Af Niels Lyksted
Det går i den rigtige retning, men for langsomt, hævder
kunsthistorikeren og forfatteren Eva Pohl, når det gælder
præsentationen af vores kvindelige kunstnere på landets
kunstmuseer. Det gælder såvel solo- som gruppeudstillinger. Pohl
underbygger sine påstande med statistiske oplysninger, så det er
ikke til at komme uden om. På den anden side har vi i de senere
år kunnet glæde os over en lang række fremragende udstillinger
her i landet med talentfulde, kvindelige kunstnere - danske
såvel som udenlandske.
Det hele begyndte med Statens Museum for Kunsts to banebrydende
udstillinger Sonja Ferlov Mancoba og Anna Ancher i
2019. Herefter tog Nivaagaard og Louisiana over med hhv.
Historier om mødre og Mor! Livets begyndelse for ikke
at forglemme Louisianas Fantastiske kvinder - surreale
verdener. I 2021 satte Nivaagaard velfortjent fokus på
Anette Harboe Flensburg, og Olivia Holm Møller blev præsenteret
i fint selskab med Jorn og Willumsen på Gl. Strand.
Senest har vi kunnet glæde os over Louisianas Pia Arke. Drøm
og fortrængning for slet ikke at tale om Glyptotekets
relancering af vores formentlig største danske billedhugger
Anne Marie Carl-Nielsen. Og så havde jeg nær glemt SMKs
aktuelle udstilling Efter stilheden - kunstens kvinder tager
ordet.
Manglende ligestilling
Helt galt står det altså ikke til. Dr.phil og mag.art i
kunsthistorie Lennart Gottlieb skriver endda i sin nye bog
Identitet, at kvinderne har fået for stor
opmærksomhed (mere herom senere). Men der er stadig mange danske
kvindelige kunstnere, som fortjener større anerkendelse. Det får
de nu i Eva Pohls spændende storværk Gennembrud. Kvinder i
dansk kunst fra 1600-tallet til i dag. Om baggrunden for
kvindernes manglende gennemslagskraft anfører hun kvindernes
traditionelt ringe uddannelsesmuligheder og manglende accept.
Hertil kommer kvindernes stilling i et patriarkalsk samfund.
De få kvinder, der fik held med at skabe en kunstnerisk
karriere, kom primært fra økonomisk og socialt stimulerende
familier. Dvs. fra de øvre sociale lag, der havde tid og
ressourcer til kunst. Desuden skulle de kunne frigøre sig fra
datidens indsnævrende forestillinger om, hvad kvinder kan.
Først i 1888 fik kvinder retten til undervisning ved
Kunstakademiet på den tilknyttede Kunstskole for kvinder. Skolen
var et vigtigt trin på vej mod uddannelse og senere anerkendelse
som seriøst arbejdende kunstner.
En egentlig ligestilling kom først så sent som i 1924. Da blev
det nemlig muligt for kvinder at tegne efter nøgenmodel i samme
lokale som deres mandlige kolleger. En interessant oplysning i
bogen er i øvrigt, at det ikke var politikerne, men kvindernes
mandlige kolleger, der spændte ben for ligestillingen.
Den første happeningkunstner
Til min store overraskelse finder vi den første kvindelige
happeningskunstner allerede i 1841. Det var Bolette Puggaard
(1798-1847). I anledning af rejsegildet for Thorvaldsens Museum
lod hun den franske frihedsfane, Trikoloren, veje øverst på
museets tagkonstruktion som en protest mod kongemagten. Med
denne aktion ville hun markere, at det skulle være et folkeligt
museum.
En tilsvarende aktion fandt sted i 2019, da Hesselholdt &
Mejlvang anbragte en stor hvid blomsterkrans og hvide flag ved
skulpturen af sejrsgudinden Viktoria på Thorvaldsens Museums
tag. De gav deres værk titlen Flag of Truce, hvilket
betyder parlamentærflag, våbenstilstand og borgfred. Aktionen
var naturligvis en homage til Bolette Puggaard.
Elisabeth Jerichau-Baumann
En af de kvindelige kunstnere, der får en mere fremtrædende
præsentation, er Elisabeth Jerichau-Baumann (1819-1881). Hun
fremhæves for sine dristige og sanselige kvindeskildringer, der
ikke holder sig tilbage fra fremstilling af fysisk nærvær og
kropsligt udtryk. Baumanns fascination af kvindekroppen er
tydelig. Hun anses derfor at være foregangskvinde for det
kropslige gennembrud i den feministiske kunst i 1970erne.
Anna Ancher
Wilhelm Kyhns tegne- og maleskole for kvinder (1863-1895) var
stort set eneste mulighed for kvinder til at uddanne sig som
kunstner på den tid. Kyhn havde over 70 elever, hvoraf
hovedparten fik en professionel karriere. Alligevel er de
færreste kendt i dag. En enkelt undtagelse er Anna Ancher, som
Kyhn anbefalede at stoppe karrieren som maler, da hun blev
gravid.
Heldigvis var Anna Anchers forældre en trofast støtte, når det
gjaldt pasning af datteren Helga. Hertil kom, at Anna Ancher som
en selvfølge blev medlem af kunstnerkolonien på Skagen. Og her
er vi ved noget afgørende. Af største betydning for kvinderne
var, at de indgik i grupper eller kollektiver, hvor man
understøttede hinanden. Det gjaldt ikke blot på Skagen, men også
på Fyn.
Set i dagens optik står Anna Ancher absolut ikke skyggen af sine
mandlige kolleger, ægtemanden Michael Ancher og P.S. Krøyer.
Tværtimod, hun var den mest selvstændige, frie og fremadskuende
af dem. Især var hendes anvendelse af lysets energi og stærke
farver banebrydende, når hun skildrede mennesker, rum og
landskaber.
Next stop: Bruun Rasmussen
Blandt Fynbomalerne er det naturligvis ikke muligt at komme uden
om Anna Syberg, som får en fyldig omtale. Hende kan vi i øvrigt
få mulighed for at stifte nærmere bekendtskab med på Den
Hirschprungske Samling fra den 15. juni til den 12.
september 2022. Særligt fokus er der selvfølgelig på Olivia
Holm-Møller, surrealisterne Franciska Clausen og Rita
Kernn-Larsen, Sonja Forlov Mancoba og Else Alfelt. Sidstnævnte
får vi endda præsenteret ved en stor soloudstilling på Arken fra
19. marts til 11. september 2022.
Så længe behøver vi ikke at vente med at gå på opdagelse blandt
de bedste, kvindelige kunstnere. Når Bruun Rasmussen åbner for
gennemsynet til årets juleauktioner, torsdag den 25. november,
vises et overflødighedshorn af de kunstnere, som er omtalt i
bogen.
Vurdering
Dr.phil og mag.art i kunsthistorie Lennart Gottlieb hudfletter i
sin nye bog Identitet museer og kunsteksperter, der i de
senere år har været særligt optaget af tidens priviligerede
emner: kvindelige kunstnere, identitetssøgen, dansk
kolonihistorie og antiracisme. Særlig fokus har han på Bertha
Wegmanns portræt af Marie Krøyer, som en række fonde købte til
Den Hirschprungske Samling for ikke mindre end 3,1 mio. kr. Det
hidtil dyreste maleri for en kvindelig, dansk maler.
Den unge pige på portrættet har gennem tiden været heftigt
kritiseret for at være tuttenuttet, lolita-agtigt, indsmigrende,
sødladen, facil, frivol, flirtende osv. Og jeg indrømmer gerne,
at kvaliteten af maleriet efter mine begreber absolut ikke står
i rimeligt forhold til prisen, men giv de kvindelige kunstnere
en chance. Måske skulle Lennart Gottlieb læse Eva Pohls bog
Gennembrud, inden han nedgør de kvindelige malere
yderligere.
Jeg har i hvert fald fået lyst til at studere dem nærmere. Bogen
er uhyre velskrevet og sætter et velfortjent fokus på en stor
gruppe kvinder i dansk kunst, som ufortjent har stået i skyggen
af deres mandlige kolleger. Nu bliver de trukket frem i lyset,
så vi omsider kan få et mere nuanceret billede af en vigtig, men
indtil nu næsten forbigået, del af den danske kunsthistorie.
PS! Den Hirschprungske Samling sætter fokus på Bertha Wegmann
med udstillingen
At male på mange sprog fra den 16. februar til den 29. maj
2022.
Eva Pohl: “Gennembrud. Kvinder i dansk kunst fra 1600-tallet til
i dag”.
Velskrevet og fornemt illustreret. Indbundet. 304 sider. Pris:
399,95 kr.
Bag storværket står Strandberg Publishing.
|