Af Niels Lyksted
Sygdom, fattigdom, handikap, ensomhed, liv og død. Det er ikke
ligefrem livsbekræftende temaer. Men det var de centrale
motiver, som dødens maler Ejnar Nielsen (1872-1956) i høj
grad beskæftigede sig med i begyndelsen af karrieren. Alligevel
er disse hovedværker særdeles velkendte og højt skattede af
mange danskere, selv om de måske ikke engang kender kunstnerens
navn.
Har man blot en enkelt gang stået over for “Den syge pige”, “En
læsende blind pige”, “Og i hans øjne så jeg døden” og ikke
mindst “Den blinde. Gjern” kan man ikke undgå at blive dybt
grebet af den grumme skæbne, der har ramt de afbillede personer.
Og de går aldrig i glemmebogen. Det skyldes nok, at der bag den
trøstesløse overflade trods alt spirer håb, lys og liv. Nielsens
kunst står som et moderne memento mori, en påmindelse om,
at vi skal nyde tilværelsen sålænge vi er til.
Den syge pige
Mit favoritbilllede er klart “Den syge pige”. Den Hirschprungske
Samling viste senest maleriet for godt et år siden, da museet
satte fokus på syge piger i skandinavisk kunst 1850-1900, men
værket fortjener igen og igen at blive studeret indgående.
Farveholdningen er holdt i særdeles neddæmpede farver: fra grønt
over sort og gråtoner til nuancer af hvidt. I en jernseng ligger
en dødssyg pige med lukkede øjne. Ansigtet og hænderne viser, at
døden må være meget nær. Den venstre hånd ligger slapt hen, som
om døden allerede har sit tag i den. Den højre hånd holder om
sengens jerngitter og ser ud til at række ud med beskuerens
verden, de levendes.
Pigen, Ane Dorothea, er bare 22 år og fra kunstnerens
yndlingsegn Gjern. Hun havde tuberkulose og døde kort efter at
Ejnar Nielsen havde skildret hende med hele sin symbolistiske
udtryksmåde.
Gjern
Ejnar Nielsen fandt tidligt i karrieren stor interesse for det
dengang lille og afsondrede landsbysamfund Gjern omkring 20 km
nordøst for Silkeborg. Det var først og fremmest naturen, der
lokkede ham til egnen. Efterhånden som han også lærte
Gjern-borgerne at kende, fik han også lyst til at portrættere
dem og deres levevilkår.
Befolkningen var indremissionsk og stærkt troende. Uden at kny
affandt de sig ofte med en hård skæbne. Mange af hans billeder
udstråler således personernes indre ro og kristne tro. Takket
være denne kunne de overleve trods livets tilsyneladende
urimeligheder. Men det var ikke alle, der overlevede. Det
fremgår klart af “Døden og krøblingen”, “Helvede”, “Og i hans
øjne så jeg døden” og så som nævnt “Den syge pige”.
Ejnar Nielsen udtalte engang, at “man skulle være død, da man
var 30”. Måske et udtryk for et svingende humør, men udtalelsen
rummer en erkendelse af, at de fleste af hans hovedværker blev
skabt i en ung alder. Og de var ganske rigtigt svære at leve op
til.
Produktiv karriere
Ejnar Nielsen gik imidlertid et langt produktivt liv i møde med
motiver fra mange lande. Takket være utallige legater blev
Gjern-maleren en af de mest berejste danske kunstnere. Særlig
interesse havde han for Sverige og Norge, men siden fandt han
også utallige rejsemål sydpå: Paris, Berlin, Rom, London, Athen
og Istanbul.
Som udstillingen i Den Hirschprungske Samling viser, var Ejnar
Nielsens motivkreds særdeles alsidig. Utallige landskaber,
portrætter, bog-illustrationer og kunsthåndværk blev det til.
Det er bemærkelsesværdigt, hvor store mange af portrætterne er.
De er monumentale - nærmest larger than life. Ikke mindst
portrættet af moderen, som endda er endnu større end James
McNeill Whistlers ikoniske maleri af sin mor. Inspirationen for
Ejnar Nielsen synes at have været en af antikkens kejserinder.
Ikke dårligt af en skomagerfrue! Bemærkelsesværdigt er især den
yderst detaljerede gengivelse af hendes fornemme påklædning - en
ting der går igen i alle hans portrætter.
Udover portrætterne fil Ejnar Nielsen et par store
udsmykningsopgaver. Den sidste gjaldt bryllupssalen på Lyngby
Rådhus i 1943. På de to hovedvægge malede Nielsen 48
blomstermotiver fra den danske flora. Blomster havde optaget ham
lige siden det første møde med den vilde flora i Gjern.
Stærekassen
Ejnar Nielsens største udsmykningsopgave blev portalrummet under
Stærekassen, Det Kgl. Teaters nye scene, i perioden 1932-1939.
Et af de mest værdifulde monumentalværker her i landet.
Denne opgave kom Nielsens mange ophold i Italien til stor nytte.
Udsmykningen er inspireret af byzantinske og oldkristelige
mosaikker, der præges af fladen i stedet for dybden. Men
motiverne er rent danske: digteren H.C. Andersen, komponisten
Carl Nielsen, digteren Adam Øhlenschlæger og digteren Johannes
V. Jensen. Mellem de fire figurer er sat grupper af personer,
der repræsenterer det danske folk.
Mosaikstenene blev indkøbt i Venedig, og de blev sat op af Ejnar
Nielsen selv samt seks hjælpere over en periode på seks år.
Mosaikken dækker et areal på 400 kvadratmeter og rummer 47
figurer. I arbejdet indgik næsten fire millioner mosaikstifter,
og den samlede vægt er ca. 16 tons.
Værket fik en blandet, men overvejende positiv kritik ved
modtagelsen. En rimelig indvending var, at der var for lavt til
loftet, hvis man skulle nyde det i sin helhed. Den kritik deler
jeg gerne. Jeg måtte lægge mig ned midt på gaden, da jeg skulle
fotografere mosaikken - og selv da var det ikke muligt at få
hele kompositionen med. Men imponerende er den. Mon ikke, at der
i dag er fuld enighed om, at udsmykningen er et af de mest
betydningsfulde i dansk monumental kunst?
Vurdering
Heldigvis har vi til daglig mulighed for at se nogle af Ejnar
Nielsens hovedværker på SMK og DHS, men det har ikke været
muligt i mange år at få et så omfattende overblik over
kunstnerens oeuvre siden en separatudstilling i 1984. Derfor er
udstillingen Ejnar Nielsen. Livstegn særdeles velkommen.
Det har heller ikke været let at søge oplysninger om Ejnar
Nielsen. Selv i Mikael Wivels murstenstunge værk “Dansk kunst i
det 20. århundrede nævnes kunstneren kun i få sætninger som et
appendix til andre kunstnere. En egentlig biografi er det indtil
nu ikke blevet til, hvis man ser bort fra et par mindre skrifter
af ældre dato. Derfor er det positivt, at udstillingen bidrager
med et særdeles omfattende og velskrevet katalog, der supplerer
de udstillede værker på bedste vis, og som bidrager markant til
vores kendskab til Ejnar Nielsens alsidige virke.
Det bør desuden nævnes, at udstillingen er smukt designet med
møbler og andre rekvisitter fra Ejnar Nielsens dagligdag. De
monumentale stole blev udført af P.V. Jensen-Klint i 1902 og
forsynet med vævet betræk efter Ejnar Nielsens design. Desuden
indgår breve, smykker og andre effekter.
Benyt derfor endelig lejligheden til at stifte kendskab med
denne væsentlige maler, der ufortjent næsten var gået i
glemmebogen. De mange udstillede værker til trods, vil det dog
fortsat være “sygejournalerne” fra “dødens maler”, som vil stå
klarest i min erindring. Til gengæld har de gjort et
udsletteligt indtryk!
Den Hirschsprungske Samling: “Ejnar Nielsen. Livstegn”
vises frem til den 11. december 2022. I forbindelse med
udstillingen er der udgivet et rigt illustreret katalog med
tekster af: Camilla Klitgaard Laursen, Signe Havsteen, Peter
Nørgaard Larsen, Teresa Nielsen, Charlotte Christensen, Jacob
Wamberg og Ellen Egemose. Udstillingen er skabt i samarbejde med
Vejen Kunstmuseum.
|