Af Niels Lyksted
Jens Adolf Jerichau (1890-1916) på Louisiana! Det havde jeg ikke
lige set komme. Men der er naturligvis en god forklaring på
dette. Museets stifter, Knud W. Jensen, orienterede sig nemlig
oprindeligt mod den danske modernisme, inden Beuys og Warhol
gjorde deres entré på museet. I mange år blev publikum faktisk
mødt af Jerichaus store maleri Offerfesten. Mennesker søger
varsler. Opus III,
når de trådte ind i den smukke gamle villa, der i dag er
indgangen til Louisiana.
Trods et imponerende talent opnåede Jerichau aldrig at blive en
hovedfigur i dansk kunsthistorie. Dertil var hans liv for kort.
Jerichau var nemlig kun 25 år, da han begik selvmord. Hertil
kommer, at udstillingerne af hans værker var ganske få.
Alligevel har Jerichau fået stor betydning for internationalt
anerkendte, danske kunstnere som Asger Jorn (1914-73) og Per
Kirkeby (1938-2018). Og det er netop derfor, at Louisiana har
satset stort på denne udstilling. Godt tænkt!
Personlige kriser
Jerichaus
liv var præget af store personlige kriser, som det fremgår af
Louisiana Revys temanummer. Her fremhæves primært hans seksuelle
orientering og omgivelsernes reaktioner herpå. Var han
heteroseksuel, homoseksuel eller biseksuel? Det bliver
formentlig aldrig afklaret. Han viste det i hvert fald ikke
selv. Forskere mener i dag at kunne finde bevis på både det ene,
det andet og det tredje, når de analyserer udvalgte værker.
Karakteristisk for mange af Jerichaus værker er i hvert fald de
androgyne, mandlige og kvindelige personer, som hyppigt indtager
hovedrollen på hans store figurkompositioner.
Men lad os starte med begyndelsen. Som navnet antyder var Jens
Adolf Jerichau ud af en kunstnerslægt. Han blev opkaldt efter
sin bedstefar, billedhuggeren Jens Adolf Jerichau, og hans
bedstemor var malerinden Elisabeth Jerichau-Baumann. Desuden var
både hans far og hans onkel malere.
Jerichau blev uddannet på Kunstakademiet i København, hvor han
gik sammen med Axel Salto (1889-1961), der i dag er en
internationalt anerkendt kunstner.
Debuten fandt sted på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1914, og
året efter rejste Jerichau til Sydfrankrig, hvor han blandt
andet malede en serie markante landskaber. De var stærkt
influeret af tysk ekspressionisme. Ikke mindst Emil Nolde synes
at have været en stor inspirationskilde.
Kunsthistoriens mestre
Jerichau
adskilte sig markant fra samtidens modernister. Han var helt sin
egen. Mens kollegerne forblev inden for det sikre modernistiske
felt, hvor motiverne var drænet for indhold, og de store
fortællinger bandlyst, var det modsatte tilfældet for Jerichau.
Hans motivverden var fx inspireret af de store fortællinger fra
Biblen, Dantes Den guddommelige komedie og Platons filosofiske
værker.
Jerichaus kunstneriske forbilleder var primært kunstnere fra
Renæssancen som Rafael, Michelangelo og Veronese, men hertil kom
nogle af samtidens store kunstnere som Cézanne, van Gogh og
Gauguin. Kort før sin død stiftede Jerichau bekendskab med Pablo
Picasso (1881-1973). Picasso inviterede endda Jerichau med på en
rejse til Bretagne for at de kunne male sammen, en invitation
Jerichau ikke desto mindre takkede nej til. Forslaget om et
arbejdsfællesskab markerede imidlertid, at Picasso havde fået
øje på hans ganske særlige talent.
Fra 1912 og frem til sin død fire år senere arbejdede Jerichau i
et stadigt mere accelererende tempo og i stadigt større
formater. Der var tale om lutter figurkompositioner, som
vekslede mellem monumentale udsagn og mere ekstatiske anslag.
Selv om Jerichau var stærkt inspireret
af renæssancemalerne, tog han altid afsæt i sin egen tid og sin
egen situation. Han fortabte sig ikke i den græske oldtid, men
malede sig tværtimod lige ind i sin danske samtid. Det var selve
eksistensen, det gjaldt. Der var ikke tale om drømmebilleder,
men om sindbilleder.
Penslen og Pistolen
Som nævnt fokuserer Louisiana
Revy primært på Jerichaus seksualitet. Men der er langt flere
interessante ting at berette om Jerichau. Jeg savner fx en
gennemgribende analyse af hans værker. Hvorfor malede han, som
han gjorde? Hvordan blev værkerne til? Og hvad påvirkede ham?
Svarene herpå finder jeg til gengæld i rigt mål i Mikael Wivels
omfattende værk om Jerichau, Penslen og Pistolen. Et
digert værk på næsten 500 sider. Og ikke en side for meget! Den
mand er en gudsbenådet fortæller, så man lader sig
betingelsesløst rive med time efter time. Jo, Wivel ved en
masse. Han har studeret Jerichau gennemgående i mange år, og
formidlingen er helt i top. Bogens kvaliteter gælder ikke blot
teksten, men i høj grad også billedsiden. Masser af
illustrationer i stort format suppleret med et hav af
detailbilleder. De benyttes ikke blot til kapiteladskillelse,
men er et nyttigt supplement, specielt når det gælder Jerichaus
store figurkompositioner. For det kan være vanskeligt at se alle
de maleriske kvaliteter i de store værker trods bogens
betydelige format.
To parallelle liv
Fra Wivels bog erfarer vi, at
der var langt mere på spil end Jerichaus seksualitet. Han levede
to parallelle liv
– et professionelt og et
emotionelt. Kunsten var dynamoen, mens familielivet var en
bremseklods. Og følelseslivet var ikke blot et spørgsmål om en
anderledes seksuel orientering. Indtil sin død havde Jerichau
nemlig et tæt forhold til en noget ældre kvinde, der havde fire
børn. Jerichau var dybt berørt, da hun brød med ham, så måske
var dette en medvirkende årsag til hans selvmord.
Et andet og væsentligt problem for Jerichau var relationen til
moderen. Han ønskede desperat at blive accept som den, han var.
Her synes problemet at være
borgerskabets moral. For det første var forholdet til den
omtalte kvinde problematisk. For det andet var det var upassende
at have for tætte relationer til andre mænd
– selv om forholdene kun var af
platonisk art.
Læs bogen, se udstillingen!
Hvor titlen på Wivels bog er
kort og kontant, er titlen på Louisianas udstilling mere
kryptisk. Vil mangler nemlig anden del af udsagnet. Det sidste,
Jerichau skrev i sin skitsebog, var karakteristisk for ham
storladent og drømmende: ”De store tider er inde – og en skøn
kunst venter os.”
Det samme kan siges om Louisianas udstilling. Der er stor kunst
i vente! Men man bør læse bogen først, hvis man vil have det
fulde udbytte af udstillingen. Den fortjener det. Der kan gå
mange år, før vi atter får mulighed for at opleve en så
omfattende udstilling af den markante, danske kunstner, så benyt
lejligheden!
Louisiana: “J.A. Jerichau - De store tider er inde”. Vises frem
til den 6. marts 2022. Udstillingen er kurateret af Mathias
Ussing Seeberg, museumsinspektør på Louisiana.
Den præsenterer i alt 143 værker af J.A. Jerichau (heraf 98
malerier).
Seneste udgave af Louisiana Revy, 62. årgang. Nr. 1, fungerer
som katalog til udstillingen.
Strandberg Publishing. Mikael Wivel: “Penslen og Pistolen -
Maleren Jens Adolf Jerichau”. Uhyre velskrevet og medrivende.
Omfang: 480 sider, fornemt illustreret.
Ikke til at komme uden om! Pris: 399,95 kr. Udgivet i 2019.
|