Konrad Mägi
Det gådefulde maleri
Konrad Mägi. “Norsk landskab med et fyrretræ”, 1908-1910. Olie på
lærred. Art Museum of Estonia.
Der er ikke blot tale om et symbolsk landskab, men også et
fantasilandskab.
Af Niels Lyksted
Det vrimler i øjeblikket med udstillinger, der med rette
fokuserer på kunstnere, som ufortjent er gået i glemmebogen.
Senest: Suzanne Valadon, Bertha Wegmann og Sonia Delaunay. Denne
gang er det endda en mandlig kunstner, nemlig estiske Konrad
Mägi.
Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke har hørt om Mägi tidligere.
Ønsker man en mere omfattende indføring i den nationalt berømte
kunstner, er eneste mulighed på bibliotek.dk et katalog på
estisk fra 1969. Den mulighed måtte jeg imidlertid give afkald
på af sproglige årsager. Til gengæld byder GL STRAND i de
kommende måneder på et fornemt overblik på den glemte kunstner
med udstillingen Konrad Mägi – Det gådefulde maleri. Her
kan man få hele 75 udvalgte værker at se af den
bemærkelsesværdige kolorist.
Pioner
Konrad Mägi (1878-1925) anses
som en pioner inden for det moderne maleri i Estland. Hans
kunstneriske karriere spænder over blot 20 år, men vidner om en
kunstner, der tog de internationale strømninger og stilarter til
sig og brugte dem på en både uhæmmet og meget personlig måde til
at finde dybt ind i landskabets og maleriets kerne.
Mägi stod oprindelig i gæld til impressionismen og fauvismen,
som fik stor betydning for hans brug af farver. Fra 1918 var det
imidlertid i ekspressionismen, han hentede inspiration fra. Det
gælder både med hensyn til hans landskabsmalerier og
figurkompositioner. Heller ikke her sluttede hans kunstneriske
udvikling. En tur til Italien førte til en mere neddæmpet
farveskala. Landskabsbilleder suppleredes nu med billeder af
blomster og portrætter. De smukkeste kvindelige modeller blev
gengivet i art nouveau stil.
Motiver
Mägi bosatte sig i flere
omgange i Paris, hvor han stiftede bekendtskab med værker af
malere, som blandt andre Kandinsky og Gauguin - kunstnere han
siden er blevet sammenlignet med. Men det var hjemme i den
nordiske naturs stilhed og ensomhed, at han malede de gådefulde
landskaber, der kendetegner ham som kunstner. Typiske motiver
for Mägi var marker og enge under en himmel spaltet af rastløse
skyformationer. Hertil kommer kystlinjer, søer, bjerge og skove
badet i en nærmest psykedelisk farveæstetik.
I stedet for at gengive den virkelige verden var Mägi optaget af
at indfange oplevelsen, følelsen og stemningen af landskabet.
Det samme afspejler sig i hans portrætter. Også her kan man
komme i tvivl, om det er motivet eller baggrunden, der
interesserer ham.
Udstillingen
Der er tale om en retrospektiv
udstilling, som begynder med den tidlige og vigtige periode i
Norge (1908-1910), hvor Mägi fandt sig selv som kunstner og
malede sine symbolistiske landskaber. Herpå gælder det malerier
fra Estland (1913-1924), hvor hans stil udviklede sig fra det
lette post-impressionistiske over til en mere abstrakt og
Kandinsky-lignende farvepalet. Der afsluttes med malerier fra
Italien (1921-1922), hvor både Venedig og Capri lagde motiv til
hans pensel og sene produktive periode.
Vurdering
Jeg troede efterhånden, at
hver en sten var blevet vendt, når det gælder det moderne
maleris udvikling i begyndelsen af 1900-tallet. Men man kan
altså tage fejl. Og heldigvis for det. Udstillingen Konrad
Mägi – Det gådefulde maleri supplerer på bedste vis billedet
af de dynamiske år, hvor kunstverdenen gik amok i den ene isme
efter den anden. Og her har vi en kunstner af format, der ikke
slavisk fulgte en bestemt retning, men som hentede inspiration
fra flere af dem og som brugte de nye ideer til at udvikle sin
helt personlige stil. Ikke underligt var han særdeles populær i
sit hjemland Estland - og er det fortsat.
Overraskende er det, at Mägi er blevet totalt overset
internationalt. Men det bliver der heldigvis rettet op på nu med
udstillinger i flere lande. Finland var foregangslandet, og
senest følger Danmark trop. Og mon ikke også andre lande vil
vise interesse. I hvert fald er det grundlæggende arbejde gjort
med at udbrede kendskabet til Mägi via en glimrende bog om den
estiske kunstner. Den er udgivet på engelsk, men her i landet
forsynet med et sammendrag på dansk i relation til den aktuelle
udgave af udstillingen.
Troede du, at du viste alt om de modernistiske strømninger, vil
du blive positivt overrasket og klogere, hvis du aflægger GL
STRANDS nye udstilling et besøg. Kan varmt anbefales!
Udstillingen
“Konrad Mägi – Det gådefulde maleri” er en co-produktion mellem
Art Museum of Estonia og Kunstforeningen GL STRAND. I
forbindelse med åbningen holder udstillingens kurator, Pilvi
Kalhama, foredrag om Mägis korte, men bemærkelsesværdige liv og
virke, og sætter ham i relation til samtidige internationale
hovednavne inden for modernismen som Wassily Kandinsky, Paul
Klee m.fl. Ledsagende bog med titlen “Konrad Mägi – Det
gådefulde maleri” / Konrad Mägi – “The Enigma og Painting”.
|
Oversigtsfoto. Fra
højre: tidlige symbolistiske landskabsbilleder fra Norge, Nikolai Tricks
portræt
af Konrad Mägi og et kig ind i salen, der viser Mägis portrætter og
billeder af blomster.
Portræt af Konrad Mägi
udført af vennen Nikolai Trick i 1908. Olie på lærred, 99,5 x 81 cm.
Man får indtryk af, at Mägi var lidt af en outsider gennem hans
kropsholdning og placering i billedet.
Det var han også!
Tre estiske landskaber med markante skyformationer i nærmest
psykedeliske farver.
Konrad Mägi: “Landskab
på Saaremaa”, ca. 1913. Olie på masonit, 55,3 x 72,2 cm.
Den udstrakte himmel er gengivet på en uortodoks pointillistisk måde, og
felterne
i den nederste del er malet med tykke stiliserede og tydelige
penselsstrøg.
En dristig sammenstilling af to eller måske flere stilarter.
Fem portrætter af
Konrad Mägi. Yderst til højre bag søjlen tre blomstermotiver.
Tre landskaber ved Pühäjärv Sø, Estland. Fra
omkring 1918-21.
Bemærk den Kandinsky-lignende farvepalet.
Konrad Mägi: “Kanal i Venedig”, 1922-23. Olie
på lærred, 63,5 x 59,7 cm.
Farveholdningen og motivet kan minde om J.F. Willumsens billeder fra
Venedig.
Tre sene portrætter
fra Capri, Italien.
Konrad Mägi: “Landskab ved Saadjärv søen”, Estland, 1923-24.
|