Fra enfant terrible til stilikon

Ny udstilling på Ordrupgaard: VILHELM LUNDSTRØM. FARVENS OG FORMENS FORNYER. Oversigtsfoto.


Vilhelm Lundstrøms (1893-1950) værker har gennem årtier været udtryk for “den gode smag”. Og er det stadig mere end 70 år efter malerens død. 

 

Så snart et maleri med en hvid kande på en blå baggrund suppleret med den obligatoriske selvlysende, orangefarvede appelsin bliver præsenteret ved Bruun Rasmussens auktioner, er budgiverne parat til at overgå hinanden. I visse tilfælde opnås ligefrem et millionbud. Jo, Lundstrøm er blevet et stilikon, der tilsyneladende aldrig går af mode.

 

Men sådan har det absolut ikke altid været. Lundstrøms debuterede i 1917 med en række radikale eksperimenter (set med datidens øjne). Inspireret af Picasso og Braque forargede han borgerskabet med kubistiske kollager. Allerede året efter skabte han igen ravage i kunstverdenen denne gang med en serie pakkasse-malerier.

 

Endnu værre blev det med hans “krøllede” malerier inspireret af Tizian, El Greco og Cézanne. Malerierne var nemlig malede med krøllede og brede penselstrøg. I dag vil man måske sammenligne værkerne fra denne periode med Francis Bacons.


Utraditionel karriere

Mange moderne malere har indledt deres karriere med figurative værker og siden endt med at udtrykke sig abstrakt. Helt modsat gik det Lundstrøm. Efter mange radikale eksperimenter skifter han brat til enkle opstillinger af hverdagsgenstande og monumentale modelbilleder. I disse værker er Lundstrøm inspireret af fransk purisme, hvis billedsprog blandt andet er kendetegnet ved stramme og rene former og linjer. 

 

I begyndelsen anvendte Lundstrøm en blå og grålig farveskala til sine opstillinger, men siden fulgte stærkt koloristiske og abstrakte opstillinger. Og her er vi ved det helt centrale i Lundstrøms karriere. Netop hans malerier i “den store stil” blev hurtigt til inspiration for en lang række danske kunstnere, designere, indretningsarkitekter og mange andre.

 

Enkelt og funktionelt

Den danske designtradition ændredes i løbet af få år radikalt fra det overlæssede og bombastiske til det enkelte og funktionelle. Inspirationen fra Lundstrøm blev ligefrem baggrunden for dansk møbelindustris internationelle anerkendelse. 

 

Ikke mindst arkitekt og møbeldesigner Finn Juhl (1912-1989), hvis hus i dag er en del af Ordrupgaard, tog Lundstrøms ideer til sig. Det er derfor naturligt, at netop dette museum står bag den aktuelle udstilling.


Vurdering

Det er omkring 30 år siden, at vi sidst har kunnet opleve en omfattende udstilling med Vilhelm Lundstrøms værker her i hovedstadsområdet. Derfor er det en rigtig god ide, at Ordrupgaard har valgt at præsentere et nutidigt publikum for nogle af hans allerbedste malerier.

 

Opgaven er lykkedes på bedste vis. Udstillingen går kronologisk frem og viser Lundstrøms udvikling fra kunstens “enfant terrible” til de modne år som professor ved kunstakademiet.

 

Heldigvis er det lykkedes, at få fat på nogle af Lundstrøms hovedværker som fx Frokost i det grønne, 1920, Figurgruppe omkring et bord, 1927, og Opstilling med kander, efter 1930. Hertil kommer naturligvis Portræt af Hanne Wilhelm Hansen, 1946, hentet direkte fra Finn Juhls hus. Udstillingen viser endvidere en række værker fra private samlinger, som ikke har været vist offentligt tidligere. 

 

En imponerende udstilling, flot præsenteret på de farverige vægge. Man kunne måske godt ønske sig flere af Lundstrøms tidlige værker fx flere af pakkasse-malerierne, men de er nok for skrøbelige til udlån. 

 

Og så er det vel i orden at sige: hellere én Lundstrøm på væggen end ti på en museumsvæg. Trods fremragende kvaliteter af de enkelte værker, må man konstatere, at Lundstrøms malerier i høj grad er skåret over samme læst, hvadenten det er opstillinger eller modelbilleder. Variationerne er begrænsede.

 

Alligevel må man endnu engang konstatere, at Lundstrøm uden tvivl fortsat vil være udtryk for “den gode smag” i mange år fremover. Forhåbentlig vil mange finde vej til denne imponerende udstilling. En øjenåbner for nye generationer og et glædeligt gensyn for os, der allerede er bekendte med Lundstrøms verden.

 

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog i stort format med korte tekster af Morten la Cour. Kan opleves til og med den 15. januar 2023.


 Oversigtsfoto.


Tre opstillinger med kander og krukker fra 1928-29.

 


Kvindelige modeller fra begyndelsen af 1930erne.

 


Tv: Opstilling, 1935-40. Th: Opstilling med kande og fad, 1937.

 

Tre siddende modeller, 1943.

 


Portræt af Hanne Wilhelm Hansen, 1946.

 

 

 

 

 

Tekst og fotos: Niels Lyksted

 Kunstnyt.dk
24. september 2022