den vist i Los Angeles og San Francisco. Jeg
havde dog aldrig forestillet mig, at en tilsvarende udstilling
ville blive vist her i landet. Men det bliver den nu under
titlen Joseph Mallord William Turner
– Sun is God på ARoS. Og så er der endda
udgivet en fornem bog på dansk om den geniale maler, der
ledsager udstillingen. Den udgives af ARoS i samarbejde med Tate
og Strandberg Publishing.
I Turners samtid var der ikke den store forståelse for hans sene
værker fra 1835-1850. Var maleren syg og svækket? Så han ikke
længere så godt? Det var de typiske reaktioner dengang. I dag
har opfattelsen ændret sig radikalt. Ikke sjældent vurderes hans
sene værker højest. Turner selv satte imidlertid livet igennem
stor pris på sine tidlige værker. Han opkøbte dem endda med det
formål at donere nationen 100 værker fra hele karrieren.
Værkerne skulle ses i sammehæng og vise udviklingen i hans
kunst. Det giver derfor god mening, at ARoS viser værker fra
hele karrieren, selv om fokus primært er på de sene, storslåede
værker.
Solen er Gud
Titlen på bogen Sun is God skulle ifølge beretninger være
Turners sidste ord på dødslejet om morgenen den 19. december
1851. Hans læge fortæller, at “dagen begyndte meget grå og
dyster, men lige før kl. ni om morgenen brød solen frem og
skinnede direkte på ham med den glans, han jo elskede at
betragte”.
Om det er en skrøne eller ej er underordnet. Den fortæller under
alle omstændigheder noget helt centralt om Turners virke:
interessen for at modstille mørke og lys i sine værker. Han
forstod som ingen anden, at arbejde med lys, vejrlig og
atmosfæriske fænomener samt hvordan, farver og lys spiller ind i
opfattelsen af et kunstværk.
Bogen
– og udstillingen
– dækker Turners kunst fra 1790’erne frem mod hans sene,
atmosfæriske værker. Solen var hans foretrukne motiv, men også
månen, stormvejret, tågen og andre naturfænomener prægede
Turners motivkreds.
Sin egen herre
Turner mestrede både olie og akvarelmaling. Og så blandede han
som noget nyt de to teknikker. Derved kunne han opbygge tynde,
gennemsigtige farvelag med lysende virkning. Netop dette er
karakteristisk for hans sene værker.
Turner døde som en særdeles velhavende mand. Han forstod nemlig
til fulde at udnytte markedsvilkårene, idet han i begyndelsen af
sin karriere primært solgte sine værker til aristokrater og
herremænd. Senere domineredes kundekredsen af middelklassens
industri- og forretningsmænd. De sene atmosfæriske værker fandt
også deres købere - omend deres antal var mere begrænset. Turner
forblev karrieren igennem sin egen herre. Han behøvede aldrig at
gå på kompromis med sin kunst af økonomiske årsager.
Bogen
Bogen Sun is God begynder helt i sort
– lige som udstillingen. Det skyldes, at Turner altid lod
besøgende i sit galleri i London opholde sig i et mørkt rum,
inden de måtte se hans billeder. Mørket tjener ifølge Turner et
vigtigt formål, idet det renser sindet for forudgående indtryk,
styrker synsevnen og dermed forstærker oplevelsen af værkerne.
Efter bogens introduktionen i sort er vi således klar til at gå
på opdagelse i Turners mageløse verden. Billederne præsenteres
selvfølgelig på kridhvid baggrund. For ikke at tage for meget
opmærksomhed er billedteksterne trykt i dæmpede farver. I
bogen gengives 104 af Turners værker, herunder 24 oliemalerier
og 80 akvareller. Dermed er hele udstillingen repræsenteret.
Værkerne fokuserer alle på den sublime natur, som udgør en
altoverskyggende scene for mytologiske fortællinger og
menneskeskabte konstruktioner.
Sidste del af bogen er
– lige som den indledende
– holdt i sort og danner således en smuk ramme om det
centrale. Her finder vi blandt andet udsagn fra samtidige
kunstnere som Olafur Eliasson, James Turrell og Tracey Emin, der
alle vidner om slægtsskabet med Turner.
I bogens centrale del finder vi korte og præcise artikler af
kunsthistorikerne David Blayney Brown, Amy Concannon og Maria
Kappel Blegvad, der ser på forskellige aspekter af Turners liv
og værk. Interessant er det at få oplyst, at Turner ikke malede
i naturen, men primært arbejdede på sine værker indendørs. Han
var en maler, der først og fremmest iscenesatte sine landskaber
på baggrund af skitser, hukommelse og egen fantasi.
Interessant er også et udsagn fra den amerikanske
kunsthistoriker Robert Rosenblum. Han betoner i et essay fra
1961 forbindelserne mellem William Turner og Mark Rothko
(1903-1970). Rosenblum hævder, at vi betragter et maleri af
Rothko på samme måde, som vi betragter en solopgang af Turner.
Vi stilles nemlig over for det uvisse og storladne, som
fremkalder den sublime effekt hos begge kunstnere.
Der venter med garanti udstillingens besøgende er fantastisk
oplevelse, når de møder Turners kunst. Den ægte vare er
naturligvis altid at foretrække, men bogen indeholder nyttig
information og fine reproduktioner, der på bedste vis kan guide
publikum gennem Turners mageløse verden.
Maria
Kappel Blegvad (red.): “Joseph Mallord William Turner - Sun is
God”. 180 sider, rigt illustreret. Pris: 299,95 kr. Udgivet af
Strandberg Publishing / ARoS. Maria Kappel Blegvad er
museumsinspektør på ARoS og udstillingsansvarlig for
Turner-udstillingen.
|