H.A. Brendekilde
Fra socialrealist til stokrosemaler
“Fortrykt”, 1887. Olie på lærred 126 x 152,3 cm. Brendekildes
tjenestepige, Maren, spiller den centrale Af
Niels Lyksted
Kunstnerbrødre
var titlen på en udstilling, der turnerede mellem Randers
Kunstmuseum, Brandts og Nivaagaard i 2019. Den satte fokus på
kunstnerne H.A. Brendekilde og L.A. Ring, der mødte
hinanden på Det Kgl. Danske Kunstakademi. De var begge vokset op
under fattige kår og delte i en periode både atelier og værelse
i København. Også motivkredse og inspirationskilder havde de til
fælles: livet, arbejdet og døden på landet. Begge kunstnere nød
stor respekt i en årrække, men deres eftermæler er unægteligt
faldet forskelligt ud.
Vil man se Brendekildes hovedværker, må man tage til museer i
Odense, Århus eller Aalborg, mens mange af Rings væsentligste
værker kan opleves samlet i et stort lokale på Statens Museum
for Kunst. Også auktionsverdenen afspejler store forskelle i
vurderingen. Rings værker topper netop nu prismæssigt, mens
Brendekildes malerier som hovedregel befinder sig på et mere
beskedent niveau her i landet. For slet ikke at tale om
Brendekildes sene værker, der kun ses på netauktioner, og som
kan fås for en slik. Hvad gik galt?
Forskningen
Brendekilde-forskningen indledtes for alvor med Gertrud
Hvidberg-Hansens to små bøger Brendekildes billedverden
(2001) og Brendekildes glas (2004). I 2018 bragte
naturvidenskabsmanden Ralph Sonnes H.A. Brendekilde. Værk og
betydning i dansk kunst- og kulturhistorie forskningen et
betydeligt skridt videre. Det skete blandt andet med dybtgående
fortolkninger af hovedværker samt korrigering af fejlagtige
indholdsbeskrivelser og værktitler. Sonne fokuserede særligt på
Brendekildes maleri Forår. De første anemoner, og hvad
det afslørede om Brendekildes privatliv. Kunsthistoriker Anne
Christiansens nye bog går et skridt videre og sætter
problematikken i direkte relation til Brendekildes deroute som
kunstner. Og dermed hans noget blakkede eftermæle trods
uomtvistelige kunstneriske kvaliteter.
Dobbeltlivet
Under den anstændige, borgerlige overflade levede Brendekilde i
over 25 år et dobbeltliv. Selv om han havde hustru og tre døtre,
forelskede han sig i familiens tjenestepige, Maren, som ses på
forårs-/anemonebilledet fra 1889. Brendekilde benyttede Maren
som model i flere billeder, og hun har ligefrem den centrale
rolle i hovedværket Fortrykt, hvor hun forestiller et
ældre pars datter, som er vendt hjem fra sin tjenesteplads i
byen med sin lille datter, der må være født uden for ægteskab.
En skandale dengang.
Den samme historie går nu igen i den virkelige verden. Romancen
mellem Brendekilde og Maren førte nemlig til, at de fik et barn
sammen. I 1891 fødtes lille Arne, som Brendekilde erkendte at
være far til. Han påtog sig dermed forpligtelsen til at forsørge
barnet. Brendekilde nøjedes dog ikke blot med at bidrage
økonomisk, han flyttede endda ind hos Maren og Arne, samtidig
med at han havde adresse og boede sammen med hustruen Ida. Det
fremgår af politiets registrering fra 1893. Her indskrev
Brendekilde sig som “malersvend Hans Andersen”, der er gift med
Maren. Sammen har de sønnen Arne. Parret var imidlertid ikke
gift på det tidspunkt. Mon ikke det ville være blevet opdaget i
dag, hvis en person var gift med to forskellige kvinder og boede
på to forskellige adresser?
Anne Christiansen er af den opfattelse, at dobbeltlivet sled
hårdt på Brendekildes økonomi, da han skulle brødføde to
familier samtidig. Ikke mindst efter at Brendekilde lod opføre
en større villa, Villa Intermezzo, uden for Odense. Han måtte nu
arbejde meget og hurtigt, hvilket gik ud over maleriernes
kvalitet og den kunstneriske anseelse. Det førte til, at pressen
efter århundredeskiftet ikke ofrede Brendekilde megen
opmærksomhed - og i reglen kun bidrog med negativ omtale.
Psykisk krise
Dobbeltlivet pressede også Brendekilde psykisk, da den ene af de
to familier ikke måtte kende til den andens eksistens.
Brendekildes forsøg på at bearbejde moralske dilemmaer i
religiøse værker slog fejl. Hans stort anlagte maleri Abels
offer for Herren fik ikke den forventede positive
modtagelse. Det skulle ellers have været en opfølgning på den
monumentale succes Kain ved sit Arbejde paa Marken efter at
have ihjelslaaet sin Broder Abel fra 1896. Abel blev
gemt væk og først solgt på Brendekildes dødsboauktion - omend
til en højere pris end forventet.
Efter skilsmissen fra Ida i 1918 forsøgte Brendekilde sig med
endnu et religiøst motiv Sjæle efter Døden. I følge Anne
Christiansen forestiller hovedpersonen en sagfører, der har
snydt Brendekilde ved bodelingen. Sagføreren forfølges på
billedet af andre klienter, der også føler sig taget ved næsen.
Ralph Sonne mener imidlertid, at der er tale om et selvportræt,
der viser Brendekildes egne moralske trængsler. Begrundelsen
finder han i et portræt af Brendekilde malet af hans barnebarn,
Jørgen Brændekilde. Sonne finder nemlig store lighedspunkter
mellem gengivelsen af “sagføreren” og Brendekildes egne
ansigtstræk. (Roskilde Museums årsskrift 2019.) Jørgens portræt
er medtaget i denne bog på side 345. Man bemærker, at ligheden
er slående, men hvordan så sagføreren ud? Måske er begge
tolkninger mulige?
Til historien om Brendekildes dobbeltliv hører også, at
Brendekilde giftede sig med Maren umiddelbart efter skilsmissen
fra hustruen Ida.
På det tidspunkt var døtrene blevet voksne.
Vurdering
Anne Christiansens Brendekilde Liv og værk må betegnes
som det definitive værk om Brendekilde. Hver en sten i
kunstnerens liv synes at være vendt. Det skyldes ikke mindst, at
forfatteren har haft adgang til et uhyre omfangsrigt arkiv, som
Brendekildes oldebarn Palle Funder-Schmidt og hustruen Hanne
stillede til rådighed. Der tale om en ren guldgrube af
dokumentation. Hertil kommer, at bogen er uhyre velskrevet og
velillustreret med mange vægtige billedanalyser. Takket være
format og omfang (over 400 sider), har det været muligt at få
gengivet langt flere af Brendekildes malerier, end det har været
muligt tidligere - og tilmed i god kvalitet.
Nogen vil måske anføre, at der mangler en registrering af
Brendekildes samlede værker. Men det er der gode grunde til:
Brendekilde var nemlig uhyre produktiv gennem det meste af sit
lange virke, og han undlod ofte at datere sine værker. Hertil
kommer, at han i de sidste mange år malede nært beslægtede
motiver, der derfor fik samme eller omtrent enslydende titler.
Læg hertil udstillingskataloger og auktionshuses varierende
angivelse af titler og formater på samme værker. Kort sagt: en
håbløs opgave.
Denne indvending til trods, kan bogen anbefales på det varmeste.
Det er simpelt hen “Bogen om Brendekilde”!
NB! Et supplement til særligt interesserede: Brendekilde
designede en kobberkedel, som blev realiseret af kobbersmed Ole
Rasmussen i Næstved. Det fremgår af Rasmussens testamente.
Formentlig har Brendekilde også stået for de botaniske
dekorationer på to kobberfade, som Rasmusssen udfærdigede
nogenlunde samtidig. (Journalen, Lokal- og kulturhistorisk
tidsskrift, 2020 nr. 3.
Anne Christiansen:
“Brendekilde Liv og værk”.
Foraar”. 1888. Olie på lærred i delvist forgyldt ramme, formgivet og
skåret af kunstneren selv.
Brendekilde: “Kain ved sit Arbejde paa Marken efter at have
ihjelslaaet sin Broder Abel”, 1896.
“Sjæle efter Døden”, udsnit, 1918. Inspireret af Joakim Skovgaards
“Kristus i de Dødes Rige”.
|