Edvard Munch og fotografiet
Edvard Munch, Edvard Munch og Rosa Moissner på stranden, Warnemünde,
1907.
Ofte udnyttede Edvard Munch effekten af tekniske ”brølere”, anderledes
kameravinkler og uskarphed
samt - som her - bevægelse med lang eksponeringstid som gjorde, at kroppen
blev gengivet på spøgelsesagtig vis.
Af Niels Lyksted
På kanten af 1900-tallet kastede en række eksperimenterende
europæiske kunstnere sig over fotografiet både som medie og som
inspirationskilde. Det gjaldt fx Vilhelm Hammershøi og
kunstnervennen Valdemar Schønheyder Møller, hvilket vi for
nyligt kunne stifte bekendskab med på Den Hirschprungske
Samlings udstilling Fremkaldelser.
Interessen for fotografiet var de to kunstnervenner bestemt ikke
ene om på det tidspunkt. Det fremgår af Willumsens Museums nye
udstilling Det eksperimentelle jeg – Munch og fotografiet,
som tillige inddrager kunstnerkollegaen J.F. Willumsens
interesse for forbindelsen mellem fotografi og kunst. Begge
interesserede sig specielt for selvportrættet.
Selfies anno 1902
Hvis der var nogle, som troede, at selfies var et begreb
af nyere dato i relation til dagens avancerede smartphones, må
de tro om igen. Allerede da Edvard Munch købte sit første
fotografiapparat i 1902, var han fascineret af, hvordan han
kunne sætte sig selv i scene. Og snart efter gav han sig til at
eksperimentere med, hvor forskelligt han kunne tage sig ud -
lige fra den sårbare patient på klinikken til den vitale, nøgne
kunstner på stranden.
Munch forsøgte ikke at perfektionere sine fotografiske
udfoldelser. Ofte udnyttede han ligefrem effekten af tekniske
”brølere”, anderledes kameravinkler og uskarphed samt bevægelse
med lang eksponeringstid som gjorde, at kroppen blev gengivet på
spøgelsesagtig vis.
Amatørfotograf
Munch viste som nævnt aldrig
sine fotos offentligt, da han anså sig selv for at være
amatørfotograf. Mængden af efterladte fotografier viser
imidlertid, hvor stor betydning de havde for ham som kunstner.
Han efterlod nemlig ikke mindre end 261 fotografier og 30
negativer, der dokumenterer både en spontan og iscenesat del af
hans liv.
Udstillingen viser både fotografier taget i perioden 1902-09
rundt omkring i Europa og en række fotos taget på Munchs ejendom
Ekely omkring 1930. Særligt i de sene fotos vender han kameraet
mod sig selv og tager et hurtigt snapshot, akkurat som vi alle
gør i dag.
Fotograferingen var ikke et mål i sig selv, men erfaringerne fra
denne disciplin overførte han til sine grafiske arbejder.
Udstillingen viser overlap mellem motiver og kompositioner og
delagtiggør os i de fine detaljer og overraskende effekter, som
optog Munch i begge medier.
J.F. Willumsen
Trods titlen lader udstillingen
sig ikke begrænse til Munchs arbejder. Den perspektiverer
tillige J.F. Willumsens fotografiske praksis. Munch og Willumsen
var samtidige og kendte hinanden. Fælles for dem er forbindelsen
mellem deres fotografi og kunst samt den vedvarende interesse
for selvportrættet. Parallelt med Munch-udstillingen præsenteres
derfor en række af Willumsens værker, som relaterer sig til
fotografiet.
Willumsen købte sit første kamera under et besøg på
Verdensudstillingen i Chicago i 1893. Han brugte det snart både
som arbejdsredskab og til at fastholde personlige scener fra
hverdagen.
Willumsens kunst udviklede sig under påvirkning af den
fotografiske teknik: flimrende eller hårde lyssætninger,
bevægelsesmotiver og overraskende vinkler er elementer i hans
malerier, som synes påvirket af fotografiske eksperimenter.
Det eksperimentelle jeg – Munch og fotografiet
er kurateret af kunsthistoriker og professor Patricia Berman og
produceret af The American Scandinavian Foundation/Scandinavia
House, New York i samarbejde med Munch-museet, Oslo. Den har
tidligere været vist syv gange i blandt andet New York og
Stockholm.
Willumsens Museum: Det eksperimentelle jeg – Munch og
fotografiet 4. sept. 2021 – 9. jan. 2022. Udstillingen viser
ca. 60 reproduktioner af originalfotos, en film optaget af Munch
samt original grafik. Det er ottende gang udstillingen vises.
Men det er første gang, at Munchs grafiske værker indgår.
Sammensætningen af J.F. Willumsens egne fotografier og malerier
er museets eget bidrag til udstillingen og har ikke været vist
før.
|
Edvard Munch, to selvportrætter på Ekely, 1930. Munch var en af de
første kunstnere, der tog “selfies”.
Akkurat som i malerierne og grafikken handler hans fotografier ofte om
fremstilling af et jeg, hvor Munch
viser os et spektrum af personligneder. Munch forestillede sig, at hans
selvportrætter skulle indgå i en selvbiografi.
Projektet blev dog aldrig realiseret.
Edvard Munch, Selvportræt, 1895. Litografisk kridt, tusch og skraber.
Munch så sig selv som et kropsløst hoved, indrammet af en skeletagtig hånd
og arm nederst.
Den eksperimentelle opløsning af rummet var en praksis, der ofte blev
gentaget i Munchs arbejde.
Edvard Munch, dobbelteksponering af Charlotte Corday, Ekely, ca. 1930.
Denne næsten utydelige dobbelteksponering viser et af de billeder, Munch
skabte i 1930’erne, hvor han
forestillede sig Charlotte Corday, den historiske figur, som dræbte
Jean-Paul Marat.
Truende i bunden af fotografiet ses skyggen af kunstneren og hans hat.
Edvard Munch, Munch med model på stranden, Warnemünde, 1907. Billedet er
beskåret. (th)
Dette fotografi iscenesætter stranden ved Warnemünde som Munchs udendørs
atelier. Teatralsk placeret ved siden af hans
monumentale “Badende mænd” og med en model, der poserer på samme måde
som en af figurerne på maleriet.
Edvard Munch, Rosa Meissner på Hotel Rohn, Warnemünde,1907.
De fleste af Munchs fotografier kan ikke relateres direkte til bestemte
kunstværker.
Dette foto er dog tæt knyttet til motiver “Grædende kvinde”, som Munch
udførte både som maleri, tegning, litografi og skulptur.
Edvard Munch, Måneskin I, 1896, træsnit. Bemærk, hvordan træets striber
løber gennem ansigtet, der fremstår
gennemsigtigt og nærmest spøgelsesagtigt - et kendetegn ved mange af
Munchs fotografier.
Edvard Munch, Kys IV, 1902. Træsnit med huljern og løvsav.
Et af Munchs mest abstrakte billeder. Manden og kvinden nærmer sig
hinanden i en sådan grad, at det ligner
en sammensmeltning, hvilket kendetegner mange af Munchs fotos.
Munch gav sig også i kast med smalfilm.
Nogle vil måske opfatte hans produktion som vildt eksperimenterende, men
jeg tror snarere, at han ikke rigtig forstod at bruge det nye medie.
I stedet for at fastholde kameraet og lade motivet skabe bevægelsen,
“malede” han op og ned med kameraet i hurtige bevægelser.
Her lykkedes det ham at fange sig selv i endnu er “selfie”.
J.F. Willumsen var meget interesseret i bevægelsesmotiver. Her har han
fotograferet en danser.
J.F. Willumsens “Lola Danser”, 1921, (i forgrunden) har klare referencer
til hans fotografier af dansende kvinder.
Dansen som motiv indgår i en række af udstillingens malerier.
Tekst og fotos
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
7. september 2021
|