Af Niels Lyksted
Mesteren, monsteret og myten
er titlen på en ny biografi om Paul Gauguin (1848-1903). Altså
endnu en #MeToo-bog var min første indskydelse. Men den er
heldigvis langt mere end det!
Bogen er skrevet af en Gauguin-ekspert, som i de senere år har
gennemført en omfattende forskning om den kontroversielle
kunstner - og så er forfatteren tilmed dansker! Bag bogen står
nemlig kunsthistorikeren Flemming Friborg, der fra 2002-17 var
direktør for Ny Carlsberg Glyptotek. Han har derfor om nogen
haft museets omfattende samling af Gauguin-værker tæt inde på
livet - endda en række af kunstnerens absolutte hovedværker.
Københavns betydning
At det er en dansker, der står bag udgivelsen, sikrer en
indgående beskrivelse af Paul Gauguins forhold til Danmark.
Relationen er nemlig langt mere interessant, end mange
biografier lader ane. Traditionelt forbigås Gauguin ophold i
København (1884-1885) med en kort omtale, der som oftest
udelukkende har negativ karakter. Men det var langt fra
tilfældet. Friborg tillægger endog tilknytningen til Danmark en
væsentlig betydning for Gauguins kunstneriske udvikling. Det var
imidlertid ikke den danske kunstverden, der fascinerede ham.
Tværtimod! Gauguin havde ikke meget tilovers for den nationale
malerkunst. Han opfattede den som gammeldags og reaktionær.
Oldnordisk Museum
Friborg vurderer, at det var af største betydning for Gauguins
karriere, at han fattede stor interesse for Oldnordisk Museum,
som var forløberen for Nationalmuseet. Her fik Gauguin nemlig
øjnene op for museets store samling af etnografica fra Sydhavet,
Nicobarerne og Java. Genstandene var hentet hjem af den danske
korvet Galathea på dens jordomsejling i 1845-47.
Hertil kom en fascination for et dansk bronzealdergravfund, hvor
liget var svøbt i huder, før det blev lagt i en udhulet
egetræskiste. Kisten inspirerede Gauguin til at skabe et skrin
af pæretræ med indlagte masker. Muligvis til at opbevare
malergrej, muligvis en gave til hustruen Mette. Havde den danske
malerisamling ikke gjort indtryk på Gauguin, så havde den danske
fortid i hvert fald.
Eksotiske København
Opholdet i København var også inspirerede for Gauguin på anden
vis. Han opfattede ligefrem byen som eksotisk. Især sneen
interesserede ham. Han malede vinterbilleder, men ærgrede sig
over, at det var for koldt til at arbejde udendørs i længere tid
ad gangen. Han opførte sig altså endnu som impressionisten, der
helst maler i fri luft direkte over for motivet, og de nye
omgivelser måtte udforskes. I alt blev det til 50
impressionistbilleder, tegninger, akvareller og fotografier. Det
korte ophold i København var altså en ret produktiv periode.
På lidt længere sigt blev det imidlertid et problem, at Gauguin
ikke forstod det danske sprog og derfor havde vanskeligt ved at
skaffe sig kontakter eller venner på egen hånd.
Karrieremulighederne i Danmark var altså begrænsede, og derfor
tog han med udgangen af maj 1885 til Paris, hvor planen var
hurtigst muligt at slå rigtigt igennem som kunstner.
Perioden i København er kun et enkelt nedslag i det omfatende
værk. Her får vi et omfattende indblik i Gauguins levned og dets
mange, ofte selvmodsigende, stemmer. Det sker i en række
tematiske essays over nøgleaspekter af kunstnerens arbejde.
Bogen er kronologisk opbygget med mange afstikkere. Hertil
kommer et bredt felt af æstetiske og tekniske standpunkter til
hans sidste, ambivalente eksistens i selvvalgt eksil i Fransk
Polynesien.
Monster
Friborg holder sig ikke tilbage, når det gælder Gauguins mindre
flatterende sider. Han skriver blandt andet: Der er ingen tvivl
om, at Gauguin var et ualmindeligt dumt svin. Bare spørg hans
mor! Betegnelsen monster passer afgjort også. Friborg advarer
dog mod udelukkende at fokuserer på natsiden. Og det er netop,
hvad der er en tendens til i disse år, efter at Gauguin fra
1930erne og frem blev kåret som modernismens mester og ligefrem
fik celebrity-status.
I dag vurderes han ganske anderledes - ikke mindst set i #MeToo
bevægelsens lys. Og her har Friborg en afgørende pointe. Gauguin
kunne nemlig ikke bare henvise til Polynesiens seksualmoral, for
han havde allerede i Frankrig haft intime forhold til to purunge
piger på blot 13 og 14 år, hvilket han endda skilter med i sin
kunst (se eksempler nedenfor).
Friborg har dog valgt konsekvent at afstå fra absolutte
vurderinger, hvilket der har været en klar tendens til, når det
gælder Gauguin. I stedet søger han hele tiden at se sagen fra
flere sider. Måske er det derfor, at Friborg undlader at
inddrage Glyptotekets nylige udstilling “Gauguin. Hvorfor er du
vred?”. Her blev der i høj grad sat fokus på den franske
kolonialisme og Gauguins seksualmoral i særdeleshed. Var den for
ensidig efter Friborgs opfattelse?
Vurdering
Under alle omstændigheder er Friborgs store værk uhyre spændende
læsning. Her vendes hver en sten, og mange nye facts ser dagens
lys. Bogen er uhyre velskrevet og illustreret på fineste vis.
Forfatteren antyder, at der er endnu flere forskningsresultater
på vej. De skal være særdeles velkomne.
I øvrigt er bogen smukt indrammet og kapitelinddelt af et
blomstermotiv på blå baggrund. Det stammer fra Gauguins lille
blad Le Sourire (Smilet), som han selv skrev og layoutede. Hans
kommentar til illustrationen var: Hvorfor lave roser og blade
som i virkeligheden? Dekoration rummer dog også megen poesi. Det
har han ganske ret i!
Flemming Friborg: “Gauguin - Mesteren, monsteret og myten”.
Omfang: 320 sider, rigt illustreret. Pris: 399,95
kr. Forlag: Strandberg Publishing.
NB! Med udstillingen Gauguin og hans venner sætter
Ordrupgaard fra 26. januar 2022 fokus på kredsen af kunstnere
omkring Gauguin i Bretagne, som forbindes med den såkaldte
Pont-Aven-skole. Det drejer sig blandt andre om Émile Bernard,
Paul Sérusier, Meijer de Haan, Charles Filiger og Jens Ferdinand
Willumsen.
|