Den europæiske palet
Af Niels Lyksted
Formentlig kender de færreste kunstinteresserede i dag maleren
og billedhuggeren Kasper Heiberg (1928-1984). Og det til trods
for, at han modtog såvel Eckersberg- og Thorvaldsen medaljen -
de to mest prestigefulde udmærkelser en kunstner kan opnå i
Danmark. Alligevel husker nogle ham måske for en række stort
tænkte offentlige udsmykninger som fx Thisted Gymnasium og
Skjoldhøjkollegiet i Århus. I dag er de fleste af Kasper
Heibergs udsmykninger enten forsvundet eller i forfald, og hans
eksperimenterende malerier i rumlig form vises sjældent, selv om
de var banebrydende og står usvækket den dag i dag. SMK har
nogle af dem - i magasinet!
Størst betydning i sin samtid fik Heiberg måske som
kunst-teoretiker. I tråd med tidens idealistiske strømninger
mente han, at kunsten skulle være en naturlig og givende del af
menneskets hverdag. Hans egne udsmykninger skulle understrege
forholdet mellem kunstværk og sted, og derigennem berige
opfattelsen af stedet.
Netop nu er Heiberg atter aktuel. Det skyldes genudgivelsen af
bogen ”Den Europæiske Palet” fra 1975, som er en afhandling
udarbejdet i forbindelse med et 3-års stipendie på
Kunstakademiet. Heri undersøgte Heiberg farven med noget, der
minder om videnskabsmandens og kulturhistorikerens blik.
Utallige paletter
Men hvordan skriver man om fænomenet farve? Kan man overhovedet
sætte ord på, hvad farve er og gør? Heibergs metode er først og
sidst den opmærksomme, systematiske iagttagelse, fastholdt i
korte og enkle sætninger, der på én og samme gang har en
videnskabelig og poetisk sprogtone. Han iagttager farverne
omkring sig, om det er bilens farver, tøjets, naturens,
maleriernes, menneskehudens eller neglelakkernes.
Heiberg studerede fx biler i forskellige københavnske gader og
registrerede, hvordan farver tager sig forskelligt ud i Nordens
og Sydens lys. Samlebegrebet for Heibergs omgang med farverne er
“palet”, defineret som en “samling farver, der opfattes
samtidigt”. En af dem er den europæiske palet (bogens titel).
Det er en ren palet, der har sort, hvid og blandingen af grå som
sine grundfarver, og så bliver alle andre farver en slags
klatter eller tilføjelser.
I den europæiske tradition er tendensen at opfatte “farve” som
det, der afviger fra sort og hvidt. I den orientalske tradition
er det anderledes: Farverne giver hinanden kontur uden den sorte
stregs mellemkomst. Iflg. Heiberg er den europæiske palet en
arkitektur, mens den orientalske palet er en dans.
Der er utallige paletter i Heibergs univers. I
impressionisternes er jordfarver bandlyst. Det grå bliver bliver
smukkere i Hammershøis palet. Cobra-gruppens palet er den samme
som papegøjens: alle kulører bruges ensartet. Paul Klees palet
af ensidigt varme eller ensidigt kolde farver giver en virkning
af helt tæt på.
Heiberg ikke bare kortlægger farverne, han beskriver også deres
udtryk og virkning. Hvad gør de ved os? Hvad kan de fortælle os
om vores væsen og smag og præferencer og passioner?
Faksimile
Originaludgaven af bogen er som nævnt fra 1975, hvilket gør det
muligt at konstatere, om brugen af farver udvikles over tid
eller om den fastholdes. Bilernes farveholdning er nærmest
uforandret: nuancer af grå suppleret med enkelte røde modeller
(sidstnævnte er der endda blevet færre af). Anderledes forholder
det sig med neglelak. Dengang var den røde tone den absolut
dominerende. Det er den langtfra i dag, hvor alle farver er
gængse. For år tilbage skulle kvindernes undertøj være
laksefarvet. Siden blev farverne (uskylds) hvid eller sort, når
det skulle være lidt mere frækt. Også på dette område er alle
farver nu tilladt. Tankevækkende! De mange dagligdags eksempler
i Heibergs bog får læseren til at se anderledes på omgivelserne!
I den oprindelige udgave af Den europæiske palet var hver
enkelt af de 638 eksemplarer et unikum. Det skyldes, at der i
hver enkelt bog blev indsat fire sider med håndlakerede
farveprøver. Så vidt er man ikke gået med hensyn til
genudgivelsen. Her har man valgt at trykke Heibergs eget
eksemplar af bogen som faksimile - altså uden ændringer. Dermed
hænger bogens form og indhold bedst sammen. Mange af
farveeksemplerne er nemlig som anført tidstypiske. Ikke at det
gør noget. Der kan gå sport i af finde tilsvarende eksempler i
dag. Moden og brugen af farver har i mange tilfælde ændret sig
markant. Men metodikken er stadig brugbar. En informativ,
tankevækkende og anderledes udgivelse.
Kasper Heiberg: Den europæiske palet. 160 sider, illustreret.
Pris: 299,95 kr.
De første biler var som regel flerfarvede. Først efter anden verdenskrig
slog det helt igennem med monokrome biler.
Der er ikke sket den store udvikling i de seneste knap 50 år, når det
gælder farvevalget til biler.
“De grå blir smukke i hænderne på den, der elsker gråt”.
To fugle og bambus svæver på kineseren Kang Nings (1950) værk udført på
papir med tusch og farve.
|