Af Niels Lyksted
Googler man navnet Delaunay er det Robert Delaunay, som dukker
op først. Han blev født i Paris i 1885 og høstede stor
anerkendelse i 1910’ernes Frankrig for sin banebrydende
abstrakte billedkunst, der kombinerede fauvismens stærke
farvebrug med kubismens betoning af geometriske figurer.
Retningen blev kaldt orfisme eller simultanisme (en nærmere
redegørelse for begrebet følger). Og nu nærmer vi os Sonia
Delaunay (1885-1979). Robert blev nemlig gift med Sonia, og
sammen udviklede de den banebrydende kunstretning.
Mens Robert Delaunay primært beskæftigede sig med billedkunst,
supplerede Sonia Delaunay sit virke med design af beklædning. Og
det er hendes eksperimenterende samarbejder inden for
billedkunst og design, der fokuseres på i Louisianas Vestfløj.
Hvem var Sonia Delaunay?
Sonia Delaunay stammer fra en jødisk familie i Odessa.
Forældrene bortadopterede hende til moderens velhavende bror i
Skt. Petersborg. Her blev hendes opvækst præget af kunst,
kunstbøger, undervisning i fransk, tysk og engelsk og
ferierejser med familien rundt omkring i Europa.
Som 18-årig tog hun til Karlsruhe i Tyskland for at gå på
kunstskole, og et par år senere fortsatte hun til Paris for at
uddanne sig yderligere og være tæt på de allernyeste strømninger
i den moderne kunsts internationale kraftcentrum.
I 1910 giftede Sonia sig med den jævnaldrende maler Robert
Delaunay (1885-1941), og kunstnerparret arbejde tæt sammen i en
løbende udveksling af kunstneriske ideer indtil Roberts tidlige
død.
Sonia Delaunay dyrkede frem for alt farven i abstrakte
kompositioner i maleri og design fra 1911 og frem til sin død i
1979, 94 år gammel.
Simultanitet
Og så er tiden vist inde til en
kort redegørelse for ægteparret Delaunays fælles kunstneriske
projekt simultané eller på dansk: simultanitet.
Der tale om et malerisk eksperiment, som var inspireret af
kemikeren Michel Eugène Chevreul (1786-1889).
Chevreul opdagede, at side om side kan farver styrke eller
svække eller på anden måde påvirke hinanden, idet den enkelte
farve påfører den ved siden af sin komplementærfarve. Sonia
forstod instinktivt, at hver enkelt farve har sit eget liv, og
at de utallige farvekombinationer har deres eget udtryksfulde sprog. Nøgleordet blev simultané.
Farvernes dynamiske samspil blev fundamentalt for alt Sonia
Delaunays arbejde, samtidig med at hun var optaget af samspillet
mellem kunstarterne, særligt mellem tidens eksperimenterende
lyrik og det abstrakte formsprog.
Udstillingen
Udstillingen præsenterer Sonia
Delaunays produktion fra 1910’erne og frem til 1970’erne, og den
fremhæver bredden i hendes simultane projekt.
I første rum præsenteres vi for to af Sonia Delaunays tidligste
malerier “Philomène” og “Portrait de Mme Minskaya” - begge fra
1907. Der er tale om to farvestærke, fladebaserede portrætter.
Ved siden af dem hænger to store abstrakte malerier, som hun
malede igennem 1950-70’erne. Sidst, men ikke mindst, udstilles
en sportsvogn, som hun dekorerede i 1967. Hun var da 82 år
gammel.
I den følgende afdeling præsenteres Sonia Delaunays produktion i
1910’erne, hvor hun for alvor udviklede sit simultane formsprog,
og her vises også hendes arbejde med tekstildesign og mode i
1920’erne.
I den næste store sal vises en lang række af Sonia Delaunays
tekstildesigns med fokus på hendes 30-årige samarbejde med den
hollandske designvirksomhed Metz & Co. Her kan man se de malede
designs og de færdige tekstiler. Spændvidden er enorm.
Gouache
Sonia Delaunay malede sine
designs i gouache. Gouachefarver er vandbaserede, men på grund
af sammensætningen af pigment, bindemiddel og fyldstof er
farverne dækkende, modsat akvarelfarver. Farverne tørrer hurtigt
og får en hel mat overflade, og det matte kendetegner stort set
hele Delaunays produktion på tværs af medier.
Endelig peger udstillingen også på Sonia Delaunays store
engagement og netværk i samtidens avantgardepoesi. Hun så et
nært slægtskab mellem den maleriske og den sproglige
abstraktion. Udstillingen inkluderer et eksperimenterende
bogsamarbejde med den franske digter Blaise Cendrars fra 1913,
såvel som senere udgivelser.
Vurdering
En farverig og alsidig udstilling, hvor kunst og design
på bedste vis går hånd i hånd. Jeg kunne godt have tænkt mig at
se lidt flere af hendes tidlige værker. Allerhelst den fire
meter store udgave af Bal Bullier, der viser overgangen
til ren abstraktion. Læsere, der har samme ønske, vil jeg
henvise til Tates omfattende katalog fra museets udstilling om
Sonia Delaunay. Men en stor tak til Louisiana, der hermed viser
hendes betydning for udviklingen af den moderne abstrakte kunst
og ikke mindst for kunstens indflydelse på designkunsten. Som
Sonia Delaunay selv udtrykte det: “Hvis maleriet er trådt ind i
hverdagslivet, er det fordi kvinderne havde det på!
Louisianas udstilling “Sonia
Delaunay” vises frem til
12. juni 2022.
Til udstillingen er udgivet et katalog
i skikkelse af Louisiana Revy
med bidrag fra Tine Colstrup, Griselda Pollock, Anne
Montfort-Tanguy,
Matteo de Leeuw-de Monti og Cécile Godefroy.
Louisiana Channel har produceret
interviews med kunstnere og designere
Sheila Hicks, Mette Winckelmann, Margrethe Odgaard og
Henrik Vibskov, som deler deres nutidige blik på Sonia Delaunays
arbejde.
|