Fra interiører til eksteriører
“Piano Nobile”, 2018. Olie på lærred, 190 x 325 cm.
Her er interiøret ikke afgrænset i siderne, og farvespektret er bredere og
livligere, sammenlignet
med de tidligere dukkehusagtige billeder.
Titlen spiller på det italienske ord for hovedetage i herskabelig
arkitektur, piano mobile, og på den mobile og flydende karakter af
rummet.
Af Niels Lyksted
Anette Harboe Flensburg markerer i år sin 60-års fødselsdag med
et markant skift, når det gælder valg af motiver. Det
dominerende motiv i hendes nyeste malerier er nemlig træer. Det
er dog ikke sådan, at hun ikke har malet træer tidligere, for
man har kunnet ane dem i de mennesketomme interiørers vindues-
og døråbninger. I de senere år har træerne gradvis fået en mere
fremtrædende rolle i interiørerne, og på de allerseneste
malerier er naturen og træerne kommet helt i fokus.
Nivaagaards udstilling har derfor meget naturligt fået titlen
Træerne findes.
Udstillingen viser ikke blot Anette Harboe Flensburgs seneste
værker. I anledning af den runde fødselsdag har det været
naturligt at skabe en retrospektiv udstilling. Den går 23 år
tilbage i tiden, idet de ældste værker blev malet i 1998.
Motiverne var dengang koncentriske cirkler, hvor man aner omrids
af grene. Få år senere dukker de velkendte interiører op.
Modeller
Hidtil har jeg ikke hidtil vidst, hvordan Anette Harboe
Flensburg skabte sine interiør-billeder med det karakteristiske
centralperspektiv og de markante farvevalg, men udstillingens
katalog kaster lys over sagen. Forklaring følger her: Harboe
Flensburg bygger dukkehusagtige modeller i sit atelier. I dem
lader hun plader danne vægge, og huller illuderer vinduer og
døre. Stykker af farvet plexiglas skaber det særlige farvespil i
rummene. Modellen stilles nu op i naturen, og først når
lysindfaldet er helt rigtigt, fotograferer Harboe Flensburg den.
Fotografiet bliver herefter udgangspunkt for hendes videre
arbejde. Motivet overføres ved hjælp af et grid - ikke en
projektor. Harboe Flensburg føler, at den gamle teknik giver
hende en større kunstnerisk frihed.
Naturens indtog
I de tidligste “dukkehusbilleder” som fx Karnap, 2004,
spiller naturen en meget begrænset rolle. Men med billedet
Beskrivelse uden sted fra 2010 får den ligefrem en
hovedrolle. Der er dog ikke tale om naturgengivelse som vore
guldaldermalere yndede, men en komposition som sammenkæder flere
naturoplevelser set igennem kunstnerens temperament. Og tilmed
uskarpt gengivet.
En markant større rolle får naturen i interiørbillederne fra
2018 og fremover. I særdeleshed i Knoglehegn, 2020, hvor
havens planter ses gemmen et vævet gardin med markerede
horisontale og vertikale linjer.
Træerne findes!
Og så er vi fremme ved Det døde birketræ, 2020, og
Trådskov I, 2020. Her findes træerne for alvor. Der er tale
om udgåede træer i skovlandskaber. Et dødt birketræ virker på
afstand helt hyperrealistisk, næsten som et foto. Går man tæt på
bliver det uldent. Motivets klarhed opløser sig, og det bliver
diffust. Det samme gælder Trådskov I.
Anette Harboe Flensburg finder det befordrende at arbejde i
serier, at belyse en tematik fra lidt forskudte vinkler. Så mon
ikke vi får flere naturbilleder med fokus på træer? En spændende
udvikling i Anette Harboe Flensburgs markante oeuvre. Og der kan
meget vel være nye motiver på vej. I hendes tilfælde er motivet
underordnet, det er den kunstneriske tolkning, der er det
altafgørende.
Endelig skal det nævnes, at udstillingen finder sted i museets
to nyrenoverede rum: den store Søjlesal og en tilstødende mindre
sal. I begge tilfælde er der et smukt ovenlys. Takket være
isolerende vinduer øverst, er der tillige en behagelig
temperatur i lokalerne. Og så kan man gennem ovenlysvinduerne
konstatere, at Træerne findes! En absolut
anbefalelsesværdig udstilling med en af vore meste betydelige
nutidige kunstnere.
Nivaagaards Malerisamling viser “Anette Harboe Flensburg.
Træerne findes” frem til den 26. september 2021. I forbindelse
med udstillingen har museet udgivet et katalog, der indeholder
tekster af Jeppe Priess Gersbøll, museumsinspektør ved Johannes
Larsen Museet, samt kunstkritiker og forfatter Mai Misfeldt.
Artiklerne kaster et nyt blik på Anette Harboe Flensburgs værker
og arbejdsproces.
|
“Vinter. Det lange hegn”, 2020. Olie på lærred, 190 x 325 cm. Anette
Harboe Flensburg har givet billedet en sprød klarhed.
Det skal føles som om, at det næsten ville forsvinde, hvis man pustede
på det. Som isblomster på en rude.
Anette Harboe Flensburg classic: “Karnap”, 2004. Olie på lærred, 80 x
130 cm.
Naturen spiller en tilbagetrukken rolle.
“Beskrivelse uden sted”, 2010. Olie på lærred, 80 x 120 cm. Her får
naturen ligefrem hovedrollen.
Anette Harboe Flensburg har en drøm om at udføre en udstilling som et
Gesamtkunstwerk bestående
af billeder, objekter og tekst. Den lille træskulptur til venstre i
billedet er måske en spæd begyndelse?
“Knoglehegn”, 2020. Olie på lærred, 180 x 275 cm.
Inspiration til billedet fik Anette Harboe Flensburg, da hun en
eftermiddag fik øje på nogle navrplanter i haven.
I det sene eftermiddagslys lignede de bladløse planter knogler.
Deraf ordet knoglehegn. Et vævet gardin med markerede vandrette og
lodrette linjer danner et gitterhegn.
Til venstre: “Det døde birketræ”, 2020. Olie på lærred.
På afstand er maleriet helt hyperrealistisk, næsten som et foto.
Går man tæt på, bliver det uldent, motivets klarhed opløser sig, det
bliver diffust.
Til højre to portrætter af Julian i modlys fra 2018. Olie på lærred 130 x
100 cm og 75 x 50 cm.
“Trådskov I”, 2020. Olie på lærred, 180 x 125 cm.
Anette Harboe Flensburg malede endnu et træstamme-maleri, fordi hun
syntes, at det er
befordrende at arbejde i serier og derigennem belyse en tematik fra lidt
forskudte vinkler.
Close up af “Trådskov I”, 2020.
Tekst og fotos
Niels Lyksted
Kunstnyt.dk
2. juli 2021
|