Af Niels
Lyksted
Kastrupgårdsamlingen er et statsanerkendt museum, hvis opgave
det er at indsamle det bedste af den danske grafik, der hvert år
produceres. Værkerne erhverves ved fondsstøtte eller donationer.
Det er i årenes løb blevet til tæt på 7.000 grafiske værker
udført af mere end 500 forskellige kunstnere. Museet rummer
derfor en af landets største samlinger af grafik fra 1940erne og
frem til i dag.
Den årlige tilvækst har givet museet vokseværk, der naturligvis
skal udstilles til glæde for museets gæster. Det sker netop nu
med en ny udstilling, der meget passende har fået titlen
Vokseværk. Blandt kunstnerne er bl.a. Julie Sass, Emily
Gernild, Alexander Tovborg, Anne Torpe, Trine Søndergaard og
mange flere. Min umiddelbare vurdering er, at den danske
grafiske produktion fortsat er i en rivende udvikling og på et
højt niveau.
Verdens største
litografi
Ikke blot kvaliteten af de
grafiske værker imponerer, det gør værkernes størrelse også. Ved
indgangen til udstillingen præsenteres vi således for ikke
mindre end verdens største farvelitografi, som Lars Nørgård har
skabt i samarbejde med Christian Bramsen hos det legendariske
Atelier Clot, Bramsen og Georges i Paris. Værket har meget
naturligt fået titlen The French Clot-nection. Det består af 12
separate tryk opklæbet på lærred. Hele værket måler 194 x 264
cm. Lars Nørgård er kendt for et kraftfuldt, abstrakt og
ekspressivt udtryk, hvor også farven spiller en afgørende rolle.
Dette fornægter sig ikke i mammut-værket.
Tovborg
imponerer
Knap så stort, men med en
størrelse ud over det sædvanlige inden for grafikken, er
Alexander Tovborgs Mammon (the symbol has resurrected the
system). Det er et håndkoloreret træsnit - og dermed et
unikaværk - med målene 280 x 180 cm. Tovborg udstiller tillige
tre linoliumsnit, hvor lyset reflekteres elegant i guld- og
sølvfarvede partier. Det havde jeg ikke ligefrem ventet inden
for den genre, der normalt har et mere rustikt præg.
Mens vi
er ved de større værker skal også nævnes et imponerende værk af
Julie Sass med titlen Black Fog Rising. Det er sammensat
af fire grafiske blade. Billedet er en del af en større serie
mindre værker, der i udstillingen omkranser det centrale værk.
Kviums efterår
Og så er Kvium tilbage med et efterårsbillede med titlen Fall
piece. Det er et litografisk værk fra 2020. En anden af de
gode gamle er Kasper Eistrup, der bidrager med to collageagtige
litografier, Rahbeks Alle og La Diavolessa, begge
fra 2021.
Sidst, men ikke mindst, bør fremhæves Pierre Alechinskys fire
grafiske tryk Griseri á Minuit fra 2019. Jo, den 93-årige
belgier er stadig i fineste form. Og det er Kastrupgårds
kontinuerlige arbejde med at indsamle primært ny dansk grafik
også. “Vokseværk” er i høj grad et besøg værd!
Kastrupgårdsamlingen: “Vokseværk” vises frem til den 29.
september 2021.
Der er gratis adgang.
|