Af Niels Lyksted
Den britisk-meksikanske kunstner Leonora Carrington (1917-2011)
var en af surrealismens nøgleskikkelser. At hun alligevel ikke
er videre kendt her i landet skyldes formentlig, at hovedparten
af hendes oeuvre er skabt i Mexico, hvor hun tilbragte
størstedelen af sit liv. Hertil kommer, at hendes værker ikke
tidligere har været udstillet i Danmark i større omfang.
For et par år siden var det dog muligt at se enkelte af hendes
malerier på Louisianas udstilling Fantastiske Kvinder (2020).
Det værk, jeg husker bedst, er selvportrættet The Inn of the
Dawn Horse (1936). Her præsenterer hun sig selv i
tætsiddende ridekostume med flagrende vildt hår, som minder om
en hestehale. Og det var næppe tilfældigt. Bag hende ses nemlig
en hvid gyngehest på væggen, og uden for vinduet løber en hvid
hest bort. Der er nemlig noget ganske særligt med Carrington og
heste.
Utæmmelig
I Leonora Carringtons verden danner mennesket og dyret en
ubrydelig alliance. Og hun identificerer sig totalt med heste.
Hesten er Leonoras altoverskyggende totemdyr. Som hos Lewis
Caroll er det dyret, der viser vejen til den forrygende
underverden, vi genfinder i Carringtons surreelle tekster og
billeder.
Tilbage til selvportrættet: til venstre for Carrington, der er
klædt som en ung mand fra det attende århundrede, sidder en
hyæne med en mørk pels og mælketunge bryster. Den stirrer
ligegyldigt på tilskueren. Leonora og hyænen ser ikke på
hinanden, men Leonoras hånd svæver sensuelt i nærheden af den og
forbinder dem i en sanselig alliance. Hyænen kan ikke tæmmes -
ligesom Carrington!
Velkomen til Leonora Carringtons univers!
Fra England til Mexico
Hvordan kan det komme så vidt?
Leonora Carrington var ikke som alle de andre. Det viste sig
allerede fra hendes barndom. Hun voksede op på et stort gods i
det nordvestlige England. Hendes forældre hørte til den nyrige
klasse, der ønskede hende afsat til en passende mand fra
overklassen. Men det ville være den værst tænkelige skæbne for
Leonora. Et par dyre kostskoler faldt heller ikke i hendes smag.
Hun blev ligefrem smidt ud af dem begge. Det skyldtes ikke
manglende evner, men hendes selvcentrerede adfærd og hendes
interesser for det overnaturlige. Sidstnævnte havde hun stiftet
bekendtskab med gennem bedstemoderen, moderen og hendes
barnepige. Alle havde gennem hele Leonoras opvækst fortalt hende
historier baseret på keltisk folklore og mytologi.
Som 20-årig flyttede Carrington til Paris for at forfølge et liv
som kunstner. Her blev hun en del af surrealismens inderkreds.
Hun indledte tilmed et intenst kærlighedsforhold til den
surrealistiske kunstner Max Ernst. Da anden verdenskrig brød ud,
flygtede Carrington først til New York og siden til Mexico, hvor
hun bosatte sig. Sammen med mexicanske kunstnerkolleger dyrkede
Carrington en fælles vision om heksekraft, handlekraft,
fællesskab og frihed.
Køkkenlaboratoriet
Det hele begyndte i køkkenet, hvor Carrington eksperimenterede
med madlavningen. Det lokale marked bød nemlig på masser af
krydderier, urter, frugter, insekter, kamæleoner og mystiske
former for naturmedicin, der var tilberedt af heksedoktorer. Med
udgangspunkt i opskrifter fra Mexicos oprindelige beboere
eksperimenterede Carrington nu med nye variationer i
køkkenlaboratoriet.
Carringtons foretrukne maling blev derfor ikke underligt
æggetempera, som man benyttede i Middelalderen. Fremstillingen
af temperaen minder nemlig om tilberedning af mad. Og så
tilbyder denne type maling et utal af farvenuancer for den
sofistikerede kunstner. Siden indgik oliemaling dog også i
Carringtons palet.
Alternativ katolisisme
Det var ikke blot de tilrejsende surrealister fra Europa, der
følte sig tiltrukket af det magiske. Det gjaldt også den
lokale udgave af katolisismen, der til en vis grad fusionerede
med den oprindelige kultur. For Carrington var det derfor noget
ganske særligt at krydse grænsen til Mexico. Carrington: Her
føler man, at stedet er hjemsøgt af ånder.
Carrington var tillige en markant feminist. Hun kom derfor på
kant med Pavens udlægning af teksten. I værket “Huset
overfor” ændrer Carrington sakramentet fra en mandlig til en
kvindelig liturgi uden det traditionelle hieraki. Nadveren kæder
hun sammen med menneskets transformation til dyr jævnfør de
oprindelige indbyggeres religion.
Udstillingen på ARKEN
Og så er vi fremme ved udstillingen Magi, heksekraft og
surrealisme - Leonora Carrington på ARKEN.
Leonora Carrington er endnu en af de kvindelige kunstnere, som
ufortjent er gået i glemmebogen, men som nu opnår en fortjent
renæssance. Det sker med ARKENs særdeles omfattende,
retrospektive udstilling, som er den første i Skandinavien.
Udstillingen går kronologisk frem og indleder med serien
“Månesøstrene”, 1933, på ni akvareller. Den afsluttes med
skulpturen “Gudinde”, bronze, 2008. Indimellem præsenteres vi
for mange af Carringtons hovedværker samt værker, der ikke har
været udstillet før. Det må have været et kæmpearbejde at få så
mange værker med, men heldigvis fortsætter udstillingen i det
nye år til Madrid, hvor det spanske publikum uden tvivl vil møde
talstærkt op.
Skulle man endelig påpege en mangel ved udstillingen, må det
være fraværet af Carringtons berømte “Selvportræt” (1937/38),
som jeg nævnte indledningsvis. Men det er vi formentlig mange,
der allerede har stiftet bekendskab med på Louisiana. Har du
ikke oplevet selvportrættet, kan du finde det på side 38 i
kataloget.
Ny forskning
I de senere år er der udkommet en række bøger om Carrington, men
ARKEN giver naturligvis også sit besyv med. Et par artikler i
kataloget til udstillingen byder tilmed på ny forskning. I Tere
Arcqs artikel kastes nyt lys over Carringtons mange
inspirationskilder. Kilden hertil er Carringtons efterladte
bibliotek fra Saint-Martin-d’Ardèche. Set med danske øjne
bemærker vi specielt H.C. Andersens “Snedronningen” og det
mindre kendte eventyr “Paradisets Have”. Læg hertil Carlos
Martins artikel, der fokuserer på Carringtons ophold i Firenze i
1932, hvor hun blev inspireret af den italienske renæssance.
Vurdering
Kort sagt: Folkesagn, originale eventyr og malerier fra
renæssancen skabte tilsammen grobund for Carringtons magiske
billedunivers. Det er fyldt med humor, heksekraft og livslyst.
Gå endelig ikke glip af denne udstilling. Den byder på en
forestillingsverden, der er meget fjern fra den virkelighed, vi
oplever her i Danmark. En forfriskende og anderledes oplevelse!
“Magi, heksekraft og surrealisme - Leonora Carrington på ARKEN”
er den første store Leonora Carrington-udstilling i
Skandinavien. Udstillingen er organiseret i samarbejde med
Fundación MAPFRE i Madrid. Den vises frem til den 15. januar
2023. Efterfølgende kan den ses i Spanien. ARKEN har udgivet et
rigt illustreret katalog med spændende tekster i tilknytning til
udstillingen.
|