Af Niels Lyksted
Kronprins Frederik indviede fredag den 13. august Ordrupgaards
nye tilbygning, der fremover skal rumme en permanent udstilling
af hele museets fornemme samling af fransk kunst fra det 19.
århundrede med værker af bl.a. Monet, Renoir, Degas, Cézanne,
Matisse og Gauguin.
At der tale om en fordobling af udstillingsarealet, får man ikke
umiddelbart indtryk af, når man nærmer sig sig museets
hovedindgang. Eneste synlige tegn på udvidelsen er nemlig et
glinsende ståltag i skarptskårne geometriske former. Det
internationalt anerkendte, norske arkitektfirma Snøhetta har
nemlig besluttet sig for, at tilbygningen skal anbringes 14
meter under jorden. Og det er der flere gode grunde til:
æstetiske såvel som rent praktiske.
Antydningens kunst
Ordrupgaard har hidtil bestået af to større bygningskomplekser:
Gotfred Tvedes klassiske herskabsvilla fra 1918 og Zaha Hadids
rustikke betonbygning med de svungne former fra 2005. At
anbringe en tredje markant bygning på det begrænsede areal ville
være et håbløst forehavende. Så hellere placere bygningen
nænsomt i landskabet under terræn og blot antyde, hvad man kan
opleve i denne del af museet. Det har Snøhetta gjort elegant ved
at lade tagets skulpturelle former med de mange facetter bryde
lyset og derved på subtil vis antyde de impressionistiske
værker, som kan besøges neden under.
De nye sale
Tilbygningen rummer tre nye sale til den franske samling samt to
til særudstillinger. Sidstnævnte ligger i direkte forlængelse af
Zaha Hadids bygning og fortsætter i den berømte arkitekts
rustikke formsprog. De franske sale er derimod lysende milde.
Gulve, vægge og kassettelofter er beklædt med lyst egetræ kun
afbrudt af sartgrønne vægflader, hvorpå værkerne hænger.
Snøhettas bygning skaber dermed en perfekt rundgang gennem
museet, så publikum bliver ført igennem hele samlingen, mens
arkitekturen accentuerer overgangene, så sanserne skærpes
undervejs og gøres modtagelige for nye indtryk.
Den franske samling
Takket være udvidelsen af Ordrupgaard med den nye bygning kan
den franske samling nu vises i sin helhed, samtidig med at
optimale klima-, lys- og fugtforhold sikrer bevaringen af
værkerne for fremtiden.
Hidtil har ca. 40% af samlingen befundet sig på magasin,
heriblandt talrige værker, der på andre museet ville have haft
en hædersplads. Med de nye lysforhold bliver det endvidere
muligt at vise en række sarte pasteller af impressionismens
store mestre såsom Manet, Degas og Renoir i en permanent
ophængning i pastelsalens dæmpede lyssætning.
Snøhetta
Det prisbelønnede design- og arkitektfirma Snøhetta står tillige
bag bygninger som for eksempel Operaen i Oslo, Bibliotheca
Alexandria I Egypten og The National September 11 Memorial
Museum & Pavillion i New York, USA.
|