Popkunst på syre


Alex Da Corte - Mr. Remember er en usædvanlig udstilling - også i forhold til de eller særdeles markante udstillinger, som Louisiana normalt byder på.
De udstillede værker fylder nemlig hele de rum, som de indgår i. Vægge, gulve og belysning er således en del af værket.
Og der benyttes særdeles stærke farver! Udstillingens ikon er Big Bird, der blander sig med Alexander Calders skulpturer på Louisianas terrasse.

 

Af Niels Lyksted

Louisianas nye udstillingen med den venezuelansk-amerikanske kunstner Alex Da Corte (f. 1980) har fået titlen Mr. Remember, der spiller på ordet ’misremember’ (at huske galt). Normalt er vi stolte over at have en god hukommelse, så hvorfor denne titel? I Da Cortes verden er erindring et nøglebegreb. I erindringen møder fortiden nutiden og åbner vejen for at forme fremtiden. Husker man galt, kan det medføre en fremmedgørelse eller en forskydning af det velkendte. Dermed kan man komme til at se det velkendte på en ny måde og komme videre. Netop det er udstillingens tema.

 

Gammelt venskab

Louisiana har længe haft et godt øje for Alex da Corte. Interessen går helt tilbage til 2014, da museet erhvervede et par værker af den dengang helt grønne kunstner. Det drejede sig om installationen Delirium I (2014) samt filmværket Chelsea Hotel No. 2 (2010). Jo, det er baseret på Leonard Cohens sang! Siden blev samlingen suppleret med installationen Rubber Pencil Devil i 2019, som Da Corte viste på Venedig Biennalen samme år.

 

Den aktuelle udstilling samler nye og gamle værker (det ældste er fra 2003) i en helt ny scenografi. Rum og kunstværker går ud i et, og da Louisianas vestfløj er en sløjfe, er der ikke nogen begyndelse eller afslutning. Det er derfor umuligt for tilskueren at træde tilbage og skelne mellem den reelle verden og den verden, kunstværkerne udgør. I øvrigt: Da Cortes værker beskriver vores identitet som skabt gennem udklædning, rekvisitter og alt, hvad vi forbruger. 

 

Retrospektiv

Mr. Remember har særligt fokus på det seneste årti i Da Cortes produktion, hvor værkerne er blevet mere komplekse i deres formsprog. Flere af de nye værker er skabt specielt til udstillingen. Og de er ned til selv den mindste detalje, specifikt designet til og tilpasset udstillingsrummene.

Alex Da Corte arbejder på tværs af mange udtryksformer med vægt på skulptur, video og installation. Han benytter sig af en bred vifte af materialer og referencer: fra billige, masseproducerede objekter til eksklusivt design, fra børne-tv til kunsthistoriens mestre og fra fransk poesi til amerikansk popmusik. 

Nogle af henvisningerne er let genkendelige, men i Da Cortes bearbejdning sker der en fremmedgørelse eller en forskydning af det velkendte. Hans kunst bevæger sig hele tiden frem og tilbage mellem det muntre og morsomme og det mørke og melankolske, hvilket giver værkerne en dyb følelsesmæssig klang. 

Big Bird
Et eksempel: På Louisianas terrasse møder de to velkendte Calder-skulpturer Da Cortes skulptur “As Long as the Sun Lasts” (2020). I skulpturens top sidder fuglen Big Bird - kendt fra det amerikanske børne-tv-program Sesame Street - på en nymåne, hvor fuglen holder på en stige. Big Bird er imidlertid ikke gul som man normalt ser den på tv, men blå. Det skylds, at den er blevet fanget af banditter, som har malet den blå, for at folk ikke skal kunne kende den. Her sammenkædes høj- og lavkultur, det farvestærke univers, forklædninger, humor og den samtidig underliggende alvorsfuldhed. Altsammen karakteristisk for Da Cortes kunst.

Dansk inspiration
Kender man den danske filmskaber Jørgen Leths film fra 1982, 66 scener fra Amerika, får man et indblik i, hvor Da Cortes i et konkret tilfælde har fået sin inspiration. I Leths film indgår en ikonisk scene, hvor Andy Warhol vises i en noget uventet situation: han spiser en hamburger. Her fremstår den verdensberømte kunstner som en lidt forskræmt, anonym person, der kæmper med at få burgeren ned. Man får ligefrem ondt af manden.

I Da Cortes version er tingene vendt på hovedet: I stedet for Warhol optræder rapperen Eminem, og burgeren er udskiftet med morgenmadsproduktet Life; på æsken ses en sort dreng, et billede, som er blevet et symbol på raceproblemerne i det amerikanske samfund. Men er det virkelig Eminem? Nej, det er Da Corte selv, der spiller den misogyne, homofobiske, hvide rap-superstjerne. Da Corte har her klædt sig ud som Eminem, med afbleget hår, blå kontaktlinser, hvid t-shirt og dog tag-halskæde. 

Men det er langt fra den eneste rolle Da Cortes spiller i sine værker. Han agerer gerne alt fra Skipper Skræk over Marcel Duchamp og Frankensteins monster til Frihedsgudinden. Da Cortes er nemlig kendt som manden med de tusinde forklædninger. Hvordan han ser ud i mere normal beklædning, kan man se på forsiden af den seneste udgave af Louisiana Magasin.

Vurdering

Det er således ikke en helt almindelig udstilling, Louisiana viser i det kommende halve år. Her præsenteres man for popkunst på syre i en eksplosion af et farveorgie. Alex Da Corte - Mr. Remember er således særdeles underholdende, men heldigvis er der mening med galskaben! Ligesom da Mika Rottenberg lagde vejen forbi med den kugleskøre udstilling Bowls Balls Souls Holes (Skåle kugler sjæle huller) i september 2021.

 

Louisiana: “Alex Da Corte - Mr. Remember” vises frem til 8. januar 2023. Til august udgives et katalog, der rummer et interview med Alex Da Corte (af udstillingens kurator Mathias Ussing Seeberg), installationsfotos fra udstillingen og tekster af Bruce Hainley, Delia Solomons, Steven Zultanski, Derek McCormack, Mathias Ussing Seeberg og William Pym.


Ved indgangen til udstillingens første rum finder man et skilt med påskriften “Home”.
I baggrunden af fotoet finder vi Alex Da Corte på et bord midt i et æble omgivet af en masse gæs.
Da udstilingen kører i ring, begynder og slutter den med dette æble.

 

Alex Da Corte var ikke meget for at blive fotograferet. Udstillingen er det centrale - ikke ham selv.
Her gengiver han sig selv midt i et æble. Kernehuset er altså hans bolig.


Videoer er centrale elementer i Alex Da Cortes oeuvre. Overalt er der opsat skærme i små og store forevisningsrum.


Installationsfoto med hat.


“Rubber Pencil Devil”, (2019), består af 57 kortfilm. Tilsammen udgør de et portræt af Amerika.
Mange af karaktererne i filmene spilles af kunstneren selv, kraftigt sminket.


“Mouse Museum (Van Gogh Ear)” er lavet specielt til denne udstilling og er baseret på et værk
af den amerikanske kunstner Claes Oldenburg.
Da Cortes værk rummer 146 genstande: fundne objekter og readymades, rekvisitter
fra hans film samt modeller og forstudier af skulpturer.


I installationen “Superman” møder vi Da Corte klædt som Eminem på fire skærme, med afbleget hår, blå kontaktlinser, hvid t-shirt
og dog tag- halskæde. Videoen til venstre rummer inspiration fra Jørgen Leths film fra 1982, “66 scener fra Amerika”, som viser
Andy Warhol spise en hamburger. Da Corte alias Eminem kaster sig derimod over et morgenmadsprodukt.

 

Tekst og fotos:
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
15. juli 2022