Edvard Weie
Ægte eller falsk?
Maleriet
herover tilhører Dansk Kunstgalleri i Vejle, en flot samling af
blandt andet ældre og moderne kunst. Maleriet var først sat til
salg som tilskrevet Weie, hvilket jeg reagerede på, da det var
signeret og et signeret maleri ikke kan være tilskrevet. Det er
i så fald enten ægte eller falsk. Efter offentliggørelsen på
Kunstnyt.dk blev tilskrevet fjernet, hvorefter det så fremstod
som ægte.
Men er det det?
Da det påstås, fra allerhøjeste sted,
at det er ægte, har jeg brugt adskillige timer på at gennemse de
omkring 650 Weie-værker, der er tilgængelige på nettet. Første
gang, jeg så det, var min øjeblikkelige dom, at det ikke var af
Weie. Kvinden, barnet og flere andre detaljer er dårligt malet
og hele billedet bærer præg af en kopi. Ikke et eneste af de 650
arbejder, jeg har studeret, er tilnærmelsesvis så ringe malet.
Ikke et eneste. Det solgtes 30. august 2000 hos Nellemann&
Thomsen i Århus for 7.000 kr. i hammerslag. Desværre er
fotograferingen også dårlig.
Maleriet herunder er solgt af Bruun
Rasmussen 5. september 2005 for 9.000 kr. i hammerslag. Det er
dateret 05, 1905, og kvalitetsmæssigt helt på højde med andre
malerier fra Weies "fotografiske" periode omkring 1905 og
iøjnefaldende klart bedre end det øverste.
Men hvornår er det øverste så malet?
Det vides ikke, er ikke registreret nogen steder. Men er det
malet af Weie, må det nødvendigvis være fra før 1905 og have
været i Weies besiddelse og kopieret af ham selv. Omvendt, at
kopiere det nederste efter det øverste, forekommer i min verden
totalt ulogisk. Men hvorfor skulle Weie så detaljeret kopiere
sit eget dårlige maleri? Uden at lade eftertiden få kendskab til
det? Var det ham, der kopierede det, ville han så igen sende det
ud på markedet? Burde han ikke destruere det? Det er udelukkende
med til at skabe forvirring. Er der i øvrigt eksempler på, at
Weie kopierede/gentog sine egne malerier? Ikke så vidt jeg ved.
For at jeg skal tro på, det er ægte,
må jeg forlange en klokkeklar proveniens på maleriet. Maleriet
er amatøragtigt malet, signaturen virker helt forkert, findes
ikke tilsvarende på noget erklæret ægte.
Det øverste har mere motiv med nederst, men det kan skyldes, at
Bruun Rasmussen har beskåret det nederste i kataloggengivelsen.
Da jeg og min kone, Lotte, for snart mange år siden boede en
månedstid i Berlin, blev jeg en dag kontaktet af Kurt Strand,
der ville have mig med i DRs Deadline for at forklare om
kunstsvindel. To returbilletter med fly blev sendt afsted, og i
Deadline forklarede jeg, at det hele handlede om sammenligning.
For at kunne erklære noget falsk, måtte man nødvendigvis have
noget dokumenteret ægte at sammenligne med. Og det er det, jeg
har gjort her. Ved at sammenligne de to billeder har jeg svært
ved at se, det er samme maler.
Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
25. april 2020
|
En kendt
kunsthistoriker har gjort opmærksom på, at det herover er
beskåret i forhold til det øverste. Men det ligger i
fotograferingen, hvilket dokumenteres nederst på det af
signaturen. Her ses klart mere af tæppet, og der er ingen tvivl
om, at resten er beskåret ved fotograferingen. Hvorfor skulle
Weie dog også bortskære nederste del? |
|