Beretning fra en analfabet
Østafrikanske og europæiske traditioner mødes
Michael Armitage: “The Promised Land” viser en scene fra
kunstnerens hjemby, Nairobi, og de politiske demonstrationer,
der opstod i kølvandet på det Kenyanske parlamentsvalg i 2017.
Tåregas bølger gennem billedet, mens et par pigeben dingler fra
en altan - en reference til en 9-årig pige, der blev dræbt af et
vådeskud. I forgrunden holder marcherende mænd et banner med en
liggende nøgen kvinde - et klassisk motiv, der fremstiller
kvinden som et massivt objekt for mandens begær.
Til højre for billedet hænger Eduard Manets “Kejser Maximilians
henrettelse” (1867).
To billeder med hvidt tågeslør, der repræsenterer hhv. tåregas
og krudtrøg.
|
Af
Niels Lyksted
Den britisk/kenyanske kunstner Michael Armitage (f. 1984) er
næppe kendt af mange her i landet. Det vil derfor være nyttigt
med en kort introduktion. Armitage arbejder i spændingsfeltet
mellem østafrikanske og europæiske traditioner i et billedsprog,
der der har visse lighedspunkter med Paul Gauguins. Her blandes
politiske begivenheder, popkultur, sociale medier, folklore,
personlige oplevelser med mytisk ladede og drømmeagtige
billeder.
Armitage arbejder både i Nairobi og i London. Inspiration til
motiver henter han i Østafrika. Her udarbejdes de første
skitser, som siden videreudvikles til store formater i studiet i
London. Armitage benytter sig ikke af traditionelle lærreder,
men arbejder på Lubugu: et tekstilagtigt materiale med en lang
tradition i Uganda. Det er fremstillet af bark fra figentræer,
som forarbejdes ved at blive sat i blød, banket og tørret. Det
får huller og grove fordybninger, når det strækkes stramt ud, og
det giver en kunstnerisk udfordring, som Armitage mestrer fuldt
ud. Det er på dette organiske materiale, at Armitages univers
former sig som et landskab af rige og fortættede fortællinger.
Europæisk tradition
For os europæere virker Armitages afrikansk inspirerede billeder
mærkeligt nok bekendte - der er ligefrem noget déjà vu over dem.
Vi finder nemlig inspiration fra Titian, Goya, Manet, Gauguin,
Van Gogh og Schiele i Armitages kompositioner, motiver og
farvesammensætninger.
På Glyptotekets udstilling sættes Armitages værker på spændende
vis op mod museets hovedværker fra den franske samling som
Éduard Manets Kejser Maximillians henrettelse (1867),
Berthe Morisots Ammen (1880) og Paul Cézannes Badende
kvinder (1898/1902). Hertil kommer oldgamle ægyptiske dyr i
granit og bronze samt antikke marmorskulpturer, der bl.a.
fortæller myterne om guden Apollon og Kong Juba II af Numidien.
Refeksionsrum
Michael Armitage betegner udstillingen som et refleksionsrum: Et
univers, hvor oldtidens ikonografi og den kunsthistoriske kanon
går i dialog med os selv, vores kulturarv og den politiske
samtid, vi i dag lever i. Han formulerer det således: “Maleri er
en måde at tænke noget igennem, forsøge at forstå en oplevelse
eller en begivenhed lidt bedre og forsøge at kommunikere en del
af et problem videre til andre”.
Og der er nok at reflektere over, når Armitage blander
forskellige kulturer og epoker, og henter inspiration helt
tilbage på antikken. Men altid uden at miste synet af aktuelle
nyhedsmedier og politik fra sit fødeland Kenya.
Det er første gang, vi kan opleve en solo-udstilling med Michael
Armitages værker i Norden. Udstillingen viser en række af hans
hovedværker samt helt nye værker indlånt fra både private
samlere og prominente institutioner. Udstillingen er kurateret i
tæt samarbejde mellem Ny Carlsberg Glyptotek og kunstneren selv.
Evaluering
Normalt er det at foretrække, at se udstillinger kurateret af
fagfolk. Men denne udstilling, der er kurateret af en
billedkunstner, får os til at opleve velkendte kunstværker på en
helt ny måde. Det er naturligvis altid spændende at gense
Glyptotekets fantastiske samlinger af franske mesterværker og
ikke mindst oldtidskunsten, men i dette tilfælde kan man opleve
dem på en helt ny måde. Jeg selv har tilbragt langt mere tid
foran hvert enkelt værk, end jeg ellers ville have gjort ved et
traditionelt museumsbesøg. Her går der en sport i at opdage
Michael Armitages utraditionelle og spændende valg af
sammenstillinger. Lad os få flere at denne type udstillinger.
Den absolut bedste i serien hidtil!
Ny Carlsberg Glyptotek: “Michael Armitage - Beretning fra en
analfabet” vises frem til den 17. oktober 2021. Udstillingen
vises på øverste etage i Henning Larsen-bygningen. Til
udstillingen er udarbejdet et katalog, der på bedste vis tegner
et billede af kunstneren og hans spændende tilgang til opgaven
som kurator af den utraditionelle udstilling.
|
Den britisk/kenyanske kunstner Michael Armitages værker er
forførende, farvestrålende og drømmeagtige, men skønheden er
ambivalent. For bag den indbydende overflade kommer andre
billeder til syne - motiver, der behandler Kenyas til tider
barske virkelighed: politisk undertrykkelse, vold og ekstrem
social og økonomisk ulighed. For Armitage er skønhed en
kunstnerisk strategi, der lokker øjet til at se ting, det
normalt undviger.
|
Fra højre mod venstre. Michael Armitage: “Baikoko at the Mouth
of the Mwachema River”, 2016. Olie på Lubugo-barkklæde. 200 x
330 cm. Paul Gauguin: “Hyrdepige fra Bretagne”. Olie på lærred.
71,5 90,5 cm. Chelenge Van Rampelberg: “To the World’s New
Soul”, 1997. Træ. 110 x 45,8 x 31,5 cm.
Armitages værk minder meget om Gauguins flade farvefelter,
slyngede rytmer og mønstrede former. Men fortællingen er
anderledes. Her gælder det kvinder, der udfører en østafrikansk
stærk seksualiseret dans, som den tanzanianske regering forbød
på grund af dansens “hedenske” associationer og provokerende
udtryk.
|
Chelenge Van Rampelberg er udstillingens eneste samtidskunstner.
Hun bor i Nairobi og har været til stor inspiration for
Armitage. “To the World’s new Soul” (1997) viser et gennemgående
træk i kunstnerens værker: familien og den stærke moderfigur:
graviditet og fødsel samt relationen mellem mor og barn,
gengivet her som en kvinde, der føder dét, der ligner en
elefantbaby. I baggrunden ses Armitages “Hope”, (2017). Olie på
Lubugu-barkklæde. Her føder en kvinde et æsel i stedet for et
barn. Æslet refererer til landarbejdernes daglige dont og er via
en blodig navlestreng forbundet til sin mor, der sidder på hug.
Hun er selv offer for den hårde og inkompetente fødselshjælp,
der tilbydes de fattige.
|
Chelenge Van Rampelberg: “To the World’s New Soul”, 1997.
Detalje.
|
Michael Armitage: “Anthill”. Onde ånder i skikkelse af ældre
nøgne kvinder flyver ud af mægtige myretuer. Motivet tager
udgangspunkt i forestillingen om den hysteriske, farlige og
seksualiserede kvinde, som i dag fortsat bruges til at
retfærdiggøre udførelsen af eksorcisme på kvinder i Tanzania.
2017.
Olie på Lubugo-barkklæde. 220 x 170 cm. Bemærk sammensyningerne
og de dybe rids i klædet.
Billedet er nærmest 3-dimensionalt.
|
Michael Armitage: “Sun Wukong in Gachie” (2015) er placeret blandt
ægyptiske antikke genstande, der forestiller hybrider mellem dyr og
mennesker. Til højre ses en falkefinks (romersk?) i kalksten. Abekongen
på maleriet henviser til det kinesiske indtog i Afrika, der har skabt
infrastrukturelle forbedringer, men forarmet lokale producenter.
|
Michael Armitage: “Kampala Suburb” (Udsnit). 2014. Olie på
Lubugu-barkklæde. 196 x 150 cm. To nøgne mænd kysser og rører ved
hinanden. Kontakten er sensuel og intens.
Og risikoen, de løber, bliver helt tydelig i billedets stedsspecifikke
titel.
I Ugandas hovedstad, Kampala, er homoseksualitet, lige som i resten af
landet, stadig forbudt og kan potentielt føre til straf på livstid.
|
I Michael Armitages “Mangroves Dip” ses en sort mand i færd med at dyppe
en hvid kvinde i vand. Bademotivet er velkendt i vestlig kunst, men hos
Armitage er scenen samtidig en konkret reference til de dele af Kenyas
kyster, hvor sexturisme er vidt udbredt. Her køber hvide kvinder sex af
sorte mænd.
Til højre ses en romersk Apollon skulptur i marmor.
|
Til venstre ses to romerske Apollon skulpturer. Til højre Cézannes
“Badende kvinder”
(ca. 1900). Olie på lærred, 73 x 92 cm.
Maleriet befinder sig i samme rum som Michael Armitages “Mangroves
Dip”.
To vidt forskellige badescener.
|
Tekst og fotos: Niels Lyksted
Kunstnyt.dk 10. juni 2021
|