Af Niels Lyksted
Italienske Giovanni Battista Piranesi (1729-78) var arkitekt af
uddannelse, men i dag er han mest kendt for sin omfattende
produktion af grafiske værker, som blev publiceret i bøger og
sikrede ham stor anerkendelse allerede i hans samtid.
Motiver fra Rom var Piranesis foretrukne emne fra karrierens
begyndelse til hans død. Han arbejdede specielt med dynamiske
kompositioner, fantastiske lyseffekter og dramatiske
præsentationer. De foretrukne motiver var Colosseum,
Cestus-pyramiden og Peterskirken - bygninger som alle fremstår
meget større i hans grafiske værker, end de er i virkeligheden.
Det fortælles, at den tyske forfatter, videnskabsmand og filosof
Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) var så begejstret for
Piranesis illustrationer, at han ved første øjekast blev lidt
skuffet, da han så motiverne på stedet.
Fængselsfantasierne
Efter at have udarbejdet en lang række traditionelle
turistprospekter af Roms seværdigheder lod Piranesi sig ikke
nøje med at gengive, hvad han så. Han inddrog i stadig højere
grad fantasien i den grafiske kunst. Med Piranesis mest berømte
værkserie Fængselsfantasierne udforskede han yderligere
mulighederne for at anvende perspektiv og rumlige illusioner.
Målet var tilsyneladende at udnytte de grafiske teknikker
maksimalt.
Piranesis scenerier inkluderede nu også snirklede gange,
svævende broer, dunkle fængselsscener, storslåede templer,
pompøse paladser og glamourøse haller. Mon ikke han har været
til stor inspiration for instruktørerne af tv-serier og film som
Game of Thrones og Ringenes herre? Og formentlig vil kommende
generationer af enthusiaster inden for fantasy universet blive
lige så fascinerede over Piranesi fortryllende verden.
Fascinerende fup
I 1760’erne begyndte Piranesi også at restaurere, udstille og
sælge arkæologiske fund fra udgravninger i Rom. Han gengav disse
fund i sine grafiske værker. Også her arbejdede Piranesi i
feltet mellem sandhed og fantasi!
Et godt eksempel herpå er udstillingens eneste skulptur. Den er
ikke fundet i hel tilstand, men sammensat af fragmenter fra
udgravninger på samme sted. Undersøgelser fra 2013 skønner, at
omkring 75% af materialerne var nye, dvs. fra 1700-tallet. For
Piranesi var der imidlertid ikke tale om falsknerier, men om
kreative genskabelser. I dag vil man formentlig kalde det
vildledende markedsføring. Men fascinerende er den!
Den romerske kunst var ikke den eneste, som inspirerede
Piranesi. Han holdt også af kunst fra Grækenland og Ægypten. Han
gjorde sig snart til fortaler for, at designere og arkitekter
skulle have komplet frihed til at benytte inspiration fra alle
tider og steder.
Manipulator
Piranesi var en manipulator af de helt store, hvilket hans
samtidige formentlig havde svært ved at gennemskue. Det kan vi
heldigvis i dag. Og vi kan derfor benytte hans værker til at
sætte spørgsmålstegn ved den måde billeder fungerer på, og få os
til at reflektere over billeders strategi for påvirkning af
betragteren og ikke mindst, hvad dette kan bruges til.
Udstillingens kurator, Hanne Kolind Poulsen, understreger, at
Piranesis værker ikke er lavet til at skulle betragtes på
væggen. Og slet ikke bag glas. Man skal se dem nedefra og op på
de store blade, når man sidder med bogen foran sig på et bord,
og ikke fra midten og op eller ned, som når man står foran et
billede på en væg. I bogen kan de ikke overskues i ét blik, man
er for tæt på. Beskueren tvinges til at synke ned i motiverne og
lade øjet vandre. Man tvinges til at “se”. Det er desværre
kuratorens privilegium, men jeg tror hende gerne!
En uendelig spejlgang
Den moderne kunst indgår også i Piranesi-udstillingen. Det
drejer sig on konstruktionen Stalker X udført af
kunstnerduoen AVPD (Aslak Vibæk og Peter Døssing). Duoen
arbejder i krydsfeltet mellem billedkunst og arkitektur og
indgår derfor som en naturlig del af Piranesis univers.
Installationen består af fire ens gange, der tilsammen danner et
kvadratisk gangforløb. I mødet mellem hver gang er et spejl
monteret i en 45 graders vinkel, hvilket skaber en visuel
uendelig lang gang. Det man ser og navigerer efter, er altså en
lige gang, mens den rute, man tilbagelægger, er
kvadratisk. Ligesom Piranesis værker umiddelbar ser rigtige
ud, er dette værk ved nærmere eftersyn også en konstruktiv
umulighed.
Udstillingen Piranesi - syner og sandhed byder kort sagt
på et forunderligt billedunivers, der manipulerer nådesløst med
sit publikum. Det er nu mere end 40 år siden, at Piranesis
hovedværk, værkserien Fængselsfantasierne, senest blev
vist på Statens Museum for Kunst, så benyt endelig lejligheden
til at se den. Bliv udfordret på forholdet mellem virkelighed og
fantasi. Det er en stor oplevelse!
Statens Museum for Kunst: “Piranesi - syner og sandhed”. Omkring
120 af Piranesis værker vises nu for første gang i over 40 år.
Desuden indgår AVPDs konstruktion “Stalker X i udstillingen. SMK
har udarbejdet et fornemt katalog i stort format, der går i
detaljer med Piranesis værk. Udstillingen vises frem til 27.
februar 2122.
|