Arktisk hysteri og andre skrøner
De fem enorme collager baseret på kort over Grønland er højdepunktet af
Pia Arkes værk.
“Legende I-V”,1995.
Collage: Papir, blyant, pen, sølv-gelatine-print, træ, mel, kaffe,
sukker, havregryn og ris.
Arkes mor er den gennemgående figur i fotografierne og er dermed
indlejret i den dramatiske fortælling, som collagerne udgør.
Af Niels Lyksted
Pia Arke (1958-2007) var datter af en dansk far og en grønlandsk
mor. En klassisk historie om en udsendt dansk mand, der
forelsker sig i en grønlandsk kvinde. Som barn boede kunstneren
flere steder i Grønland, indtil hun som stor pige kom til
Danmark. Senere uddannede hun sig på Kunstakademiet og blev
cand.phil i kunstformidling.
Med den barndom er det naturligt, at hun på et tidspunkt
stillede sig selv spørgsmålet: Er jeg dansk eller grønlandsk –
eller begge dele? Og hvad vil det sige at være grønlænder?
Grønlandsforskernes beskrivelser af de indfødte chokerede hende,
da de udelukkende blev beskrevet som primitive naturmennesker.
Og det til trods for, at de fremmede forskerne kun kunne
gennemføre deres ekspeditioner, når de adopterede de lokale
indbyggeres beklædning, benyttede hundeslæder og overnattede i
igloer.
Arktisk hysteri
Især
polarforskeren Robert E. Pearys beskrivelse af grønlænderne
rystede Pia Arke. I foråret 1995 fandt hun i hans arkiv i New
York et
billede, der viste såkaldt Arktisk hysteri. En diagnose,
opfundet af datidens polarfarere, til at beskrive en depressiv
tilstand, de havde registreret blandt grønlændere om vinteren.
Et af billederne viste en halvnøgen kvinde i et hysterisk
udbrud, holdt af to påklædte mænd. Hvilken kvinde ville ikke
blive hysterisk, hvis hun blev udsat for denne behandling!
Billedet måtte Arke ikke tage med sig ud af arkivet, dertil
var det for kontroversielt. I stedet lavede hun en montage af
Pearys fotografier, hvor heroisk poserende polarfarere
optrådte sammen med nøgne, erotisk poserende kvinder.
Camera obscura
I forsøget på at nærme sig det land, hun selv på mange måder
havde mistet forbindelsen til, byggede Pia Arke i 1990 et camera
obscura i kropsstørrelse, som hun tog med til den lille by, hun
havde forladt 25 år tidligere. Et primitivt kamerahus, som hun
selv kunne sidde inde i, mens billederne af det tabte
barndomslandskab blev projiceret på bagvæggen. Mange af
billederne blev efterfølgende brugt som baggrund, når personer
skulle fotograferes i hendes studie. Blandt andet med hende selv
som hovedperson.
Legende I-V
Det indiskutable højdepunktet i Pia Arkes værk er Legende I-V,
en serie på fem collager af grønlandske kort og sepia-tonede
familie-snapshots, hvorpå der er påført importerede råvarer som
ris, sukker og kaffe. Værket er fysisk imponerende, idet det
fylder hele den største væg på udstillingen. Desuden er det
uforglemmeligt smukt. Fødevarerne fungerer både symbolsk og
stofligt. Fotografierne fremkalder varmen fra slægtskab. Og
Grønlands kartografiske linjer, stemplet med stednavne, der
refererer til koloniale opdagelsesrejsende, svæver over det
hele.
Til historien om Pia Arke hører, at hun i 2003 udgav bogen
Scoresbysundhistorier med fortællinger og billeder fra
dengang i 1920’erne, da hendes mormor og morfar blev flyttet fra
Angmagssalik til Illoqqortoormiut.
International relevans
Efter Pia Arkes død i 2007 stiftedes Pia Arke Selskabet med det
formål at fremme kendskabet til hendes kunst. Med i selskabet
var også et lille kunstnerkollektiv, der påtog sig opgaven at
skabe en stor retrospektiv udstilling. Den blev vist i
København, Umeå og Nuuk i 2010. Siden fik Arke en central rolle
i Louisianas udstilling ARKTIS i 2013.
I dag indgår Arkes kunst i diskussioner langt uden for
rigsfællesskabet. I 2018 på Istanbul Biennalen og dette efterår
på Sao Paulo Biennalen. En spændende og lærerig udstilling om
kolonisatorer og koloniserede, der tager udgangspunkt i
Grønland, men har slående ligheder med fænomenet overalt på
kloden.
Louisiana: “Pia Arke. Drøm og fortrængning” vises frem til den
2. januar 2022. Udstillingen ledsages af et katalog med bidrag
af 10 danske og internationale skribenter. Publikationen fås
også på engelsk og understøtter dermed den voksende udenlandske
interesse for Arkes kunst. Udstillingen turnerer efterfølgende
til Kunsten i Aalborg og Kunstmuseum Brandts i Odense.
|
“Legende
III”. Det er mænd, der har navngivet alt på kortene, hvide mænd fra hele
verden, men
i “Legende”-værkerne er det kvinderne, der aflejres oven på dem.
Pia Arke bør derfor fremhæves i kunstens historieskrivning som en
fremtrædende feministisk kunstner.
I “Arktisk hysteri IV” latterliggør Pia Arke Pearys teori om grønlandske
kvinders
hysteriske adfærd ved at kombinere Peary og tre af hans
ekspeditionsmedlemmer i fuldt
polarudstyr med billeder af tre unavngivne, nøgne inuitkvinder.
Sammenstillingen af billederne udstiller de grove uligheder i
magtfordelingen mellem kolonisatoren og de koloniserede.
Arktisk hysteri” IV, 1997. (Original tabt, reproduktion 2010. Gultonet
fotomontage.)
I videoen “Arktisk hysteri”, 1996, kærtegner Pia Arke et kunstigt
papirlandskab, ruller sig hen over det og snuser til det som et dyr.
Derefter river hun det hele i stykker, samler de krøllede papirstykker
og lader dem falde over sine skuldre og lår.
Forestillingens intimitet og titlens hentydning til Pearys uvidenskabelige
og latterlige diagnose er klassisk Arke.
Varighed 6 minutter. Vises i slynge på udstillingen.
Tegningen til Pia Arkes camera obscura, som hun byggede i 1990.
I det primitive kamerahus blev billederne af det tabte barndomsland
projiceret op på bagvæggen.
Efter 15 minutters belysning kunne billedet fremkaldes.
Pia Arke: “Selvportræt”, 1992.
Kunstneren ses nøgen foran landskabsfoto, som hun havde taget med sit
selvbyggede kamerahus.
Pia Arke: “Nature Morte alias Perlustrationer 1-10”, 1994, (udsnit).
Serien handler om Susanne Mortensen, Arkes barndomsveninde, der har fået
brystkræft.
Et af billederne viser venindens venstre bryst efter operationen.
Det ligner umiddelbart ét landskab blandt mange i Arkes oeuvre, og er en
påmindelse om, at bearbejdede kort og kroppen udgør et ledemotiv hos
Arke.
Pia Arke: “De tre gratier”, 1993. Kvinderne holder forskellige
etnografiske genstande.
“Er det sådan, vi skal stå, for at det er grønlandsk kunst?” “Er
grønlandsk kunst grønlandsk?”
Pia Arke: “Scoresbysund”, 1947, ca. 1995.
Tekst og fotos
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
15. juli 2021
|