Af Niels Lyksted
Hvem var egentlig Anne Marie Carl-Nielsen? Var hun ikke gift med
den berømte komponist Carl Nielsen? Og er der ikke noget om, at
de havde et til tider stormfuldt ægteskab? Det er formentlig,
hvad de fleste danskere i bedste fald kan komme i tanker om, når
de hører navnet. Og det til trods for, at hun i sin samtid var
en eftertragtet og succesfuld kunstner, der udstillede og blev
præmieret på store udstillinger i ind- og udland.
Enkelte kongetro personer vil måske ved nærmere eftertanke
knytte navnet Anne Marie Carl-Nielsen til rytterstatuen af
Christian 9. på Christiansborg Ridebane. Og så er det formentlig
slut med kendskabet til den markante kvindelige billedhugger.
Heldigvis er Anne Marie Carl-Nielsen ikke glemt blandt forskere,
der beskæftiger sig med den danske kunsthistorie. Derfor kan vi
nu glæde os over den største soloudstilling af hendes værker
siden mindeudstillingen i Den Frie Udstillingsbygning i 1946. Og
så er den nye udstilling tillige baseret på den seneste
forskning, så vi bliver ført helt up to date om hendes
liv og virke.
Viljestærk kvinde
Anne Marie Carl-Nielsen, født Brodersen, (1863-1945), var ikke
blot en stor kunstner, men også en viljestærk kvinde, der
forstod at sætte sig igennem i en stærkt mandsdomineret verden.
For det var den dengang! Man tror at der er løgn, når man få at
vide, at i hendes barndom tilhørte ugifte kvinder indtil deres
25. år faderen, mens gifte kvinder var at betragte som deres
mands ejendom. Først i 1880 fik gifte kvinder lov at
administrere deres egen løn. Og det varede stadig mange år, før
kvinder endelig fik valgret.
Kunstverdenen var bestemt heller ikke gearet til kvinder
dengang. Først i 1888 begynder Det Kongelige Danske Kunstakademi
at optage dem – og da kun på den eksterne afdeling
Kunstskolen for Kvinder. Hjemme på gården ved Kolding fik
Anne Marie heller ikke den store opbakning til at tage en
kunstnerisk uddannelse trods hendes uomtvistelige talent.
Allerede fra tolvårsalderen var hun nemlig i stand til at
modellere gårdens dyr i ler, voks og smør. Hun fik dog omsider
faderens tilladelse til at få en prøveperiode på ét år i
København, hvor hun skulle bevise, at hun havde talent.
Imponerende karriere
I 1884 debuterede Anne Marie på Kunstakademiets udstilling,
hvilket førte til, at faderen endelig accepterede, at datteren
gik kunstnervejen. Hun var da 21 år gammel. Snart efter
demonstrerede hun en særlig evne til at fange dyrenes
karakteristiske bevægelser og få den til at fremstå naturlige,
overbevisende og spontane. Det var det, der fik den franske
billedhugger Auguste Rodin til at udbryde, at hendes skulpturer
af kalve var så naturtro, at de “… duftede af stald”.
I 1904 afsluttede Anne Marie Carl-Nielsen sit på det tidspunkt
største og mest prestigefulde arbejde. Det gjaldt udsmykningen
af de tre store bronzeporte til Ribe Domkirke. Her fik det
dekorative og udtryksfulde en plads ved siden af naturalistiske
relieffer med bibelfortællinger og heraldik.
Karrierens højdepunktet indfandt sig, da Anne Marie Carl-Nielsen
i 1907 vandt en prestigiøs konkurrence om et ryttermonument for
Christian 9. til opstilling på ridebanen ved Christiansborg
Slot. Dermed blev hun den første kvindelige billedhugger i
verden, der fik til opgave at udføre en rytterstatue. Det blev i
øvrigt den største officielle opgave, der blev givet en dansk
billedhugger i hendes levetid. For statuen modtog Anne Marie
Carl-Nielsen medaljen “Ingenio et arti” af Christian 10.
Kunstnerens værksted
Og nu til selve udstillingen. Den er bygget op som var det
kunstnerens eget værksted, vi befandt os i. Overalt finder vi
skulpturer af gips og bronze. De sort/hvide farver går på
smukkeste vis igen i hele udstillingens regi. De ellers så
imponerende og smukt dekorerede marmorgulve i lokalerne er
nemlig i anledningen af udstillingen dækket til og erstattet af
hvide gulve. Også væggene fremstår helt i hvidt. Mange af de
udstillede skulpturer er færdige værker, mens andre er
forarbejder og i visse tilfælde blot udkast. Nogle bliver aldrig
realiseret, mens andre til gengæld viser Anne Maries
arbejdsproces. Det gælder fx Christian 9.s hest centralt
placeret i udstillingen. Den blev efterfølgende opskaleret,
inden den kom til at indgå i den færdige rytterstatue på
ridebanen bag Christiansborg slot.
Til værkstedsoplevelsen hører også præsentationen af støbeforme,
brudflader, voks- og gipsskitser. Og så kan vi endda bevæge os
rundt om de store modeller, lige som Anne Marie Carl-Nielsen selv
gjorde under arbejdet. Eller vi kan ligefrem se dem fra oven,
takket være et stillads, som publikum er velkommen til at
benytte. Tættere kommer vi næppe på den skabende proces. Og den
kan undertiden være lige så interessant som det færdige produkt,
i hvert fald når det drejer sig om en markant kunstner. Det
samme var tilfældet med udstillingen af Rodins værksted, som for
nyligt fandt sted i samme lokaler. Dengang var nogle af væggene
dækket af en markant mørkeblå farve.
Bog
Til udstillingen er udgivet en smuk bog, der er helt i
overensstemmelse med udstillingens design. Det er holdt i
sort/hvid med enkelte undtagelser. Fotos fra Anne Marie
Carl-Nielsens tid kan dermed kombineres med senere optagelser i
naturligt sammehængende forløb. Særligt fremhæves bør Irena
Boersmas monokrome fotos, der kæder bogens forskellige artikler
sammen. Der er tale om nærmest abstrakte billeder, når hun går
ultranært på gipsforme og -skulpturer eller opstillede værker.
Bogens tekster kommer vidt omkring. Særligt vil jeg fremhæve
Emilie Boe Bierlichs artikel Anne Marie Carl-Nielsen.
Udslukkelig. Her finder vi udstillingens essens i klar og
overskuelig form målrettet den typiske museumsgæst. Læs den
først! Hertil kommer artikler af to af landets mest markante
nulevende billedhuggere, Kirsten Justesen og Elisabeth Toubro,
der ikke underligt begge har Anne Marie Carl-Nielsen som
forbillede.
Endvidere bør fremhæves Per Nørgaard Larsens artikel om
vitalisme og Rune Frederiksens artikel om Anne Marie
Carl-Nielsens omfattende arbejde med at skabe kopier af nogle
omkring 2.500 år gamle græske skulpturer. En enkelt, men
væsentlig indvending, har jeg dog. I sin iver efter at lade
bogen fremstå som en del af et værksted, hvor processen er af
afgørende betydning, har designeren ladet indbindingen være
ufuldendt. Det går bare ikke. Omslaget forskubber sig konstant,
hvis man nyder bogen i en lænestol. Og efter gentagen læsning og
opslag vil den formentlig falde fra hinanden. Ærgerligt, når alt
andet er i top!
Lydvandring
Udstillingen byder også på en lydvandring, Den udslukkelige,
der følger i Anne Marie Carl-Nielsens fodspor gennem fortidens
København. Lydvandringen er indtalt af skuespiller Lotte
Andersen efter manuskript af dramatiker Amalie Olesen. Den er
gratis og tilgængelig via Glyptotekets app, som kan hentes
i App Store eller Google Play. Varighed godt en time. Vandringen
er på fem kilometer, men kan dog nydes som lydbog i lænestolen,
hvis efterårsvejret driller. Det gjorde det i mit tilfælde. Kan
anbefales som en indledende introduktion til Anne Marie
Carl-Nielsens verden.
Parallelt med Glyptotekets udstilling udvikler Den Frie en
udstilling, Arven, hvor ti udvalgte samtidskunstnere
lader sig inspirere af den ældre billedhuggers værker. Arven
kan ses fra 26. november 2021 til 30. januar 2022.
Glyptoteket: “Anne Marie Carl-Nielsen”. Kan opleves frem til den
27. februar 2022. Efterfølgende vises udstillingen på Fuglsang
Kunstmuseum og på Ribe Kunstmuseum.
I forbindelse med udstillingen udgives bogen ANNE MARIE
CARL-NIELSEN, hvor kendte kunstnere og anerkendte forskere
kredser om de temaer Anne Marie Carl-Nielsen berørte. Bogen er
rigt illustreret. Kan købes i Glyptotekets butik og webshop.
|