Kunstens kvinder tager ordet
“Efter stilheden - kunstens kvinder tager ordet”. Oversigtsfoto.
Fra venstre: Ursula Reuter Christiansen: “Ud i verden”, 1975. Olie på
lærred, 121 x 102 cm.
Ursula Reuter Christiansen: “Kvinder frem!”, 1971, olie-lak på masonit.
130 x 300 cm.
Et kig ind til afsnittet med værker af Kirsten Christensen. Hun bidrager
blandt andet med serien “Min Mor og Mig”.
Af Niels Lyksted
Kunstens kvinder er i fokus på SMKs nye udstilling Efter
stilheden - kunstens kvinder tager ordet. Her trækkes nogle
af kunsthistoriens mest markante kvindelige kunstnere frem i
lyset. Med afsæt i 1970ernes kvindefrigørelse sætter
udstillingen fokus på, hvordan kvinderne gemmen de sidste 100 år
har brugt kunsten for at skabe forandringer i verden.
Käthe Kollwitch
Rødstrømperne er altså
udstillingens omdrejningspunkt, men der var andre væsentlige,
kvindelige frontkæmpere før dem. Hermed tænker jeg ikke mindst
på tyske Käthe Kollwitch (1867-1945), som formentlig er den mest
betydelige kunstner af dem alle på udstillingen. Hun satte
allerede under og efter første verdenskrig fokus på Berlins
mange fattige familier med gribende tegninger, litografier og
raderinger. På SMK’s udstilling er hun rigt repræsenteret med
mange dystre grafiske arbejder. Blandt dem den ikoniske
antikrigsplakat Nie wieder Krieg, 1924.
Den markerede 10-årsdagen for første verdenskrigs udbrud,
hvor der var demonstrationer over hele Tyskland. Plakaten er
siden blevet brugt igen og igen, ikke mindst i fredsbevægelserne
i 1970’erne og 1980’erne. Den personlige håndskrift på plakaten
deles af en kvindes opstrakte arm, der angiver rytmen for,
hvordan de tre ord skulle råbes under demonstrationen. Det er
lige som at være der selv!
Adler Petersen
Og så tager vi springet frem
til udstillingens hovedfokus: de danske kvindebevægelser for
40-50 år siden. De var absolut relevante og opfordrede til
radikal nytænkning, hvad angår hvordan kvindernes rolle burde
være. Budskaber, der også er relevante i dag. Men hvad med den
kunstneriske værdi, holder den også i dag? Et af hovedværkerne
fra dengang Lene Adler Petersens
Tingene, din historie, befri dig for tingene, 1976,
falder unægtelig tamt ud i dag. Der er tale om en installation,
som består af alt fra brosten, trælægter, en rygende ruin til
husholdningssager, hverdagsting og forbrugsgoder.
Inspirationen til installationen er naturligvis Eugène
Delacroix’s berømte maleri Friheden fører folket på
barrikaderne (1830). Det historiske maleri hylder
Julirevolutionen i Paris i 1830 og viser som bekendt en
kvindeskikkelse, der med blottet bryst og trikoloren hævet fører
borgerne over barrikaderne og de faldne. Se det var et
mesterværk! Alligevel bryster SMK sig over, at det for første
gang siden 1976 er muligt at gense værket. Rødstrømper fra
dengang vil måske glæde sig over gensynet, men hvad med de unge?
Nutidens kvindelige kunstnere befinder sig på et langt højere
kvalitetsniveau.
Smil i en krigszone
En anden af
rødstrømpebevægelsen frontkæmpere fra dengang, Kirsten
Christensen, er repræsenteret med billedfortællinger
Min Mor og Mig. Den handler om hendes uhyrlige oplevelser på
et hospital og et psykiatrisk plejehjem, hvor hendes mor var
bosiddende de sidste år af sit liv. En gruopvækkende fortælling,
men uinteressant rent kunstnerisk. Hvad kunne Käthe Kollwitch
ikke have fået ud af dette tema?
En dansk nutidig kvindelig kunstner hæver sig betydeligt over de
gamle rødstrømper. Det drejer sig om Simone Aaberg Kærns
installation Smil i en krigszone, 2006. Den handler om
hendes rejse til det krigshærgede Afghanistan. Kern insisterer
på dialog og frihed på tværs af grænser, og at Himmelrummet skal
være frit og åbent for alle.
Ægteskab og fri abort
Udstillingens højdepunkter finder man efter min opfattelse
primært blandt de udenlandske kunstnere. Hanna Höch sætter
ægteskabet til debat med værket Bruden (Pandora),
1924-27. Her beskrives indgåelse af ægteskab
som en begivenhed præget af falske forventninger, indespærring,
bekymringer, forliste muligheder og frygt, måske særligt for
kvinden.
Og hvad med portugisiske Paula Rego, der i 8 s/h raderinger
viser kvinder i en tilstand af smerte og lidelse, mens de
gennemlever en abort. Serien medvirkede heldigvis til, at
kvinderne i Portugal fik ret til fri abort i 2007 trods den
katolske kirkes modstand.
Blandt de senest tilkomne udenlandske kunstnere på udstillingen
er Tabita Rezaire, der med den imponerende og farverige
videocollage Deep Down Tidal går til angreb på myten om
cyberspace som et universelt og frit rum. Det sker med
inddragelse af havfruer, havguder, slangeguder og hellige
vandånder. Se selv!
Shirin Neshat
Min favorit på udstillingen er iranskfødte Shirin Neshat, som i
dag bor i USA. Herfra har hun i mange år fokuseret på sine
medsøstre, der lever under det totalitære præstestyre i Iran. På
det seneste har hun også kastet sig over folk over hele verden,
som lever i eksil. Det sker i serierne The Home of My Eyes,
2015, og Land of Dreams, 2019. På SMKs udstilling har
man mulighed for at se to af hendes tidlige videoinstallationer
Rapture og Turbulent. De vises begge med to
samtidige projektioner i hvert deres lokale. Dvs. at mændenes og
kvindernes verdener fremstår som totalt adskilte, idet vi -
anbragt midt i rummet - ser kvindernes verden på den ene væg og
mændendes på den modsatte. Sådan er dynamikken mellem mænd og
kvinder i et samfund, der er styret af strenge regler og tabuer.
Shirin Neshat fortjener ubetinget en soloudstilling i Danmark.
En på mange måder interessant og tankevækkende udstilling om
problematikker, der desværre forekommer evigtgyldige, men
forhåbentlig aldrig bliver det. Omdrejningspunktet er
rødstrømpebevægelsen, men det er de internationale kvindelige
kunstnere, der står stærkest.
Se den!
Statens Museum for Kunst: “Efter stilheden -
kunstens kvinder tager ordet” præsenterer over 130 hovedværker
skabt af 18 markante danske og internationale kvindelige
kunstnere fra 1920erne og frem til i dag. Vises frem til den 21.
november 2021.
|
Da mormor smed bh’en og blev rødstrømpe, udarbejdede Lene Adler Petersen
installationen “Tingene, din historie, befri dig for tingene”, 1976.
Samlet for første gang siden da. Et kuriosum i dag. Nutidens kvindelige
kunstnere er langt mere talentfulde.
Käthe Kollwich er på udstillingen repræsenteret med antikrigsplakaten
“Nie wieder Krieg”, 1924. Litografi, 94 x 68,5 cm.
Plakaten markerede 10-årsdagen for første verdenskrigs udbrud, hvor der
var demonstrationer over hele Tyskland.
Bemærk den personlige håndskrift på plakaten, hvor de tre ord deles af
en kvindes opstrakte arm.
Derved angives rytmen for, hvordan der skulle råbes under
demonstrationen.
Med brug af dobbeltprojektion i de to videoinstallationer “Rapture” og
“Turbulent” fokuserer Shirin Neshat
på polariteten, men også på dynamikken mellem mænd og kvinder i et
samfund, der er styret af strenge regler og tabuer.
Foto fra “Rapture” (Ekstase), 2000. Videoinstallation med to
projektioner, s/h 13 min.
Den portugisiske billedkunstner Paula Rego beskæftiger sig med
kønsbaseret diskrimination og kvinderettigheder.
Her et temaet illegale aborter i Portugal.
Otte s/h raderinger viser kvinderne i en tilstand af smerte og lidelse,
mens de gennemlever en abort.
Hendes pinefulde og ensomme situation understreges af de få genstande,
der skaber det intime rum, hun befinder sig i. “Abortion Series”, 1999.
Hanna Höch: “Bruden” (Pandora), 1924-27. Olie på lærred. 114 x 66 cm.
På Hanna Höchs maleri er selve brylluppet blevet forbandelsens æske.
Gommen står som en stivnet samfundsstøtte på lykkens piedestal, og
bruden, der har kastet
sin buket, ser usikkert på med med sit store, naive dukkehoved.
Tabita Rezaire: “Deep Down Tidal” er en essayistisk videocollage, der
sampler billeder, tekst og lyd.
Rezaire går til angreb på myten om cyberspace som et universelt og frit
rum.
Hun skaber en kritisk forbindelse mellem den transatlantiske rute for
trekantshandelen, som i kolonitiden
blev besejlet af handelsskibe, og så de fiberkabler, der udgør
internettets struktur, og som
i dag følger de samme ruter hen over havbunden. Foto fra videoen.
Simone Aaberg Kærn: “Smil i en krigszone”, 2006. Installation med
variable mål.
Kærn fløj fra Danmark til Kabul i det krigshærgede Afghanistan sammen
med en fotograf i et lille propelfly.
Filmværket dokumenterer den tre måneder lange rejse. Kern insisterer på
dialog og frihed på tværs af grænser.
Himmelrummet skal være frit og åbent for alle.
Simone Aaberg Kærn i samtale med en journalist ved pressevisningen.
Tekst og fotos
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
25. august 2021
|