En hyldest til kærligheden og friheden
Værk af Dorothy Iannone med dansk islæt:
The Heroic Performance of Pastor Erik Bock, 1980.
Videoskulpturen omhandler den danske sognepræst, som hun dannede par med
i en årrække.
Akryl på træ samt monitor med videoindslag. Værket præsenteres her af
udstillingens kurator Tine Colstrup.
Af Niels Lyksted
Dorothy
Iannone??? Indrømmet, hende havde jeg aldrig hørt om, før jeg
aflagde Louisiana et besøg. Den amerikanske kunstner har endda
boet og arbejdet i Europa siden 1967. I dag har hun base i
Berlin. En forklaring kan imidlertid være, at Iannone ikke
tidligere har haft en solopræsentation på et museum i
Skandinavien.
Nu er
muligheden der for at stifte bekendskab den spændende kunstner,
som i hele sin karriere har hyldet hyldet kærligheden og
friheden i et fortællende univers af tekst og billeder.
Louisianas udstilling er endda retrospektiv og dækker over ikke
mindre end seks årtier. Og så rummer den tillige en række af
hendes hovedværker.
Lad os
indlede med at besvare spørgsmålet hvem er hun? Dorothy Iannone
er født 1933 i Boston, USA. Som nævnt har hun virket det meste
af sin karriere i Europa, og derfor kan man primært finde hendes
værker i samlingerne på museer som Centre Pompidou, Musée d'Art
Moderne de la Ville de Paris, Berlinische Galerie og Tate
Modern. I Danmark er hun er repræsenteret i Louisianas samling
med to grafiske værker. Trods sin høje alder er Iannone stadig
aktiv som kunstner - omend hun primært beskæftiger sig med
mindre formater.
Centrale temaer
Frihed, frigjort
seksualitet, den ekstatiske forening med den anden og eros
i allerbredeste forstand er centrale temaer i Dorothy
Iannones arbejde. Ofte tager værkerne direkte afsæt i hendes
eget liv og oplevelser, men de trækker i lige så høj grad på et
væld af historiske og litterære referencer i en sammenvævning af
det personlige og det mytologiske.
Dorothy Iannone beskæftiger sig i
særlig grad med historiske skildringer af kærlighedsrelationer,
sex, ekstase, frihed og eksistens på tværs af tid, kulturer og
religioner. Der er masser af referencer til antikken, græske
vaser, ægyptisk kunst, romersk-pompejanske vægmalerier, indisk
kama sutra og tantra, islandske sagaer, kristendom, buddhisme,
verdenslitteratur og filmhistorie.
Hovedværker
Louisianas udstilling
rummer, som titlen angiver, primært arbejder på papir, hvilket i
dette tilfælde omfatter tegninger og grafik. Hertil kommer
enkelte malerier, cut-out-figurer og tre af kunstnerens
originale videoskulpturer. Tre farvestrålende frihedsgudinder,
som Iannone skabte til The High Line i New York i 2018, indgår
som vægmalerier.
Blandt
hovedværkerne i udstillingen findes de to fortællinger The
Story of Bern (Or) Showing Colors, 1970, og The
Icelandic Saga, 1978, 1983, 1986. Førstnævnte handler om
censur, der har været et genkommende fænomen for kunstneren på
grund af hendes erotiske værker.
The Icelandic Saga
er en kærlighedshistorie, der handler
om den stormende forelskelse mellem Dorothy Iannone og den
schweiziske kunstner Dieter Roth. De to dannede par i en
årrække, og Roth indgår som figur i mange af Iannones værker.
Centralt i
udstillingen er også værket A Cookbook, 1969. Bogen er
– klassisk Iannone – rig på detaljer, sanselighed og
kønspolitiske statements, der både serveres salt, surt, bittert
og med umami og forførende sødme i hendes livtag med kogebogen
som et klassisk format.
Vurdering
En overraskende og
anderledes udstilling med en kunstner, der fortjener større
opmærksomhed. At hun havde problemer med fortidens
pornografilovgivning er uforståeligt i dag. Iannones fokus på
eros og kønsorganer kan næppe forarge nogen. Dertil har hun
tilsat for meget humor, som i øvrigt er et vigtigt og
gennemgående element i udstillingen. Under pressevisningens
sidste del smuttede en gruppe børn ind på udstillingen. De
morede sig herligt. Så tag bare børnebørnene med!
"Dorothy Iannone, Louisiana on
Paper" vises frem til den 11. september.
Udstillingen ledsages iflg. Louisiana af et rigt illustreret
katalog med en tekst af den italienske kunsthistoriker Barbara
Casavecchia samt tekster af Dorothy Iannone selv.
Kataloget var desværre ikke klar til pressevisningen.
|
Dorothy Iannone: People, 1966/67.
Cut-out-figurer bl.a. Ginger Rogers & Fred Astaire, George Harrison og
Charlie Chaplin.
Dorothy Iannone indledte karrieren med
abstrakte motiver på papir.
Her er hun på vej til det figurative. "Jewel", 1967. Olie på lærred, 97
x 130 cm.
De erotiske scener forekommer næsten
piktogramagtigt forenklede og udspringer
af historiske skildringer på tværs af tid, kulturer og religioner. Her
Ta(Rot) Pack, 2016.
Værket består af 54 tegninger fra 1968/69, som er kopieret på begge
sider af kartonark.
Mange værker har karakter af 'graphic
novels', hvor håndskrevne tekster og billeder tilsammen
fortæller historierne – bramfrit og med humoren indlejret i både
sproglige og billedmæssige detaljer.
Her: "The Story of Bern (or) Showing Colors", 1970.
Dorothy Iannones værker hviler på et
solidt fundament af historiske skildringer
af kærlighedsrelationer, sex, ekstase, frihed og eksistens på tværs af
tid, kulturer og religioner.
Her ses "The Next Great Moment in History is Ours", 1970. Serigrafi, 73
x 102 cm.
Værket præsenteres af udstillingens kurator Tine Colstrup.
Blandt hovedværkerne i udstillingen er
videoskulpturen "I Was Thinking of You", 1975.
Værket viser en kvinde på korset (kunstnerens selv), der får en orgasme.
Videoskulpturen blev beskyldt for at være pornografi - ikke blasfemi.
Værket præsenteres her af udstillingens kurator Tine Colstrup.
"I Was Thinking of You", 1975.
Fotogravering på papir, 75,5 x 44,6 cm.
Der er tale on screen shots fra videoen af samme navn. Billederne viser
Dorothy Iannones orgasme.
Værket var en gave til Louisianas stifter, Knud W. Jensen, fra
kunstneren.
Iannone havde bemærket hans fascination af videoskulpturen.
Tre farvestrålende frihedsgudinder, som
Iannone skabte til The High Line i New York i 2018, indgår som
vægmalerier.
"My Liberties: Blonde, Red & Blue", 2019. Akryl på væg.
|