Sonia Delaunay på Louisiana


Sonia Delaunay var kortvarigt optaget af det figurative maleri, men dyrkede frem for alt farven
 i abstrakte kompositioner fra 1911 og frem til sin død i 1979, 94 år gammel.
“Bal Bullier”, 1913. Olie på lærred, 97 x 132 cm.
I den oprindelige fire meter brede udgave ses stadig antydninger af dansende skikkelser.
I denne mindre udgave er det kun farverne, der bevæger sig. Et helt abstrakt værk.

Af Niels Lyksted

Googler man navnet Delaunay er det Robert Delaunay, som dukker op først. Han blev født i Paris i 1885 og høstede stor anerkendelse i 1910’ernes Frankrig for sin banebrydende abstrakte billedkunst, der kombinerede fauvismens stærke farvebrug med kubismens betoning af geometriske figurer. Retningen blev kaldt orfisme eller simultanisme (en nærmere redegørelse for begrebet følger). Og nu nærmer vi os Sonia Delaunay (1885-1979). Robert blev nemlig gift med Sonia, og sammen udviklede de den banebrydende kunstretning.

Mens Robert Delaunay primært beskæftigede sig med billedkunst, supplerede Sonia Delaunay sit virke med design af beklædning. Og det er hendes eksperimenterende samarbejder inden for billedkunst og design, der fokuseres på i Louisianas Vestfløj. 

 

Hvem var Sonia Delaunay? 

Sonia Delaunay stammer fra en jødisk familie i Odessa. Forældrene bortadopterede hende til moderens velhavende bror i Skt. Petersborg. Her blev hendes opvækst præget af kunst, kunstbøger, undervisning i fransk, tysk og engelsk og ferierejser med familien rundt omkring i Europa. 

Som 18-årig tog hun til Karlsruhe i Tyskland for at gå på kunstskole, og et par år senere fortsatte hun til Paris for at uddanne sig yderligere og være tæt på de allernyeste strømninger i den moderne kunsts internationale kraftcentrum. 

I 1910 giftede Sonia sig med den jævnaldrende maler Robert Delaunay (1885-1941), og kunstnerparret arbejde tæt sammen i en løbende udveksling af kunstneriske ideer indtil Roberts tidlige død.

Sonia Delaunay dyrkede frem for alt farven i abstrakte kompositioner i maleri og design fra 1911 og frem til sin død i 1979, 94 år gammel. 

Simultanitet
Og så er tiden vist inde til en kort redegørelse for ægteparret Delaunays fælles kunstneriske projekt simultané eller på dansk: simultanitet. Der tale om et malerisk eksperiment, som var inspireret af kemikeren Michel Eugène Chevreul (1786-1889).

Chevreul opdagede, at side om side kan farver styrke eller svække eller på anden måde påvirke hinanden, idet den enkelte farve påfører den ved siden af sin komplementærfarve. Sonia forstod instinktivt, at hver enkelt farve har sit eget liv, og at de utallige farvekombinationer har deres eget udtryksfulde sprog. Nøgleordet blev simultané.

Farvernes dynamiske samspil blev fundamentalt for alt Sonia Delaunays arbejde, samtidig med at hun var optaget af samspillet mellem kunstarterne, særligt mellem tidens eksperimenterende lyrik og det abstrakte formsprog.

Udstillingen
Udstillingen præsenterer Sonia Delaunays produktion fra 1910’erne og frem til 1970’erne, og den fremhæver bredden i hendes simultane projekt. 

I første rum præsenteres vi for to af Sonia Delaunays tidligste malerier “Philomène” og “Portrait de Mme Minskaya” - begge fra 1907. Der er tale om to farvestærke, fladebaserede portrætter. Ved siden af dem hænger to store abstrakte malerier, som hun malede igennem 1950-70’erne. Sidst, men ikke mindst, udstilles en sportsvogn, som hun dekorerede i 1967. Hun var da 82 år gammel.

I den følgende afdeling præsenteres Sonia Delaunays produktion i 1910’erne, hvor hun for alvor udviklede sit simultane formsprog, og her vises også hendes arbejde med tekstildesign og mode i 1920’erne. 

I den næste store sal vises en lang række af Sonia Delaunays tekstildesigns med fokus på hendes 30-årige samarbejde med den hollandske designvirksomhed Metz & Co. Her kan man se de malede designs og de færdige tekstiler. Spændvidden er enorm. 

Gouache
Sonia Delaunay malede sine designs i gouache. Gouachefarver er vandbaserede, men på grund af sammensætningen af pigment, bindemiddel og fyldstof er farverne dækkende, modsat akvarelfarver. Farverne tørrer hurtigt og får en hel mat overflade, og det matte kendetegner stort set hele Delaunays produktion på tværs af medier.

Endelig peger udstillingen også på Sonia Delaunays store engagement og netværk i samtidens avantgardepoesi. Hun så et nært slægtskab mellem den maleriske og den sproglige abstraktion. Udstillingen inkluderer et eksperimenterende bogsamarbejde med den franske digter Blaise Cendrars fra 1913, såvel som senere udgivelser. 

Vurdering
En farverig og alsidig udstilling, hvor kunst og design på bedste vis går hånd i hånd. Jeg kunne godt have tænkt mig at se lidt flere af hendes tidlige værker. Allerhelst den fire meter store udgave af Bal Bullier, der viser overgangen til ren abstraktion. Læsere, der har samme ønske, vil jeg henvise til Tates omfattende katalog fra museets udstilling om Sonia Delaunay. Men en stor tak til Louisiana, der hermed viser hendes betydning for udviklingen af den moderne abstrakte kunst og ikke mindst for kunstens indflydelse på designkunsten. Som Sonia Delaunay selv udtrykte det: “Hvis maleriet er trådt ind i hverdagslivet, er det fordi kvinderne havde det på!

 Louisianas udstilling “Sonia Delaunay” vises frem til 12. juni 2022.
Til udstillingen er udgivet et katalog
i skikkelse af Louisiana Revy
med bidrag fra Tine Colstrup, Griselda Pollock, Anne Montfort-Tanguy,
Matteo de Leeuw-de Monti og Cécile Godefroy. 

Louisiana Channel har produceret interviews med kunstnere og designere
Sheila Hicks, Mette Winckelmann, Margrethe Odgaard og
Henrik Vibskov, som deler deres nutidige blik på Sonia Delaunays arbejde.


Oversigtsbillede fra udstillingen.


Sonia Delaunays praksis spænder over maleri, tekstildesign, beklædning, kostumer, reklamer og bogdesign.
Altid med stærke farver og farvekontraster i centrum. Oversigtsbillede fra udstillingen.

Sonia Delaunay: Kjole, ca 1926. Plisseret, grøn, hvid og sort. Installationsfoto fra udstillingen.


Værkstedsudstilling. I siderne udstilles forarbejder til tekstiltryk.
For enden ses et færdigt arbejde.
Man kan se på nogle af forarbejderne, at Sonia Delaunays designs ikke altid fik den
 museumsbehandling, de får i vore dage - de var arbejdsredskaber.


Sonia Delaunay: “Blocks”, 1951. Metz & Co. Færdigt tryk på stofrulle. 840 x 125 cm


Installationsfoto. Det store maleri tv har titlen “Rythm”,1938. Olie på lærred,182 x 149 cm.


Installationsfoto.
Til venstre: to store malerier af Sonia Delaunay fra 1960’erne.
Til højre: to af hendes tidlige malerier “Philomène” og “Portrait de Mme Minskaya”.
Bemærk farvernes bevægelse, palettens samspil, som i så høj grad kom til at
 kendetegne såvel hendes malerier som tekstildesign i årene fremover.


I forgrunden ses sportsvogn af mærket Matra 530 dekoreret af Sonia Delaunay.
I baggrunden ses to af hendes store malerier fra 1960
erne. 

 

Tekst og foto: Niels Lyksted

 Kunstnyt.dk 

13. februar 2022.