En hyldest til kærligheden og friheden


Værk af Dorothy Iannone med dansk islæt: The Heroic Performance of Pastor Erik Bock, 1980.
Videoskulpturen omhandler den danske sognepræst, som hun dannede par med i en årrække.
Akryl på træ samt monitor med videoindslag. Værket præsenteres her af udstillingens kurator Tine Colstrup.


Af Niels Lyksted

Dorothy Iannone??? Indrømmet, hende havde jeg aldrig hørt om, før jeg aflagde Louisiana et besøg. Den amerikanske kunstner har endda boet og arbejdet i Europa siden 1967. I dag har hun base i Berlin. En forklaring kan imidlertid være, at Iannone ikke tidligere har haft en solopræsentation på et museum i Skandinavien.

Nu er muligheden der for at stifte bekendskab den spændende kunstner, som i hele sin karriere har hyldet hyldet kærligheden og friheden i et fortællende univers af tekst og billeder. Louisianas udstilling er endda retrospektiv og dækker over ikke mindre end seks årtier. Og så rummer den tillige en række af hendes hovedværker.

Lad os indlede med at besvare spørgsmålet hvem er hun? Dorothy Iannone er født 1933 i Boston, USA. Som nævnt har hun virket det meste af sin karriere i Europa, og derfor kan man primært finde hendes værker i samlingerne på museer som Centre Pompidou, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Berlinische Galerie og Tate Modern. I Danmark er hun er repræsenteret i Louisianas samling med to grafiske værker. Trods sin høje alder er Iannone stadig aktiv som kunstner - omend hun primært beskæftiger sig med mindre formater.

Centrale temaer
Frihed, frigjort seksualitet, den ekstatiske forening med den anden og eros i allerbredeste forstand er centrale temaer i Dorothy Iannones arbejde. Ofte tager værkerne direkte afsæt i hendes eget liv og oplevelser, men de trækker i lige så høj grad på et væld af historiske og litterære referencer i en sammenvævning af det personlige og det mytologiske.

Dorothy Iannone beskæftiger sig i særlig grad med historiske skildringer af kærlighedsrelationer, sex, ekstase, frihed og eksistens på tværs af tid, kulturer og religioner. Der er masser af referencer til antikken, græske vaser, ægyptisk kunst, romersk-pompejanske vægmalerier, indisk kama sutra og tantra, islandske sagaer, kristendom, buddhisme, verdenslitteratur og filmhistorie. 

Hovedværker
Louisianas udstilling rummer, som titlen angiver, primært arbejder på papir, hvilket i dette tilfælde omfatter tegninger og grafik. Hertil kommer enkelte malerier, cut-out-figurer og tre af kunstnerens originale videoskulpturer. Tre farvestrålende frihedsgudinder, som Iannone skabte til The High Line i New York i 2018, indgår som vægmalerier. 

Blandt hovedværkerne i udstillingen findes de to fortællinger The Story of Bern (Or) Showing Colors, 1970, og The Icelandic Saga, 1978, 1983, 1986. Førstnævnte handler om censur, der har været et genkommende fænomen for kunstneren på grund af hendes erotiske værker. 

The Icelandic Saga er en kærlighedshistorie, der handler om den stormende forelskelse mellem Dorothy Iannone og den schweiziske kunstner Dieter Roth. De to dannede par i en årrække, og Roth indgår som figur i mange af Iannones værker.

Centralt i udstillingen er også værket A Cookbook, 1969. Bogen er – klassisk Iannone – rig på detaljer, sanselighed og kønspolitiske statements, der både serveres salt, surt, bittert og med umami og forførende sødme i hendes livtag med kogebogen som et klassisk format. 

Vurdering
En overraskende og anderledes udstilling med en kunstner, der fortjener større opmærksomhed. At hun havde problemer med fortidens pornografilovgivning er uforståeligt i dag. Iannones fokus på eros og kønsorganer kan næppe forarge nogen. Dertil har hun tilsat for meget humor, som i øvrigt er et vigtigt og gennemgående element i udstillingen. Under pressevisningens sidste del smuttede en gruppe børn ind på udstillingen. De morede sig herligt. Så tag bare børnebørnene med!

"Dorothy Iannone, Louisiana on Paper" vises frem til den 11. september.
Udstillingen ledsages iflg. Louisiana af et rigt illustreret katalog med en tekst af den italienske kunsthistoriker Barbara Casavecchia samt tekster af Dorothy Iannone selv
. Kataloget var desværre ikke klar til pressevisningen.


Dorothy Iannone: People, 1966/67.
Cut-out-figurer bl.a. Ginger Rogers & Fred Astaire, George Harrison og Charlie Chaplin.

Dorothy Iannone indledte karrieren med abstrakte motiver på papir.
Her er hun på vej til det figurative. "Jewel", 1967. Olie på lærred, 97 x 130 cm.


De erotiske scener forekommer næsten piktogramagtigt forenklede og udspringer
af historiske skildringer på tværs af tid, kulturer og religioner. Her Ta(Rot) Pack, 2016.
Værket består af 54 tegninger fra 1968/69, som er kopieret på begge sider af kartonark.


Mange værker har karakter af 'graphic novels', hvor håndskrevne tekster og billeder tilsammen
fortæller historierne – bramfrit og med humoren indlejret i både sproglige og billedmæssige detaljer.
Her: "The Story of Bern (or) Showing Colors", 1970.


Dorothy Iannones værker hviler på et solidt fundament af historiske skildringer
af kærlighedsrelationer, sex, ekstase, frihed og eksistens på tværs af tid, kulturer og religioner.
Her ses "The Next Great Moment in History is Ours", 1970. Serigrafi, 73 x 102 cm.
Værket præsenteres af udstillingens kurator Tine Colstrup.


Blandt hovedværkerne i udstillingen er videoskulpturen "I Was Thinking of You", 1975.
Værket viser en kvinde på korset (kunstnerens selv), der får en orgasme.
Videoskulpturen blev beskyldt for at være pornografi - ikke blasfemi.
Værket præsenteres her af udstillingens kurator Tine Colstrup.


"I Was Thinking of You", 1975. Fotogravering på papir, 75,5 x 44,6 cm.
Der er tale on screen shots fra videoen af samme navn. Billederne viser Dorothy Iannones orgasme.
Værket var en gave til Louisianas stifter, Knud W. Jensen, fra kunstneren.
Iannone havde bemærket hans fascination af videoskulpturen.


Tre farvestrålende frihedsgudinder, som Iannone skabte til The High Line i New York i 2018, indgår som vægmalerier.
"My Liberties: Blonde, Red & Blue", 2019. Akryl på væg.

Tekst og fotos: Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
28. maj 2022