Grafisk vokseværk

Et kig ind i Kastrupgårds største udstillingssal. Fra venstre mod højre:
tre linoleumssnit af Alexander Tovborg, seks fotogravurer af Trine Søndergaard og seks litografier af Frederik Næblerød.

Af Niels Lyksted

Kastrupgårdsamlingen er et statsanerkendt museum, hvis opgave det er at indsamle det bedste af den danske grafik, der hvert år produceres. Værkerne erhverves ved fondsstøtte eller donationer. Det er i årenes løb blevet til tæt på 7.000 grafiske værker udført af mere end 500 forskellige kunstnere. Museet rummer derfor en af landets største samlinger af grafik fra 1940erne og frem til i dag. 

Den årlige tilvækst har givet museet vokseværk, der naturligvis skal udstilles til glæde for museets gæster. Det sker netop nu med en ny udstilling, der meget passende har fået titlen Vokseværk. Blandt kunstnerne er bl.a. Julie Sass, Emily Gernild, Alexander Tovborg, Anne Torpe, Trine Søndergaard og mange flere. Min umiddelbare vurdering er, at den danske grafiske produktion fortsat er i en rivende udvikling og på et højt niveau. 

Verdens største litografi
Ikke blot kvaliteten af de grafiske værker imponerer, det gør værkernes størrelse også. Ved indgangen til udstillingen præsenteres vi således for ikke mindre end verdens største farvelitografi, som Lars Nørgård har skabt i samarbejde med Christian Bramsen hos det legendariske Atelier Clot, Bramsen og Georges i Paris. Værket har meget naturligt fået titlen The French Clot-nection. Det består af 12 separate tryk opklæbet på lærred. Hele værket måler 194 x 264 cm. Lars Nørgård er kendt for et kraftfuldt, abstrakt og ekspressivt udtryk, hvor også farven spiller en afgørende rolle. Dette fornægter sig ikke i mammut-værket.

Tovborg imponerer
Knap så stort, men med en størrelse ud over det sædvanlige inden for grafikken, er Alexander Tovborgs Mammon (the symbol has resurrected the system). Det er et håndkoloreret træsnit - og dermed et unikaværk - med målene 280 x 180 cm. Tovborg udstiller tillige tre linoliumsnit, hvor lyset reflekteres elegant i guld- og sølvfarvede partier. Det havde jeg ikke ligefrem ventet inden for den genre, der normalt har et mere rustikt præg.

Mens vi er ved de større værker skal også nævnes et imponerende værk af Julie Sass med titlen Black Fog Rising. Det er sammensat af fire grafiske blade. Billedet er en del af en større serie mindre værker, der i udstillingen omkranser det centrale værk.

Kviums efterår

Og så er Kvium tilbage med et efterårsbillede med titlen Fall piece. Det er et litografisk værk fra 2020. En anden af de gode gamle er Kasper Eistrup, der bidrager med to collageagtige litografier, Rahbeks Alle og La Diavolessa, begge fra 2021.

Sidst, men ikke mindst, bør fremhæves Pierre Alechinskys fire grafiske tryk Griseri á Minuit fra 2019. Jo, den 93-årige belgier er stadig i fineste form. Og det er Kastrupgårds kontinuerlige arbejde med at indsamle primært ny dansk grafik også. “Vokseværk” er i høj grad et besøg værd!

Kastrupgårdsamlingen: “Vokseværk” vises frem til den 29. september 2021.
Der er gratis adgang.



Lars Nørgaard har skabt verdens største farvelitografi i samarbejde med Christian Bramsen hos
det legendariske Atelier Clot, Bramsen og Georges i Paris. Værket måler 194 x 264 cm
.


Alexander Tovborgs “Mammon (the symbol has resurrected the system)”.
Det er et håndkoloreret træsnit - og dermed et unikaværk - med målene 280 x 180 cm.


Julie Sass: “Black Fog Rising” er sammensat af fire grafiske blade.

Fire grafiske tryk af Pierre Alechinsky med titlen “Griseri á Minuit” fra 2019.

Seks litografier uden titel af Frederik Næblerød.

“Fall piece” af Kvium fra 2020.

Kasper Eistrup: to collageagtige litografier “Rahbeks Alle” og “La Diavolessa” fra 2021.


Tekst og fotos
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
21. august 2021