Af Niels Lyksted
Det er ikke hver dag, at et af de absolutte hovedværker inden
for den moderne kunst får lov til at forlade Museum of Modern
Art, (MoMA) i New York. Det er heller ikke hverdagskost, at et
sådant værk bliver udstillet i København.
Når det alligevel er lykkedes Statens Museum for Kunst (SMK) at
få mulighed for at udstille Det røde atelier, som Henri
Matisse malede i 1911, er der naturligvis også en særlig god
grund til dette. Udstillingens idé er nemlig at samle de elleve
værker, som indgår i det ikoniske værk. Og SMK har i den
forbindelse et godt kort på hånden - eller rettere tre.
Matisses monumentale maleri forestiller kunstnerens atelier i
den parisiske forstad Issy-les-Moulineau fyldt med hans egne
malerier, skulpturer, møbler og dekorative genstande. Det
markante ved værket er, at kunstneren i et radikalt greb har
overmalet vægge, gulv og møbler med en ensfarvet rød farve.
Da værket blev vist offentligt for første gang i 1912,
udstilledes samtidig fire af de malerier, der hænger på væggen i
atelieret. Men det er første gang i over hundrede år, at alle
værker genforenes.
Samarbejdet
At ingen har gjort forsøget tidligere skyldes utvivlsomt, at de
tolv værker har været spredt for alle vinde. At det nu er
lykkedes, skyldes et større detektivarbejde udført af MoMA og
SMK i fællesskab. Og at udstillingen ikke blot vises i New York,
men også i København skyldes utvivlsomt, at SMK ejer tre af de
udstillede værker.
De tekniske undersøgelser
Projektet indledtes med, at MoMA undersøgte Det røde atelier
med tidens mest avancerede teknik. Da maleriet blev taget ud af
rammen blev det straks bemærket, at der under den røde maling
var spor af blå, pink og okker. Dermed blev hypotesen, om at den
røde maling er en senere tilføjelse fra Matisses hånd,
verificeret. Ved brug af infrarødt lys kunne man tillige
konstatere, at der stort set ikke var nogle korrektioner i
forhold til undertegningen, som Matisse havde udført med kul.
Herpå undersøgte man farverne under den røde maling. Det viste
sig, at væggene oprindeligt var malet blå, gulvet pink og
møblementet okker.
Herpå rekonstruerede man en detalje af billedet ved hjælp af en
computer. Resultatet ses på side 197 i kataloget. Det fremgår
heraf, at maleriet oprindeligt farvemæssigt stod i gæld til “The
Pink Studio”, som Matisse malede tidligere samme år. De to
billeder har endda samme størrelse. Yderliger resultater af
undersøgelsen kan læses i kataloget.
Rød overmaling
Efter at de oprindelige farver var tørre, malede Matisse dem
over med venetiansk rød, som er et jernoxyd-baseret pigment. De
underliggende farvelag kan ses, når man står tæt på lærredet -
ikke på reproduktioner. Lagene giver billedet en tredimensional
karakter. Ved omridsene af møblerne kan man i øvrigt se den
underliggende maling.
Denne undersøgelse har ført til en dybere forståelse af Matisses
arbejdsmetoder, som hidtil til en vis grad har været baseret på
formodninger og kvalificerede gæt.
Værkets historie
I dag er Det røde atelier et nøgleværk, ikke bare i
Matisses kunst, men i europæisk modernisme. Men så positiv har
vurderingen bestemt ikke altid været. Oprindeligt var det et
bestillingsværk fra den russiske tekstilmagnat Sergei Shchukin.
Da han så værket nægtede han imidlertid høfligt at købe det.
Matisse forsøgte herpå at sælge det i London, New York, Chicago,
Boston og Düsseldorf i 1912 og 1913 uden held. Først i 1927 blev
det endeligt solgt til en privatmand. I dag er denne del af
historien uforståelig, men måske var Matisse for tidligt ude med
så radikalt et værk. Efter blandt andet at have været udstillet
på en eksklusiv natklub i London havnede det endeligt, hvor det
i dag hører hjemme, på MoMA i New York i 1949.
Vurdering
Det er helt enestående, at vi i de kommende måneder kan opleve
det ikoniske maleri “Det røde atelier” her i landet, og tilmed i
en spændende udstilling, der lader os komme helt tæt på Matisses
motiver og kunstneriske arbejdsmetoder.
Har man lyst til at gå i dybden med maleriet og de
kunstgenstande, der indgår i det, kan jeg på det varmeste
anbefale det spændende og fornemt illustrerede katalog, der
ledsager udstillingen. Her kastes minutiøst lys over det
fornemme detektivarbejde, som er udført af en række fremragende
kunsthistorikere. På forebilledelig vis føres vi trin for trin
gennem maleriets interessante historie og de kunstværker, der
indgår i det.
Går du kun til én kunstudstilling om året, er det nu, du skal
kende din besøgstid. Der kan gå årtier mellem udstillinger af en
sådan karat! Og så henvender den sig endda til det helt store
publikum. Udstillingen kan nemlig nydes af alle uden særlige
forkundskaber. Farverne alene vil kunne tryllebinde enhver. For
dem, der ønsker at gå et spadestik dybere, er det smukke katalog
som nævnt ikke til at komme uden om.
Efterskrift
Et af billederne fra “Det røde atelier” mangler på udstillingen,
nemlig “The Large Nude”. Det skyldes at maleriet efter Matisses
eget ønske er blevet destrueret af sønnen Jean Matisse. Efter
utallige tilretninger blev Matisse tilsyneladende aldrig
tilfreds med resultatet. Det må dog alligevel have haft en vis
betydning for ham, da der findes et foto af hele
Matisse-familien siddende foran det. Og så indgik det som nævnt
i atelierbilledet.
|