Benny
Cohn
kendt men glemt
Selvportræt malet i 1940 og udstillet på separatudstilling
i Providence Art Club, Providence, USA 1940.
Der findes kunsthistorikere, som
hårdnakket fastholder, at kunst og penge ikke har noget med
hinanden at gøre. Her tager de imdlertid grumme fejl. Kunst og
penge holder uadskilleligt sammen, som møbellim. Vi har senest
set det med Bertha Wegmann, hvor et hammerslag på 3,1 mio. kr.
satte gang i både debat og museumsudstilling, for tiden at se på
Den Hirschsprungske Samling.
Nærværende bog handler imidlertid ikke så meget om penge, dog
engang imellem mangel på samme hos maleren selv, men primært om
Benny Cohns liv, fortid og nutid.
Bogen følger hans opvækst, og vi får indblik i samtlige personer
i hans familie. Men det handler naturligvis også om hans kunst,
i begyndelsen naturalistisk med den brede pensel gående over i
det abstrakte, symfonisk kunst, som stilen kaldes i bogen,
inspireret af klassisk musik, Bach og Mozart, som han selv
spillede på klaver. Det er spiraler, cirkler, ovaler og
kvadrater. Et af denne type maleri forærede Cohn i 1967
kronprinsesse Margrethe og Henri de Monpezat til deres bryllup.
Man kan kun rose forlaget for at udsende kunstbøger, der bringer
"ukendte" frem i lyset. Benny Cohn fortjener absolut et nærmere
bekendtskab.
Der kan læses mere om maleren i Weilbach. Og søges på nettet, er
der meget at hente. Men bogen kan varmt anbefales.
Kig også forbi
forlaget og se alle øvrige udgivelser. |
Eksempel på Cohns symfoniske malerier.
”Opus 672-C”, 1972.
Udstillet på Appleton Museum of Art, Ocala,
Florida, maj 2014
Der findes ingen
millionbud på Benny Cohns malerier.
Højeste er Kvinderovet på Capri. 1922. 125 x 181 cm.
Udstillet i 1921 på Salon d'Autonomne i Paris.
Solgt hos Bruun Rasmussen april 2021. Vurdering 60.000 kr. Hammerslag
42.000 kr.
Der er i kataloget ingen forklaring på motivet.
Lady in blue.
Malet i USA omkring 1955.
|