Af Niels Lyksted
Louisianas nye udstillingen med den venezuelansk-amerikanske
kunstner Alex Da Corte (f. 1980)
har fået titlen Mr. Remember, der spiller på ordet
’misremember’ (at huske galt). Normalt er vi stolte over at have
en god hukommelse, så hvorfor denne titel? I Da Cortes verden er
erindring et nøglebegreb. I erindringen møder fortiden nutiden
og åbner vejen for at forme fremtiden. Husker man galt, kan det
medføre en fremmedgørelse eller en forskydning af det velkendte.
Dermed kan man komme til at se det velkendte på en ny måde og
komme videre. Netop det er udstillingens tema.
Gammelt venskab
Louisiana har længe haft et godt øje for Alex da Corte.
Interessen går helt tilbage til 2014, da museet erhvervede et
par værker af den dengang helt grønne kunstner. Det drejede sig
om installationen Delirium I (2014) samt filmværket Chelsea
Hotel No. 2 (2010). Jo, det er baseret på Leonard Cohens sang!
Siden blev samlingen suppleret med installationen Rubber Pencil
Devil i 2019, som Da Corte viste på Venedig Biennalen samme år.
Den aktuelle udstilling samler nye og gamle værker (det ældste
er fra 2003) i en helt ny scenografi. Rum og kunstværker går ud
i et, og da Louisianas vestfløj er en sløjfe, er der ikke nogen
begyndelse eller afslutning. Det er derfor umuligt for
tilskueren at træde tilbage og skelne mellem den reelle verden
og den verden, kunstværkerne udgør. I øvrigt: Da Cortes værker
beskriver vores identitet som skabt gennem udklædning,
rekvisitter og alt, hvad vi forbruger.
Retrospektiv
Mr. Remember
har særligt fokus på det seneste årti i Da Cortes produktion,
hvor værkerne er blevet mere komplekse i deres formsprog. Flere
af de nye værker er skabt specielt til udstillingen. Og de er
ned til selv den mindste detalje, specifikt designet til og
tilpasset udstillingsrummene.
Alex Da Corte arbejder på tværs af mange udtryksformer med vægt
på skulptur, video og installation. Han benytter sig af en bred
vifte af materialer og referencer: fra billige, masseproducerede
objekter til eksklusivt design, fra børne-tv til kunsthistoriens
mestre og fra fransk poesi til amerikansk popmusik.
Nogle af henvisningerne er let genkendelige, men i Da Cortes
bearbejdning sker der en fremmedgørelse eller en forskydning af
det velkendte. Hans kunst bevæger sig hele tiden frem og tilbage
mellem det muntre og morsomme og det mørke og melankolske,
hvilket giver værkerne en dyb følelsesmæssig klang.
Big Bird
Et eksempel: På Louisianas
terrasse møder de to velkendte Calder-skulpturer Da Cortes
skulptur “As Long as the Sun Lasts” (2020). I skulpturens top
sidder fuglen Big Bird - kendt fra det amerikanske
børne-tv-program Sesame Street - på en nymåne, hvor fuglen
holder på en stige. Big Bird er imidlertid ikke gul som man
normalt ser den på tv, men blå. Det skylds, at den er blevet
fanget af banditter, som har malet den blå, for at folk ikke
skal kunne kende den. Her sammenkædes høj- og lavkultur, det
farvestærke univers, forklædninger, humor og den samtidig
underliggende alvorsfuldhed. Altsammen karakteristisk for Da
Cortes kunst.
Dansk inspiration
Kender man den danske
filmskaber Jørgen Leths film fra 1982, 66 scener fra Amerika,
får man et indblik i, hvor Da Cortes i et konkret tilfælde har
fået sin inspiration. I Leths film indgår en ikonisk scene, hvor
Andy Warhol vises i en noget uventet situation: han spiser en
hamburger. Her fremstår den verdensberømte kunstner som en lidt
forskræmt, anonym person, der kæmper med at få burgeren ned. Man
får ligefrem ondt af manden.
I Da Cortes version er tingene vendt på hovedet: I stedet for
Warhol optræder rapperen Eminem, og burgeren er udskiftet med
morgenmadsproduktet Life; på æsken ses en sort dreng, et
billede, som er blevet et symbol på raceproblemerne i det
amerikanske samfund. Men er det virkelig Eminem? Nej, det er Da
Corte selv, der spiller den misogyne, homofobiske, hvide
rap-superstjerne. Da Corte har her klædt sig ud som Eminem, med
afbleget hår, blå kontaktlinser, hvid t-shirt og dog
tag-halskæde.
Men det er langt fra den eneste rolle Da Cortes spiller i sine
værker. Han agerer gerne alt fra
Skipper Skræk over Marcel Duchamp og Frankensteins monster til
Frihedsgudinden. Da Cortes er nemlig kendt som manden med
de tusinde forklædninger. Hvordan han ser ud i mere normal
beklædning, kan man se på forsiden af den seneste udgave af
Louisiana Magasin.
Vurdering
Det er således ikke en helt almindelig udstilling, Louisiana
viser i det kommende halve år. Her præsenteres man for popkunst
på syre i en eksplosion af et farveorgie.
Alex Da Corte - Mr. Remember
er således særdeles underholdende, men heldigvis er der mening
med galskaben! Ligesom da Mika Rottenberg lagde vejen forbi med
den kugleskøre udstilling Bowls Balls Souls Holes (Skåle
kugler sjæle huller) i september 2021.
Louisiana: “Alex Da Corte - Mr. Remember” vises frem til 8.
januar 2023. Til august udgives et katalog, der rummer
et interview med Alex Da Corte (af udstillingens kurator Mathias
Ussing Seeberg), installationsfotos fra udstillingen og tekster
af Bruce Hainley, Delia Solomons, Steven Zultanski, Derek
McCormack, Mathias Ussing Seeberg og William Pym.
|